تاریخ انتشار: 1395/05/13 10:12
2 روز تا برگزاری المپیک ریودوژانیرو؛
کد خبر: 270295

تکواندوی ایران؛ پرامیدترین نماینده‌های کاروان ایران

تکواندوی ایران در شرایطی به ریو خواهد رفت که بدون اغراق هر چهار نماینده‌اش بوی مدال می‌دهند، چهار شگفت‌انگیزی که قرار است کارهای بزرگی بکنند.
تکواندوی ایران؛ پرامیدترین نماینده‌های کاروان ایران

به گزارش سرویس رزمی فرتاک ورزشی، تیم ملی تکواندوی ایران با چهار نماینده راهی المپیک می‌شود و در این میان خیلی‌ها روی مدال‌های هوگوپوش‌های کشورمان حساب باز کردند. مهدی خدابخشی، سجاد مردانی و فرزان عاشورزاده و البته کیمیا علیزاده در عین جوانی حالا به پرامیدترین نماینده‌های کاروان ایران مبدل شدند و بدون اغراق با توجه به نتایجی که آنها لااقل در دو یا سه سال اخیر در میادین کسب کرده‌اند، انتظار کسب لااقل 2 مدال از تیم اعزامی انتظاری غیرمعقولانه نیست.

این تکواندوی مدال‌آور!

وقتی تاریخ حضور تکواندوی کشورمان را مرور می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که با توجه به وضعیت کلی این رشته در دنیا و البته پتانسیل بالای این رشته المپیکی در ایران تیم اعزامی اهالی شیاب‌چانگ همیشه به عنوان سه رشته اول مدال‌آوری برای کاروان ایران محسوب می‌شود. وقتی هادی ساعی در سیدنی به عنوان سومی دست پیدا کرد شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که او در دو دوره‌های بعدی قرار است دو مدال طلا برای کاروان ایران به دست بیاورد.

طلای المپیک‌های یونان و پکن نه تنها تکواندوی ایران را بر سر زبان‌ها انداخت، بلکه باعث شد ساعی در جدول پرافتخارترین تکواندوکاران المپیک نیز در کنار لوپز آمریکایی قرار گیرد و افتخاری دیگر برای ایران رقم بزند. چه کسی فراموش کرده که ساعی تکواندوی ایران چگونه در پکن معجزه کرد تا کاروان ایران دست خالی به کشور باز نگردد؟ البته در کنار او یوسف کرمی و محمد باقری‌معتمد نیز دیگر تکواندوکاران ایرانی هستند که طعم ایستادن بر سکو‌های قهرمانی المپیک را دارند.

یوسف کرمی در المپیک 2004 یونان به برنز رسید و محمدباقری‌معتمد نیز در شرایطی که شاید روزگار تکواندوی ایران بعد از جدایی مربی نامدارش چندان مناسب نبود در لندن به مدال نقره رسید. معتمد در شرایطی در دوره قبلی المپیک نائب‌قهرمان 68-کیلوگرم شد که در یوسف کرمی و سوسن حاجی‌پور نیز دیگر نماینده‌های تیم اعزامی بودند ولی متاسفانه به توفیقی دست پیدا نکردند.

نسلی تازه

ناکامی یا سیر نزولی نتایج در لندن به هیچ وجه باعث نشد تا علاقه‌مندان به این رشته و یا مسئولان به نوعی توقعات‌شان از هوگوپوش‌ها کم شود زیرا نسلی دیگر در راه بود و پدید آمدن ستاره‌های جدید نه تنها توقعات نسبت به قبل کمتر نشد بلکه حالا حتی افرادی که با تکواندو زیاد آشنایی ندارند به این رشته به شدت امیدوار هستند. همین‌که تعداد سهمیه‌های ایران به 4 سهمیه افزایش پیدا کرده نشان‌دهنده تقویت شدن موتور این رشته است و حالا چشم یک ایران به چهار شگفت‌انگیز پولادگر است.

کیمیا مثل کیمیا!

کیمیا علیزاده که تنها نماینده بانوان کشور در این رشته است، حالا با طلای نوجوانان جهان ، بازی‌های نوجوانان نانجینگ، طلای جام فجر 2014، نقره تورنمنت جام پادشاهی هلند، برنز مسابقات قهرمانی جهان 2015، طلای مرحله اول مسابقات گرندپری 2015و طلای تورنمنت آزاد یونان در سال 2016 نه تنها امید کسب مدال به حساب می‌آید بلکه با تقریبا 18 سال سن حالا امید کسب مدال طلای المپیک محسوب می‌شود. او نشان داده که می‌تواند به سمت هر هدفی حمله کند و در کنار شادابی جوانی از پختگی لازم و روحیه جنگندگی خوبی بهره می‌برد.

فدراسیون نیز برای او سنگ تمام گذاشت و حتی با برکناری مینو مداح بستری را فراهم کرد تا مهرو کمرانی‌ای هدایت نماینده وزن دوم را بر عهده بگیرد که به قولی علیزاده با او راحت‌تر است. حالا همه چیز مهیای کسب اولین مدال خوشرنگ طلا برای بانوان ایران در المپیک است. انتظاری که به هیچ وجه نا به جا نیست.

سونامی در راه است

نماینده وزن اول مردان یعنی فرزان عاشورزاده نیز شرایطی مشابه با کیمیای تکواندوی ایران دارد. او که دو سال از علیزاده بزرگتر است با نتایج خوبی که در مسابقات منچستر، مکزیک و قزاقستان به دست آورده نشان داد که می‌تواند یکی از امید اول‌های کاروان اعزامی باشد. اوج موفقیت‌های او در اینچئون رقم خورد و شاید برق طلای بازی‌های آسیایی بود که فرزان را تا به این اندازه به عاشورزاده تبدیل کرد. فرزان عاشورزاده‌ای که در عین جوانی خوب پا می‌زند و به قول برخی در مبارزاتش نه تنها از استیل مناسبش حسابی بهره می‌برد بلکه از هوش سرشارش نیز به خوبی استفاده می‌کند. او نیز امید طلای است و در بدترین شرایط تنها می‌توان برایش نایب قهرمانی را کنار گذاشت.

خدابخشی بوی مدال می‌دهد

در وزن سوم مهدی خدابخشی که او نیز متولد دهه 70 است، نماینده ایران خواهد. خدابخشی‌ای که طلای 87 کیلوگرم ارتش‌های جهان را در سال 2012 از آن خود کرده و در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی نیز بر سکوی قهرمانی ایستاده است. اوج کار او قهرمانی در مسابقات جهانی مکزیک بود تا او نیز مانند عاشورزاده و علیزاده حالا بوی مدال بدهد. خدابخشی در وزن خودش حالا نام و نشان خوبی در جغرافیای تکواندوی دنیا به دست آورده و شاید در کنار کسب افتخار برای کاروان اعزامی در ریو باید به دنبال حفظ جایگاهش باشد. کاری که به هیچ وجه آسان نیست. به قول معروف حفظ قهرمانی از رسیدن به قهرمانی سخت‌تر است اما با این وجود خدابخشی قطعا می‌تواند به این هدف برسد.

مردانی، مرد باتجربه تیم اعزامی به ریو

در وزن چهارم مردان نیز سجاد مردانی نماینده تیم اعزامی خواهد بود. مردانی‌ای که نسبت به دیگر نماینده‌های تکواندو از سن وسال بالاتری برخوردار است به نوعی بزرگ‌تر تیم اعزامی است. مدال نقره المپیک ارتش‌ها (سیزم) در سال 2011 برزیل، مدال طلای تورنمنت ویتنام در سال 2011، مدال طلای مسابقات 2012 ارتش‌های جهان در ویتنام، مدال برنز، مسابقات قهرمانی آسیا سال 2012 ویتنام، مدال طلای تورنمنت هلند در سال 2012، مدال طلای تورنمنت کلاس A اسپانیا سال 2013، مدال نقره تورنمنت تونس در سال 2013 و مدال طلای مسابقات جایزه بزرگ مکزیک حالا او را به وزنه تیم ایران تبدیل کرده است.

این افتخارات باعث می‌شود که علاقه‌مندان به او احساس کنند که حالا زمان گرفتن مدال او در المپیک است. مدالی که شاید حق او از ریو باشد. مردانی اگر مثل همیشه مردانه و جانانه مبارزه کند قطعا می‌تواند مدال طلای ارزشمندی را برای تیم بیژن مقانلو به دست بیاورد. او حالا به مرز پختگی لازم رسیده و در این شرایط به غیر از مدال چه انتظاری دیگر می‌توان از سجاد داشت. سجادی که می‌تواند که در دو، سه سال اخیر همیشه نامش با طلا عجین بوده است.

با این شرایط است که تیم بیژن مقانلو حالا به یکی از پرامیدترین تیم‌های تاریخ تکواندو برای کسب عناوین درخشان تبدیل شده و الحق و الانصاف که او نیز برای رسیدن به مرز آمادگی این تیم به همراه مهدی بی‌باک و دیگر دست‌اندرکاران تیم چیزی کم نگذاشته است. حالا فقط دعای خیر مردم می‌توان آخرین قطعه پازل موفقیت تکواندو باشد و قطعا ورزش دوستان و علاقه‌مندان این رشته نیز 4 نماینده کشورمان را از این موضوع محروم نخواهند کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3z6epj

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تیم ملی والیبال زنان ژاپن دهکده‌ بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ را ترک کرد
در اعتراض به شرایط غیراستاندارد

عکس یادگاری سریعترین دونده جهان  با کودکان برزیلی+عکس
2 روز تا برگزاری المپیک ریودوژانیرو؛