تاریخ انتشار: 1402/06/03 15:22
کد خبر: 621

واکاوی تقابل ذوب‌آهن و پرسپولیس؛ هدفمند در دفاع، ضعیف در حمله

نمایش ذوب‌آهن مقابل پرسپولیس نشان داد که تغییرات ربیعی در سبک و نحوه بازی ذوبی‌ها جوابگو بوده و سبزپوشان اصفهانی از نظر تاکتیک تیمی و سیستم بازی کاملاً متحول شده‌اند.
واکاوی تقابل ذوب‌آهن و پرسپولیس؛ هدفمند در دفاع، ضعیف در حمله

هفته سوم رقابت‌های لیگ برتر، جام خلیج فارس، روز گذشته با برگزاری 2 دیدار ادامه یافت که در یکی از این رقابت‌ها تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان در ورزشگاه آزادی مقابل پرسپولیس به تساوی یک_یک دست پیدا کرد.

ذوب‌آهن در یکی از حساس‌ترین بازی‌های هفته سوم پرسپولیس را متوقف کرد تا علاوه بر گرفتن 2 امتیاز حساس از این تیم، صدرنشینی سپاهان را هم قطعی کند.این دیدار در شرایطی برگزار شد که نزدیکی امتیازات تیم‌های بالانشین و سایر نتایج رقم خورده در لیگ، به ویژه برتری سپاهان مقابل استقلال، باعث شده بود که از حساسیت بالایی برخوردار شود و نتیجه آن برای علاوه بر 2 تیم، برای سایر مدعیان، به ویژه سپاهان نیز حائز اهمیت باشد.

ذوبی‌ها برای جبران شکست‌شان در شهرآورد اصفهان به دنبال پیروزی بودند و در این سو، پرسپولیس نیز برای رسیدن به صدر جدول و ممانعت از ایجاد اختلاف امتیازی با سپاهان باید از سد ذوب‌آهن می‌گذشت؛ اتفاقی که در عمل رخ نداد و سبزپوشان اصفهانی با تساوی ارزشمندی که به دست آوردند، زمینه‌ساز قطعی شدن صدرنشینی دیگر تیم همشهری‌شان، سپاهان شدند.سبزپوشان‌اصفهانی با این نتیجه، 4 امتیازی شده و با توجه به نتایج سایر بازی‌ها همچنان در رده هفتم جدول باقی ماندند؛ در آن سو پرسپولیس نیز 7 امتیازی شده و همچنان در رده سوم جدول جای دارد.

ذوب‌آهنِ متحول شده

ذوب‌آهنِ لیگ بیست و سوم امیدواری‌های زیادی را به وجود آورده و می‌توان گفت که در مسیر درستی قرار دارد؛ تغییرات ربیعی در سبک و نحوه بازی ذوبی‌ها جوابگو بوده و سبزپوشان اصفهانی از نظر تاکتیک تیمی و سیستم بازی کاملاً متحول شده‌اند.

بزرگ‌ترین تغییرات تاکتیکی ربیعی در ذوب‌آهن ایجاد انسجام تاکتیکی، از بین بردن فاصله بین خطوط، هدفمند کردن شیوه بازی این تیم است. پوئن مثبت دیگر ذوب‌آهن ربیعی بدنسازی خوب بازیکنان و بالا رفتن توان بدنی و قوای جسمانی سبزپوشان است. از طرف دیگر ربیعی توانسته است ضریب اعتماد به نفس بازیکنان ذوب‌آهن را به شدت افزایش داده و روح جنگندگی و میل به برتری‌جویی را در این بازیکنان نهادینه کند. مجموع عوامل فوق باعث شده است تا ذوبی‌ها تبدیل به تیمی با کیفیت بالا شده و حریف سرسختی برای سایر رقبا به شمار آیند.

14020602000879_Test_PhotoN

ضعیف در حمله، هدفمند در دفاع

ذوب‌آهن مقابل پرسپولیس باهوش عمل کرد و نوع نمایش این تیم نشان می‌داد که ذوبی‌ها شناخت دقیقی از شیوه بازی پرسپولیس دارند. ربیعی شب گذشته تیمش را با آرایش 1_2_4_3 به میدان فرستاد و سعی داشت تا با تصاحب میانه میدان، قدرت هجومی پرسپولیس را کنترل کرده و در ضدحملات به گل برسد و بر همین اساس و برای خنثی کردن قدرت خط میانی پرسپولیس، تعداد هافبک‌های ذوب‌آهن را افزایش داده و با استفاده از 6 هافبک، کمربند میانی تیمش را مستحکم کرده بود.

ربیعی در ذوب‌آهن همانند تیم‌های سابقش، به دنبال پیاده کردن یک فوتبال فشرده و واکنش‌گراست و برنامه‌های تاکتیکی مدنظرش بر دوندگی بالا و پرسینگ هدفمند بنا شده و در همین راستا به دنبال آن است که بازیکنانش با واگذاری مالکیت توپ به تیم مقابل، پوشش فضاهای بازی را در دست بگیرند و با تشکیل لایه‌های متعدد دفاعی، پرس سنگین و بی‌محابای بازیکنان تیم مقابل و قطع توپ‌های مداوم، فرصت بازی‌سازی را از تیم مقابل گرفته و با ضد حملات سریع و پرتعداد به دنبال گلزنی باشند.

ذوبی‌ها شب گذشته نیز با همین شیوه بازی کردند و از برتری عددی که در میانه میدان داشتند، نهایت بهره را برده و با استفاده از پرسینگ شدید و دوندگی بی‌امان، ارتباط بین خط حمله و هافبک قدرتمند و خلاق تیم پرسپولیس را قطع و به‌خصوص در نیمه‌ نخست اجازه خلق موقعیت چندانی به آنها ندادند. سبزپوشان اصفهانی در فاز هجومی تلاش داشتند تا با استفاده از حملات مستقیم و سانتر از جناحین به گل برسند.

سیستم انتخابی ربیعی که در نیمه نخست جواب داد و عناصر دفاعی نمایش کم‌نقص و خوبی ارائه داده و موفق شدند تا بازیکنان موثر پرسپولیس از جمله رفیعی، ترابی و صادقی را از کار بیندازند و مانع بازی‌سازی آنها شوند. بازیکنان ذوب‌آهن در این نیمه با پرسینگ هدفمند و دوندگی بالای خود، پرسپولیس را در فاز هجومی زمین‌گیر کردند و عملاً به آنها اجازه ندادند موقعیت خاصی را خلق کنند.

سبزپوشان اصفهانی در نیمه دوم مجبور به تغییر تاکتیک شده و زیر فشار حملات پرسپولیس رو به ارائه یک بازی کاملاً دفاعی آورند. گل‌محمدی در ابتدای نیمه دوم با اضافه کردن عمری و ریگی به جای رفیعی و پورعلی‌گنجی، ضرب‌آهنگ حرکتی پرسپولیس در فاز هجومی را بهبود بخشید و فشار حملات سرخپوشان تیم ربیعی را مجبور به عقب‌نشینی کرد. از طرف دیگر بازیکنان ذوب‌آهن از نظر جسمانی هنوز به آمادگی کامل نرسیده‌اند و از اواسط نیمه دوم، از نظر بدنی تا حدودی کم آوردند و همین فاکتور باعث شد تا ضریب اشتباهات فردی شاگردان ربیعی افزایش یابد، با این حال شاگردان ربیعی در اکثر دقایق این نیمه نیز توانستند نظم و ساختار دفاعی مستحکم‌شان را حفظ کنند.

یکی از پوئن‌های مثبت نمایش شب گذشته ذوب‌آهن، به نقش ربیعی در بازسازی ذهنیت بازیکنان تیمش باز می‌گردد؛ بازیکنان ذوب‌آهن شب گذشته از نظر روحی روانی آمادگی مطلوبی داشتند و در اکثر دقایق بازی با تمرکز بالایی ظاهر شدند و همین برتری ذهنی و روحی ذوبی‌ها در مقابل پرسپولیس باعث شد تا سبزپوشان اصفهانی با وجود آنکه دقایق زیادی تحت فشار قرار داشتند اما نمایش کم‌اشتباهی در فاز دفاعی ارائه داده و مانع شکل‌گیری حملات زهردار رقیب شوند. نگاهی به آمار بازی نشان می‌دهد که پرسپولیسی‌ها با وجود زدن 23 شوت، تنها 7 موقعیت خطرناک ایجاد کرده‌اند که با در نظر گرفتن توان بالای هجومی این تیم، گویای عملکرد کم‌نقص ذوبی‌ها در فاز دفاعی است.

با این حال ذوبی‌ها در فاز هجومی عملکردی ضعیف و دور از ذهن را به نمایش گذاشتند و عملاً در این بخش حرف چندانی برای گفتن نداشتند. شاگردان ربیعی در هر دو نیمه سیر توان دفاعی بالای بازیکنان پرسپولیس شده و نتوانستند فشار خاصی را به خط دفاعی پرسپولیس وارد کنند و تک گل آنها، حاصل اشتباه فاجعه‌بار رفیعی و بیرانوند بود؛ آمار عجیب 10 شوت، بدون هیچ شوت درون چارچوبی از بازیکنان ذوب‌آهن مقابل پرسپولیس، به خوبی گویای عملکرد ضعیف و بدون برنامه بازیکنان ذوب‌آهن در این بخش است.

در واقع باید گفت که بررسی عملکرد ذوب‌آهن در طول 3 هفته اخیر نشان می‌دهد که تیم ربیعی از فقدان یک بازیکن خلاق و تکنیکی رنج می‌برد؛ذوب‌آهنِ لیگ بیست و سوم فوتبال منسجم و هدفمندی را ارائه می‌دهد و از توانمندی‌های فنی بالایی برخوردار است اما در بخش هجومی تنوع تاکتیکی لازم را ندارد و بخشی از این نقطه ضعف، به کمبود هافبک بازی‌ساز و مهاجم چارچوب‌شناس بر می‌گردد.

در مجموع می‌توان گفت نمایش ذوب‌آهن مقابل پرسپولیس نشان داد که تیم ربیعی از ساختار تیمی و انسجام تاکتیکی خوبی بهره می‌برد و افزایش قوای جسمانی و ضریب اعتماد به نفس بازیکنان، سبزپوشان اصفهانی را تبدیل به یکی از سرسخت‌ترین تیم‌های حاضر در لیگ کرده و در صورت حل خط حمله، می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

در آن سو پرسپولیس فوتبالی ضعیف و دور از ذهنی را به نمایش گذاشت و در نهایت این تیم اسیر بازی فیزیکی ذوبی‌ها و عدم تمرکز بازیکنانش شد و نتوانست تاکتیک‌های مد نظرش را به راحتی پیاده کند. پرسپولیس تیمی است با تنوع تاکتیکی بالا که مرکز بازی‌سازی و اجرای این تاکتیک‌ها مثلث صادقی_رفیعی_ترابی است، مثلثی که در این دیدار تشکیل نشد و هیچ کدام از این 3 بازیکن نتوانستند عملکرد همیشگی خود را ارائه دهند.

پرسپولیسی‌ها در نیمه نخست، عملکرد خوبی نداشتند و از نظر تاکتیکی آشفته عمل می‌کردند. رفیعی به عنوان هافبک بازیساز تمرکز لازم را نداشت و همین امر ضریب اشتباهات رفیعی را افزایش داد و کنترل میانه میدان را از دست سرخ‌ها خارج کرد. از طرف دیگر ترابی و صادقی نیز عملکرد ضعیفی داشتند و این موضوع توان هجومی پرسپولیسی‌ها را کاهش داده و حملات شاگردان یحیی گل‌محمدی از زهر کافی برخوردار نبود. 2 نقطه ضعفی که به خوبی توسط گل‌محمدی تشخیص داده شد و با اضافه کردن ریگی، عمری و سلمانی به جای ربیعی، پورعلی‌گنجی و صادقی جهت بازی را در نیمه دوم به نفع پرسپولیس عوض کرد و ضرب‌آهنگ حرکتی پرسپولیس را بهبود بخشید.

پرسپولیس در نیمه دوم نمایش با کیفیت و خوبی را ارائه داد و به طور کامل به بازی مسلط شده و موقعیت‌های گلزنی پرشماری خلق کرد، با این وجود ساختار دفاعی خوب ذوبی‌ها در کنار دقت پایین مهاجمان پرسپولیس بزرگ‌ترین مانع بر سر راه گلزنی آنها بود، هر چند در نهایت تعویض طلایی سرخ‌ها موفق شد در واپسین دقایق نیمه دوم گل تساوی را به ثمر برساند.

 محمد ربیعی

ربیعی: محرومم نکنید؛ گل پرسپولیس آفساید بود

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، محمد ربیعی بعد از تساوی یک - یک تیمش مقابل پرسپولیس ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ابتدا به تیم پرسپولیس و دوست خوبم گل‌محمدی خسته‌نباشید می‌گویم. بازی خوبی بود. به بازیکنان تیم خودم هم آفرین و دست مریزاد می‌گویم. فکر می کنم در طول مسابقه خیلی با برنامه عمل کردیم. شاید اگر دقت می‌کردیم می‌توانستیم بیش از یک گل به ثمر برسانیم.

 

وی در ادامه افزود: در زمان گل پرسپولیس من مشغول صحبت با دو بازیکن تعویضی‌مان بودم، اما دوستانی که صحنه را دیدند گمانه‌زنی‌شان برای آفساید است. اگر این گل آفساید بوده باشد و با توجه به اینکه به اذعان برخی از کارشناسان پنالتی سپاهان در بازی قبلی نادرست بوده است، باید بگویم که نگاه‌ها به تیم جوان ذوب‌آهن باید کمی منصفانه‌تر باشد. من حرفی نمی‌زنم که مرا محروم کنند، اما اگر در این دو بازی که خیلی خوب و باانرژی بازی کردیم، اشتباهات داوری صورت گرفته، حق تیم جوان ما ضایع شده است.

سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن در واکنش به طرح این موضوع که تیمش هم با چاشنی شانس دروازه پرسپولیس را گشوده است، یادآور شد: در بازی این اتفاقات می‌افتد. پرسپولیس تیم بزرگی است که هفت هشت ملی‌پوش دارد، اما تیم من تیم جوانی است و امروز دستم روی نیمکت خالی بود. اگر می‌توانستیم انرژی را به تیم بیاوریم قطعاً می‌توانستیم بازی را نگه داریم و در دقایق آخر گل نخوریم. ذوب‌آهن تیم خوبی است و به مرور زمان این را نشان خواهد داد.

ربیعی در نشست خبری بعد از بازی نیز اظهار داشت: به هر حال بازیکنانی که به زمین آمدند جوان هستند و باید تجربه را در بازی‌های بزرگ به دست بیاورند. میانگین سنی تیم ما جوان است، ولی به هر حال می‌توانستیم برنده بازی باشیم.

وی در واکنش به سؤالی درباره اینکه اولین تیمی است که در سال 1402 از پرسپولیس امتیاز گرفته است، گفت: بارها گفتم، پرسپولیس، استقلال و سپاهان تیم‌های بزرگی هستند. این تیم بازیکنان بی‌شمار ملی‌پوش دارد. فصل گذشته قهرمان هر دو جام شده است. با کمترین تغییرات هم در فصل جاری شرکت و بازیکنان ملی‌پوش مثل کنعانی‌زادگان و زاهدی را اضافه کرده است. به هر حال پرسپولیس تیم خوبی است، اما من می‌ترسم اینجا حرفی بزنم و محرومم کنند. من صحنه را دیدم؛ گل پرسپولیس آفساید بود. این نظر شخصی من است؛ من را محروم نکنید وظیفه دارم از تیمم حمایت کنم. به همین بسنده می‌کنم.

سرمربی تیم ذوب‌آهن در مورد اینکه نبود تماشاگران چه تأثیری روی تیم او داشته است، تأکید کرد: با اذعان بر اینکه حضور تماشاگران روح فوتبال است و من بارها این را گفته‌ام، خیلی دوست داشتم امروز هم تماشاگران حضور داشته باشند، ولی این را بگویم در فصول گذشته هم تیم‌های من بدون تماشاگر در این ورزشگاه به پرسپولیس باختند. به نظرم امروز عملکرد ذوب‌آهن قابل دفاع بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2xqqz4

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


امیری، عالیشاه، عمری یا سلمانی/ راه حل یحیی برای گلزنی چه خواهد بود