تاریخ انتشار: 1395/06/02 19:08
کد خبر: 265888

دونده اتیوپی: اگر به کشورم برگردم قطعاً مرا می‌کشند

فیسا لیلسا، دونده اتیوپیایی دوی ماراتن، موفق شد تا مدال نقره دوی ماراتن المپیک 2016 ریودوژانیرو را مال خود کند. اما آنچه جالب توجه بود، این بود که لیلسا در هنگام عبور از خط پایان دست‌هایش را بالا برد و به نشانه اعتراض، آنها را به صورت ضربدری روی هم قرار داد.
دونده اتیوپی: اگر به کشورم برگردم قطعاً مرا می‌کشند

به گزارش فرتاک ورزشی، فیسا لیلسا، دونده اتیوپیایی دوی ماراتن، روز یک‌شنبه موفق شد تا مدال نقره دوی ماراتن المپیک 2016 ریودوژانیرو را مال خود کند. او که بعد از الوید کیپچوگه از خط پایان عبور کرد، موفق شد تا مسابقه را در رده دوم به پایان ببرد اما آنچه جالب توجه بود، این بود که لیلسا در هنگام عبور از خط پایان دست‌هایش را بالا برد و به نشانه اعتراض، آنها را به صورت ضربدری روی هم قرار داد.

بعد از اتمام این مسابقه بود که این دونده 26 ساله که دوی ماراتن المپیک را با زمان 2 ساعت و 4 دقیقه و 52 ثانیه به پایان برده بود، در مورد ژست خاصش توضیح داد و گفت: «دولت اتیوپی در حال کشتن قوم اورومو است‌؛ قومی که 40 درصد از جمعیت اتیوپی را تشکیل می‌دهد و بدین ترتیب تمام منابع مردم این قوم را از آنها گرفته و غصب می‌کند. دولت در حال کشتن مردم من است و من به این خاطر می‌خواهم هر جا که می‌روم صدای انتقادی‌ام را مقابل این رفتارها بلند کنم. دوستان و اعضای خانواده من در زندان هستند و اگر در مورد حقوق دموکراتیک صحبت کنند، کشته می‌شوند.»

طبق اعلام سازمان حمایت از حقوق بشر، از نوامبر سال 2015، بیش از 400 اورومو توسط دولت اتیوپی کشته شده و هزاران نفر از مردمان این قومیت نیز دستگیر شدند. از سوی دیگر دولت اتیوپی، برنامه خاصی را برای گسترش آدیس آبابا، پایتخت این کشور، تدوین کرده که بدین ترتیب منجر به تصرف زمین‌های مردم قوم اورومیا می‌شود و ساکنان این مناطق حالا علیه این تصمیم دولت به اعتراض پرداخته‌اند.

لیلسا در واکنش به اینکه آیا قصد دارد به کشورش بازگردد یا خیر، اعلام کرد هنوز در این رابطه تصمیم‌گیری نکرده است. او در این باره گفت: «من باید با اعضای خانواده و دوستانم صحبت کنم. اگر به اتیوپی برگردم، قطعاً مرا خواهند کشت و اگر مرا نکشند هم به زندان خواهند انداخت. من هنوز تصمیمم را نگرفته‌ام ولی احتمالاً برای زندگی، به کشور دیگری خواهم رفت.»

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4pj8ko

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


عبور عجیب اما غیرتمندانه مرادی از خط پایان خبرساز شد+عکس