تاریخ انتشار: 1395/10/21 11:51
کد خبر: 236886

از پس‌کوچه‌های مرسی‌ساید تا پادشاهی بر منچستر؛ داستان پسری که سلطان بزرگ‌ترین باشگاه جهان فوتبال

از پس‌کوچه‌های مرسی‌ساید تا پادشاهی بر منچستر؛ داستان پسری که سلطان بزرگ‌ترین باشگاه جهان فوتبال

منچستریونایتد، نامی که با تاریخ فوتبال گره خورده و پرطرفدارترین باشگاه جهان است. افتخارات غیرقابل شمارش رئال مادرید و سبک فوتبال دیوانه‌وار بارسلونا هم نتوانسته گوی سبقت را از این تیم انگلیسی برباید. بایرن مونیخ بزرگ، باید سال‌های سال برنامه ریزی کند تا چیزی شبیه به بیست سال پیش یونایتد شود. یونایتد پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال نیست، اما بزرگ‌ترین آنهاست. بزرگ‌ترین از نگاه مردمی که فوتبال را عاشقانه دنبال می‌کنند و برای فوتبال، هرکاری می‌کنند. فروش پیراهن یونایتد با وجود نتایج فصول اخیر، هنوز هم از رئال مادرید و بارسلونا بیشتر است. قراردادهای اسپانسرینگ این باشگاه با تیم‌های دیگر قابل مقایسه نیست. اما صحبت امروز ما در مورد عظمت این باشگاه نیست. در مورد پادشاه این باشگاه است. الکس فرگوسن جایگاهی خداوندگارانه در منچستر دارد و وضعیتش فرا انسانیست.
مطلب امروز در مورد وین رونی است. بازیکنی که در بازی برابر ریدینگ، به رکورد افسانه‌ای سر بابی چارلتون رسید. او موفق شد برای این من‌یونایتد به رکورد ۲۴۹گل زده برسد. مرد ۳۱ساله انگلیسی، پیش از این موفق شد به رکورد گل‌های زده بابی چارلتون در تیم ملی انگلیس برسد و حالا رکورد او در باشگاه را هم شکست. شاید در سال‌های آینده از او به عنوان «سر وین رونی» یاد شود. مردی که در پس‌کوچه‌های مرسی‌ساید فوتبال بازی می‌کرد و بزرگ‌ترین خوش‌شانسی‌اش این بود که خانواده‌ای اورتونی داشت. اگر خانواده او به جای آبی‌های شهر، طرفدار تیم سرخ بودند، شاید وین رونی هیچگاه به این افتخارات نمی‌رسید. رونی در سال۲۰۰۲ و در حالی که هنوز خیلی جوان بود، اولین بازی خود را برای اورتون انجام داد. در سال۲۰۰۴، نشریه معتبر گاردین در یادداشتی نوشت: «گازا را فراموش کنید، وازا به میدان آمده! و اشاره‌اش به این بود که بازیکن بهتر از پل گاسکوئین، ملقب به گازا به تیم ملی رسیده است. رونی در سال۲۰۰۳ اولین بازی ملی‌اش را انجام داد و در آن زمان تبدیل به جوان‌ترین بازیکنی شد که در تیم ملی بازی کرده است. رکوردی که بعدها توسط تئو والکات شکسته شد. رونی همچنین در سال۲۰۰۴ تبدیل به جوان‌ترین گلزن تاریخ یورو شد. شروع او در فوتبال طوفانی بود. اما چند بدشانسی کارش را کمی سخت کرد. اوج درخشش در جوانی، همزمان شد با روزهایی که رونالدینیو، کاکا، رائول، اوون و چند بازیکن دیگر در حال سپری کردن دوران طلایی خود بودند و پس از آن، رسید به دوره ده ساله حکومت مسی‌نالدو بر فوتبال جهان. به همین دلیل وین رونی هیچگاه این شانس را پیدا نکرد که نامزدی جدی برای توپ طلا باشد. اما در بین بازیکنان انگلیسی، او شرایط عجیبی دارد. فیزیک بدنی او را خیلی‌ها نامناسب می‌دانند. برخی می‌گویند همیشه اضافه وزن دارد و برخی دیگر می‌گویند رونی هرگز نمی‌تواند از الکل دست بکشد. اما شایعات را که کنار بگذاریم، می‌بینیم که یک پسر با کک و مک بر صورتش، تبدیل به بزرگ‌ترین مرد تاریخ فوتبال انگلیس شده است. بیشترین گل زده برای یونایتد و تیم ملی، کاریست که از بزرگ‌ترین بازیکن برمی‌آید. هر چه برای تخریب رونی تلاش کنند، او فصل مختص به خودش را در فوتبال انگلیس دارد. ثبات او فوق‌العاده بوده؛ رونی از ۱۷سالگی در سطح اول بازی می‌کند و حالا در ۳۱سالگی، همچنان می‌خواهد بهترین بازیکن تیمش باشد. قصد خداحافظی از تیم ملی را ندارد و در آرزوی رسیدن به یک جام معتبر همراه با سه‌شیر است.
جالب اینجاست که رونی هفت سالگی خودش را در تیم لیورپول گذراند، اما استعدادیاب‌های این تیم به طرز عجیبی چنین جواهری را از دست دادند. آرسن ونگر، در سال۲۰۰۲ بعد از اینکه در دقایق پایانی توسط رونی دروازه‌ تیمش باز شد گفت: از زمانی که من به انگلستان آمده‌ام، رونی بزرگترین استعدادی بوده که من دیده‌ام. قطعاً از زمانی که اینجا مربی شده‌ام، بازیکن زیر ۲۰ ساله‌ای به این خوبی وجود نداشته.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3ndpxx

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


بازگشت کریک به ترکیب منچستریونایتد، رونی همچنان مصدوم است