تاریخ انتشار: 1395/04/29 13:02
کد خبر: 273118

برای خداحافظی عجله نکنید!

محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال گفت: سال بعد از المپیک فرصت خوبی برای مدال آوری ایران در لیگ جهانی است، برای خداحافظی فعلا فرصت دارید
برای خداحافظی عجله نکنید!

به گزارش سرویس توپ و تور فرتاک ورزشی، رقابت های لیگ جهانی والیبال با حضور دو تیم ملی صربستان و برزیل در فینال رقابت ها به پایان رسید. امسال لیگ جهانی والیبال کیفیت همیشگی را نداشت. بسیاری از کارشناسان هم از نحوه‌ برگزاری این رقابت‌ها انتقاد داشتند.لیگ جهانی والیبال در گذشته یک مسابقه و رویداد مهم در رشته والیبال بود که برای بسیاری از تیم‌ها از جمله ایران حضور در آن رویا بود و تیم‌هایی که در لیگ حاضر بودند برای خود اعتباری به دست آورده بودند اما به نظر می‌رسد در حال حاضر این رقابت‌ها به دلایلی برای بسیاری اعتبار چندانی ندارد. مهم‌ترین دلیل اعتبار لیگ جهانی کم بودن تیم‌های حاضر در آن بود که باعث شده بود سطح رقابت ها با حضور تیم‌های با کیفیت بسیار بالا باشد و تیم‌های ضعیف جایی در این لیگ نداشته باشند. فدراسیون جهانی والیبال از سال ۲۰۱۲با هدف گسترش والیبال در جهان تعداد تیم های حاضر را به مرور بیشتر کرد که این موضوع به کیفیت رقابت ها لطمه زد. با بیشتر شدن تیم‌ها و افزایش اختلاف سطح فنی و کیفی تیم‌ها، فدراسیون جهانی تصمیم به برگزاری رقابت‌ها در چندین گروه گرفت و خلاصه هر سال شاهد افت لیگ جهانی هستیم.

هرچه که بود لیگ جهانی تمام شد و حالا همه تیم ها به المپیک می اندیشند. بزرگترین میدان ورزشی جهان جایی که در رده بندی جهانی نقش مهمی دارد. حضور در مسابقات المپیک برای قهرمان 100 امتیاز، تیم دوم و سوم به ترتیب 90 و 80 امتیاز به دنبال خواهد داشت.در این مرحله تیم‌هایی که در مرحله انتخابی تا مسابقات آخر حضور داشته باشند اما به المپیک صعود نکنند نیز 5 امتیاز می‌گیرند.

پس المپیک به واسطه امتیازاتی که دارد و تاثیر مستقیم در رده بندی جهانی برای همه کشورهای مطرح والیبال مهم است و حیاتی. اگر می خواهید آخر والیبال دنیا را ببینید حتما المپیک ریو را از دست ندهید!

تیم  والیبال کشورمان هم آخرین تمرینات خود را پشت سر می گذارد تا برای میدان بزرگ المپیک آماده شود.فهرست نهایی اسامی تیم ملی برای حضور در ریو نقدهایی را به دنبال داشته است برخی مخالف و برخی دیگر موافق این لیست هستند. فدراسیون والیبال هم حمایت تمام قد خود را از لوزانو اعلام کرد و داورزنی گفت که لیست طبق نظر خود لوزانو اعلام شده است. محمود افشاردوست دبیر فدراسیون والیبال هم با رئیس هم نظر است و می گوید: "ما از لوزانو و تصمیماتش حمایت می کنیم تا تیم ملی با آرامش به اوج آمادگی برسد و به المپیک برود."

با افشاردوست دبیر فدراسیون والیبال صحبت کردیم که در زیر می خوانید.

آقای افشاردوست از لیگ جهانی شروع کنیم. این رقابت ها را چطور دیدید؟

به نظر من لیگ جهانی برای ما خوب بود و نتایج خوبی گرفتیم. به هدفی که داشتیم رسیدیم. قبل از شروع رقابت ها هدف گذاری کرده بودیم تا به بیراهه نرویم. هدف ما ماندگاری در سطح A لیگ جهانی بود  که در بین 8 تیم برتر قرار گرفتیم. هدف دیگر برگزاری 9 بازی تدارکاتی خوب برای رقابت های المپیک بود که به نظرم بسیار به آمادگی تیم کمک کرد. من خودم تصورم این بود که در 3 بازی نخست در برزیل شکست خواهیم خورد چون از انتخابی المپیک می رفتیم و شرایط خوبی نداشتیم اما در بازی دوم تیم خودش را پیدا کرد و در بازی سوم هم برنده شد. در تهران هم  که بچه ها فوق العاده بازی کردند پس در لیگ جهانی با هدفی که داشتیم موفق بودیم.

‌اکثر بازیکنان تیم ملی اعتقاد دارند که ایران می تواند به جمع 4 تیم برتر راه یابد نظر شما چیست؟

اینکه بچه ها اینگونه صحبت می کنند نشان خوبی است و حکایت از اعتماد به نفس بالای آنها دارد. ما هم فقط به حضور در المپیک فکر نکرده و نمی کنیم. ما به دنبال این هستیم تا در المپیک بازی های خوبی را به نمایش بگذاریم و امتیاز جمع کنیم. اگر از گروه مان صعود کنیم نتیجه خوبی است و پس از آنهم کار سختی خواهیم داشت. فرانسه، ایتالیا و برزیل از قدرت خوبی بهره می برند که به هر کدام از آنها بخوریم برای مان بازی مرگ و زندگی خواهد بود. به هر حال امیدواریم تیم بدون آسیب اعزام شود و در ریو هم بازی های خوبی را به نمایش بگذارد.

خط خوردن بازیکنان از اردوی تیم ملی را چطور می بینید؟

 مسئول فنی تیم ملی والیبال خود لوزانو است. ظریف و دو بازیکن دیگر در مسابقات انتخابی المپیک و لیگ جهانی برای تیم ملی بازی کردند . لوزانو شناخت کافی از آنها دارد و این تصمیم را گرفته است. او فعلا تصمیم گرفته در این مقطع از مرندی استفاده بکند. نظر اوست و خودش می داند. خط خوردن نام بازیکنان در والیبال و دادن لیست 12 بازیکن کار خیلی سختی است. این نفرات به تیم ملی والیبال خدمت کرده اند و با این اتفاق چیزی از ارزش های آنها کم نمی شود. ما هم از لوزانو و تصمیماتش حمایت می کنیم تا تیم ملی با آرامش به اوج آمادگی برسد و به المپیک برود.

‌چرا اعلام شد میرزاجانپور  خط خورده ؟

چیز خاصی نبود. وقتی آنها لیست 12 نفره را بدون نام میرزاجانپور اعلام کردند، ما پیگیری کردیم و این موضوع اصلاح شد. باید بگویم هنوز ایران لیستی را اعلام نکرده است.

احتمال جابجایی وجود دارد؟

روال کار اینطوری است که اسامی نهایی والیبالیست‌ها به کمیته ملی المپیک اعلام می‌شود. طبق قانون مسابقات حتی ما اجازه جابجایی دو بازیکن را در همین لیست 13 نفره داریمو با نامه پزشک می توانیم جابجا کنیم.

‌عده ای از بازیکنان اعلام کرده اند بعد از المپیک از تیم ملی خداحافظی خواهند کرد. نظر شما در این باره چیست؟

بازیکنان خودشان تصمیم گیرنده هستند اما بازیکنان حرفه ای دنیا اگر درست زندگی کرده باشند تا 35 سالگی راحت بازی می کنند. الان ما در تیم ملی روسیه و حتی آمریکا بازیکن 40 ساله هم داریم. به هر حال این یک نظر شخصی است اما به نظر من سال بعد از المپیک فرصت مناسبی برای مدال آوری ایران در لیگ جهانی است آنهم بخاطر اینکه اکثر تیم ها دستخوش تغییر می شوند و این شانس برای ما وجود دارد که اگر با قدرت برویم مدال کسب کنیم. به اعتقاد من هنوز بازیکنان مسن ما جا دارند 2-3 سال دیگر هم برای تیم ملی بازی کنند و پیشنهاد می کنم که بچه ها زیاد عجله نکنند در نهایت همه ما به تصمیم آنها احترام می گذاریم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2rlye6

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


محمدرضا داورزنی: برای معرفی کادر فنی والیبال در المپیک محدودیت داریم
18 روز مانده به المپیک ریو؛