تاریخ انتشار: 1396/09/03 10:45
کد خبر: 172410

روزگار 54 سالگی ژنرالی که میخواهد روشنفکر باشد

امیر قلعه‌نویی دو روز پیش ۵۴ ساله شد.
روزگار 54 سالگی ژنرالی که میخواهد روشنفکر باشد

ژنرال آبی‌ها از همان ابتدای فوتبالش جاه‌طلب بوده اما هر چه در دوران بازی‌اش نتوانست این میل به جاه‌طلبی‌اش را ارضا کند در دوران مربیگری توانست جاه‌طلبانه برای مدتی طولانی در صدر رنکینگ مربیان ایرانی بایستد. او که در پایان دوران بازی‌اش اعتقاد داشت حقش را از فوتبال نگرفته توانست با سیاست‌مداری خاص خودش و با جنگیدن زیاد، حقش را از فوتبال ایرانی بگیرد. اویی که در پایان دوران بازی‌اش همانند همبازیان آن زمانش وضع مالی چندان مساعدی نداشت موفق شد تمام طلب‌های خود که از بازی در دهه سیاه شصت برایش به جا مانده بود را پس بگیرد و تبدیل به گران‌ترین مربی ایرانی شود. مربی‌ای که بیش از همه ستاره‌های تیمش دستمزد می‌گرفت.

امیر برای رسیدن به این جایگاه سخت جنگید. اینگونه نبود که مربیگری در لیگ را به او پیشکش کنند. ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم که بدون داشتن ارتباطات در دنیای امروز می‌توان موفق بود‌.او به خوبی از هوش و از توانایی‌اش در برقراری ارتباط با آدم‌های مختلف فوتبالی و غیرفوتبالی استفاده کرد و مهمتر از همه موفق شد ذکاوت خود را در مربیگری به خصوص با استقلال در سال‌های ۸۲ تا ۸۵ نشان دهد‌. همان سال‌هایی که استقلال بهترین بازی‌های خود را در لیگ برتر انجام می‌داد.

یکی از حسرت‌های امیر شاید همین بازی‌های کم ملی‌اش است آن هم در حالی که نامش جز بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال ایران ثبت شده است. هر چند حذف در جام ملت‌ها نیز حسرت ابدی او شده. به خصوص اینکه بعدها دید که حذف در جام ملت‌ها می‌تواند یک مربی را قهرمان جلوه دهد. به همین دلیل دلش با فردوسی‌پور هیچوقت صاف نمی‌شود.

یک مصدومیت تقریبا یک ساله در سال ۱۳۷۱ او را خانه‌نشین کرد و همان زمان بود که او فهمید چقدر فوتبال بی‌رحم است. وقتی که در خانه محقرش در نازی‌آباد تنها رها شده بود. با این حال وقتی از آن مصدومیت برگشت ترجیح داد به پای استقلالی که به دسته سه فرستاده شده بود بماند و برعکس بیشتر همبازیانش که برای گرفتن پول‌های نجومی آن زمان راهی تیم‌های دیگر شدند، در استقلال ماند و همان زمان بود که لقب ژنرال را به او دادند.

ژنرال آبی‌ها اما پس از سال‌ها جنگیدن در فوتبال، مدتی است که هم ادبیاتش، هم دایره دوستان و اطرافیانش و هم حتی نحوه مربیگری‌اش تغییر کرده است. او صبورتر شده و سعی کرده تا چهره‌ای متفاوت از خود در مناسبت‌های اجتماعی همچون انتخابات نشان دهد. نوشته‌های متفاوت او در اینستاگرامش نشان می‌دهد که ژنرال در پنجاه سالگی، با اندیشه‌ای متفاوت به جهان می‌نگرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4jr7wk

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



توضیحات امیر قلعه نوی درخصوص معاوضه شهباززاده و جپاروف با مرتضی تبریزی