تاریخ انتشار: 1395/05/05 09:54
کد خبر: 271822

روسیه متهم بزرگ دوپینگ برای المپیک

انتظار می رود فهرست محرومیت های روسیه بیشتر شود
روسیه متهم بزرگ دوپینگ برای المپیک

به گزارش سرویس اخبار فرتاک ورزشی، کمیته بین المللی المپیک در برابر فشار سازمان جهانی دوپینگ که خواستار محرومیت کامل ورزش روسیه از حضور در تمامی رقابت های رسمی بین المللی شده بود، اعلام کرده که شرکت ورزشکاران این کشور در ریو 2016 منوط به بررسی و تایید استفاده نکردن آنها از داروهای نیروزا در فدراسیون های بین المللی هر رشته است.

در تازه ترین تصمیم، فدراسیون بین المللی ورزش های آبی (فینا) شامگاه دوشنبه اعلام کرد که هفت شناگر روسی به علت اتهام استفاده از مواد نیروزا حق شرکت در رقابت های المپیک ریو 2016 را ندارند.

پیش از این نیز 68 ورزشکار دو ومیدانی روسیه از حضور در این رقابت ها محروم شده بودند و دادگاه داوری بین المللی ورزش در لوزان سوییس نیز شکایت رسمی این کشور و اعتراض انفرادی ورزشکاران روسی علیه محرومیت ارائه شده را رد کرد و بدین ترتیب محرومیت اعلام شده قطعی شد.

همچنین فدراسیون بین المللی وزنه برداری نیز دو وزنه بردار زن و مرد روسی را به علت اتهام استفاده گسترده از داروهای نیروزا از حضور در المپیک برزیل محروم کرده است. انتظار می رود در صورت تایید موارد دیگر نمونه های گرفته شده در دوپینگ سنجی، محرومیت های بیشتری تا حد منع حضور کامل تیمی اعمال شود.

رسانه های روسیه امروز (سه شنبه) اعلام کردند که ممکن است بخش اصلی کاروان ورزشی روسیه به رقابت های المپیک راه نیابد و فقط حدود 40 ورزشکار روسی بتوانند در این میدان حاضر شوند.

روسیا سگودنیا در این باره نوشته است: ممکن است تا 90 ورزشکاران روسیه با شرایطی که کمیته بین المللی المپیک برای حضور آنان به رقابت های ریو 2016 وضع کرده است، امکان حضور در این مسابقات را نیابند.

این احتمال وجود دارد که مانند انجمن بین المللی فدراسیون های دو ومیدانی که رای به صدور محرومیت کامل تیم ملی روسیه از حضور در رقابت های این رشته در المپیک ریو 2016 داد، دیگر فدراسیون ها نیز چنین تصمیم هایی را بگیرند.

اکنون اعلام شده که کارشناسان مستقل استفاده ورزشکاران روسی از داروهای نیروزا را بررسی و رای صادر خواهند کرد که چنین تصمیمی می تواند آخرین امکان اعتراض از روسیه را نیز بگیرد.

کمیته بین المللی المپیک همچنین در روزهای گذشته، افزون بر نپذیرفتن حضور رسمی ویتالی موتکو وزیر ورزش روسیه در رقابت های المپیک، برگزاری رقابت های بین المللی رسمی را نیز در این کشور ممنوع کرد.

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) که تندترین اتهام ها را علیه مسکو در باره استفاده از داروهای نیروزا مطرح می کند دوشنبه گذشته خواستار آن شده بود همه رشته های ورزشی این کشور تا آینده ای نامعلوم از حضور در رقابت های بین المللی رسمی از جمله المپیک برزیل که 15 مرداد ماه آغاز می شود، محروم شوند.

از سوی دیگر وادا در گزارش خود تاکید کرده بود تا زمانی که فرهنگ مبارزه با دوپینگ در روسیه تغییر نکند، ورزشکاران این کشور باید از تمامی مسابقه ها از جمله شرکت در المپیک محروم شوند.

براساس نتایج تحقیقات وادا که چندی پیش انتشار یافت، روسیه با 148 مورد تایید شده نقض مقررات برای سال 2014 در صدر این فهرست جهانی قرار گرفته است و سپس ایتالیا با 123 و هند با 96 مورد دوپینگ تایید شده در رده های دوم و سوم هستند.

اجرای اقدام های محروم کننده علیه ورزشکاران روسیه در حالی ادامه دارد که تاکنون محرومیت های بین المللی یا تصمیم های مشابه دیگری در باره دیگر کشورهای صدر فهرست جدول استفاده از داروهای نیروزا اعلام نشده است.

ویتالی موتکو وزیر ورزش روسیه نیز چندی پیش با اعلام اینکه اتهام های مطرح علیه ورزشکاران روسی مبنی بر استفاده از مواد نیروزا یک فشار سیاسی است، گفت: در زمان حاضر مساله استفاده از مواد نیروزا برای کشورهای زیادی مطرح است، ولی در باره آنها اقدامی نمی شود.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز پیش از این احتمال محرومیت کامل ورزشکاران این کشور از حضور در رقابت های ریو 2016 را جرم علیه ورزش جهان خوانده بود.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در واکنش به اتهام های استفاده گسترده ورزشکاران روسی از داروهای نیروزا، دستور همکاری کامل و گسترده سازمان ها و نهادهای مسئول حوزه ضد دوپینگ این کشور را با وادا صادر کرد.

وی تاکید کرده است که روسیه حامی ورزش پاک و بی دوپینگ در تمامی رشته ها با اولویت سلامت ورزشکاران است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4y59ke

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


روز سرنوشت ورزش روسیه