تاریخ انتشار: 1396/04/20 08:08
کد خبر: 196998

قرارداد 250 میلیاردی صدا‌وسیما برای حق پخش ورزش

توافق نهایی بین وزارت ورزش و رسانه ملی بریای امضای قرارداد حق پخش تلویزیونی ورزش کشور انجام شد.
قرارداد 250 میلیاردی صدا‌وسیما برای حق پخش ورزش

به گزارش فرتاک ورزشی،مهم‌ترین بخش درآمدزایی لیگ و فوتبال هر کشور و حقوق اولیه باشگاه‌ها که اقتصاد فوتبال را هم بالنده می‌کند، مربوط به قرارداد حق‌پخش و رایت تلویزیونی است. در همه جای دنیا این قرارداد ٦٠ درصد در‌آمد‌های فوتبالی را شامل می‌شود.

سال‌ها پیش در ایران، اما سالانه از سوی رسانه ملی برای پخش مسابقات فوتبال به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال پرداخت می‌شد که بعد از اختلافات به وجود آمده و مخالفت صدا‌وسیما با پیشنهاد ۱۸۰ میلیارد تومانی فدراسیون فوتبال، این همکاری به پایان رسید.

در حال حاضر چند سالی می‌شود که یک ریال پول هم از سوی سوی صدا‌‌‌وسیما به خاطر پخش مسابقات به فوتبال ایران پرداخت نشده است. در این مدت جلسات و رایزنی‌های بسیار زیادی برای پرداخت حق پخش انجام شد. ابتدا پیشنهاد فروش امتیاز پخش بازی‌ها به صورت اینترنتی مطرح شد که به نتیجه نرسید. سپس مذاکراتی بامسئولان مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس برای حل این پرونده انجام شد که باز هم فایده‌ای نداشت.

از سال گذشته هم مسئولان فدراسیون فوتبال طرح مشارکت در قرارداد‌های تجاری و استفاده از ارزش افزوده‌ای که فوتبال برای رسانه‌ملی ایجاد می‌کند تمرکز مسئولان را به خود اختصاص داد و در نهایت نتایج مثبتی هم حاصل شد.

نکته قابل تامل اینجاست که در شرایط کنونی دیگر هیچ خبری از قرارداد حق پخش تلویزیونی که بین فدراسیون و صدا‌وسیما منعقد شود نخواهد بود.

وزارت ورزش و جوانان پس از سپری شدن یک پروسه سه ساله، در نهایت با حمایت مسئولان دولت با رسانه‌ملی برای عقد قرارداد حق پخش ورزش کشور به نتیجه رسیده است.

هرچند هیچکدام از مسئولان وزارت ورزش و رسانه‌ملی اطلاع رسانی دقیقی درباره جزئیات این پرونده نداشته‌اند، اما شنیده می‌شود ارزش سالانه قرارداد حق پخش ورزش کشور چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.

به این ترتیب با سهمی که دولت برای صدا‌وسیما در لایحه بودجه در نظر می‌گیرد و همچنین مشاکرت وزارت ورزش با صداوسیما از قرارداد‌های تجاری، تبلیغاتی و اسپانسرینگ قبل، حین و بعد از برنامه‌های مختلف ورزشی، ورزش کشور می‌تواند درآمدی ۲۵۰ میلیارد تومانی داشته باشد.

البته هنوز مبلغ رسمی و نهایی نشده و ممکن است رقم آن در مذاکرات بعدی تغییر کند. منتهی عقد قررداد حق پخش ورزش به صورت رسمی نهایی شده و دیگر تمام فدراسیون‌های ورزشی که مسابقات و رویداد‌های آنها از برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی پخش می‌شود از این پرداختی نسبت به جدول تعداد پخش بازی‌ها سهم خواهند برد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/27vglg

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


در ورزش ایران مرغ همسایه غاز نیست، شتر مرغ است