تاریخ انتشار: 1396/04/16 18:11
کد خبر: 197902

داورزنی: میزبانی مسابقات بین‌المللی چوگان کار ارزشمندی بود

معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که میزبانی ایران در مسابقات بین المللی چوگان کار ارزشمندی بوده که باید ادامه داشته باشد.
داورزنی: میزبانی مسابقات بین‌المللی چوگان کار ارزشمندی بود

محمدرضا داورزنی در اختتامیه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی چوگان اظهار داشت: از دوستان فدراسیون چوگان تشکر می‌کنم که با همت و تلاشی که انجام دادند، این بازی‌ها را در ایران برگزار کردند که کار ارزشمندی بود.

وی افزود: در چند ماه گذشته قدم‌های خیلی مثبتی در کشورمان برای ورزش چوگان برداشته شده است چون ایران مهد چوگان است، عملکردمان در این زمینه موفق بوده و امروز هم شاهد این بوده‌ایم که تیم ملی چوگان ما توانست تیم‌های قدرتمندی را شکست داده و در رده سوم قرار بگیرد. البته ما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید کارهای بسیار زیادی برای توسعه این ورزش در کشورمان انجام بدهیم.

داورزنی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که چه اقداماتی برای ثبت ورزش چوگان به نام کشور ایران انجام شده است؟ گفت: در همه متون و کتاب‌ها و مخصوصاً اسنادی که در فدراسیون جهانی چوگان وجود دارد این ورزش یک ورزش کاملاً ایرانی شناخته شده است.‌آذربایجانی‌ها ادعا می‌کنند که چوگان باید به نام کشور آنها ثبت شود، درست است چندین سال قبل در آذربایجان هم چوگان بازی می‌کردند اما در آن سال‌ها آذربایجان قسمتی از ایران بود. فکر می‌کنم تقریباً 3-4 ماه دیگر ورزش چوگان به نام ایران ثبت خواهد شد. 2-3 هزار سال قبل چوگان در ایران وجود داشت و میدان‌های آنها در شهرهای مختلف کشورمان دیده شده است. ایران مهد تمدن ورزش چوگان است.

 معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش ادامه داد: اگر چندین هزار سال قبل در همه جای دنیا مردم با یکدیگر مبارزه می‌کردند مردم ما به حدی فرهیخته بودند که به ورزش چوگان روی آوردند، حتی مردم ما دیگران را هم به انجام این ورزش دعوت می‌کردند. در حال حاضر کتبی تهیه شده که رقم سنگینی‌ هم برای آن هزینه کردیم،در این کتاب آثار مختلفی را جمع کردیم و شکی نیست که ورزش چوگان متعلق به ایران است. البته ما باید زیرساخت‌های کشورمان را هم برای این ورزش بهبود ببخشیم. باید در شهرهایی مانند تبریز، قزوین و زنجان هم میدان‌های چوگان را احداث کنیم تا بتوانیم بیشتر از اینها چوگان را در کشورمان توسعه دهیم. خوبشختانه در 15 سال گذشته گام‌های رو به جلوی زیادی برای ورزش چوگان در ایران برداشته شده و ما حالا نام خودمان را در فدراسیون جهانی چوگان هم مطرح کرده‌ایم.

وی در خصوص آخرین وضعیت هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس گفت: قرار بود طی دیروز و امروز این موضوع تمام شود که فکر می‌کنم ظرف یکی دو روز آینده سلطانی‌فر در این باره به جمع‌بندی برسد. به هر حال بحث جلسات هیئت مدیره دو باشگاه پرسپولیس استقلال را همچنان انجام می‌دهیم، الان هم دو تیم به دنبال هماهنگی برای دربی در آلمان هستند که کارهایشان را پیگیری می‌کنیم، فکر می‌کنم موضوع هیئت مدیره در دو سه روز آینده تمام شود. ضمن این که با توجه به استعفای برخی افراد دو سه نفر به هیئت مدیره اضافه می‌شوند تا باشگاه با قدرت به کارش ادامه بدهد.

داورزنی در واکنش به ادامه یا عدم ادامه فعالیت گرشاسبی در هیئت مدیره پرسپولیس، گفت: اجازه بدهید اسمی را قطعی نگوییم،‌ چون این موضوع در حوزه اختیارات وزیر ورزش است.

 معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش درباره دیدار تدارکاتی پرسپولیس و استقلال در آلمان عنوان کرد: اصل بحث دربی به این شکل ابتکار جالبی بود. هر دو تیم می‌خواستند در اروپا اردو بزنند و بازی‌های تدارکاتی برگزار کنند به هر حال آن‌ها می‌خواهند با برگزاری این دربی تب فوتبال را بالا ببرند، چون تعداد زیادی از هواداران با تمهیداتی که اندیشیده شده درگیر این بازی می‌شوند و فکر می‌کنم اگر مشکل نباشد این بازی انجام می‌شود. هماهنگی‌های لازم با کشور آلمان و شهر کلن و وزارت امور خارجه و همچنین بازرگانی صدا و سیما برای پخش آن انجام شده، این یک رویداد ابتکاری خوب است که باعث شکل‌گیری تب و تابی در بین هواداران فوتبال می‌شود.

وی درباره مشکلات اخیر بین کارلوس‌کی‌روش و علیرضا اسدی دبیر فدراسیون فوتبال اظهار داشت: این یک موضوعی است که فدراسیون فوتبال باید آن را حل و فصل کند، هر کدام از این دو نفر مسئولیتی دارند و فدراسیون  باید تدبیر کند، تا آنها وظایف خودشان را انجام دهند. البته ما نیز پیگیری می‌کنیم تا فدراسیون مدیریت کند و اجازه ورود حاشیه را به فوتبال ندهد. تاج و اسدی مسئولیت‌های سنگینی در فدراسیون دارند و وزارت ورزش تلاش می‌کند که این حاشیه‌ها ضربه نزند. اینکه این بحث در رسانه‌ها مطرح شود شایسته نیست و اجازه بدهیم دوستان در فدراسیون و درون خودشان این کار را انجام بدهند. البته هر جا که کمک نیز بخواهند ما در کنارشان هستیم، به نظرم نمی‌توان در یک جنجال رسانه‌ای بحث‌ها مطرح شده و به نتیجه برسد.

داورزنی در واکنش به این موضوع که آیا این مشکل اخیر ممکن است منجر به کنار گذاشته‌ شدن یکی از آنها شود؟ گفت: این تصمیمی است که باید در فدراسیون گرفته شود و هر تصمیمی که این نهاد بگیرد ما از آن حمایت می‌کنیم تا فوتبال بدون حاشیه جلو برود.

 معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش درباره موضوع حضور بازنشسته‌ها در راس برخی از فدراسیون‌ها عنوان کرد: دو بحث در این باره وجود دارد؛ یکی بحث بازنشسته‌هایی است با رعایت موارد قانونی می‌توانند به کار خود ادامه بدهند و دیگری موضوع کسانی است که قادر به ادامه فعالیت نیستند. به هر حال دستگاه‌های نظارتی و همچنین وزارت ورزش این موضوع را پیگیری می‌کنند. افرادی وجود دارند که کار خود را انجام می‌دهند که این مسئله در چارچوب قوانین است. فعالیت چنین افرادی مشروط به آن که در قانون قید شده باشد مشکلی ندارد.

وی درخصوص مشکلات موجود در تیم ملی وزنه‌برداری، گفت: متأسفانه یک اتفاقاتی افتاده و ما انتظار داریم که فضا به سمت آرامش برود. دوستان باید تصمیماتی بگیرند که وزنه‌برداری به ساحل آرامش برسد. الان اظهارنظرهایی که دوستان می‌کنند، همگی بررسی خواهد شد. ما انتظار داریم که وزنه‌برداری در آرامش به کارش ادامه بدهد و این فرصت را داشته باشد که خودش را برای حضوری قدرتمند در المپیک و سایر مسابقات جهانی آماده کند. حاشیه‌هایی که الان به وجود آمده، به تدبیر بیشتری نیاز دارد. امیدوارم با نظر شورای فنی، تصمیمات بهتری در فدراسیون وزنه‌برداری گرفته شود. ما هم در کنار آنها هستیم و کمک می‌کنیم که وزنه‌برداری کشور به آرامش برسد.

داورزنی با اشاره به مشکل نداشتن اسب در ورزش چوگان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما 15 سال قبل، چوگان را از فدراسیون سوارکاری جدا کردیم. در میدان‌هایی که درست شده، اقدامات ارزشمندی انجام دادیم و حمایت‌های زیادی شده است. درست است که در آن مقطع با کمک بخش خصوصی این اقدامات انجام شد، اما وزارت ورزش‌وجوانان هم نقش زیادی در آن ایفا کرد. اینکه ما بگوییم وزارت باید برای چوگان اسب تهیه کند، این خیلی زود است. در همه کشورهای دنیا، چوگان‌بازها خودشان اسب‌ها را تهیه می‌کنند. به هر حال امیدوارم شرایط طوری دنبال شود که مشکل اسب هم در فدراسیون چوگان برطرف شود.

وی در مورد جدا کردن جودو از سالن افراسیابی، تصریح کرد: با بررسی‌هایی که انجام دادیم، دیدیم که این سالن به همه ورزش‌ها سرویس می‌دهد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم با توجه به جایگاهی که این سالن دارد، سالن را اختصاصاً از جودو بگیریم و آن را به جای دیگر ببریم. ما می‌خواهیم در در کنار جودو، در یک سالن دیگر کاراته را هم داشته باشیم. البته ما از کاراته این انتظار را داریم که در المپیک 2020 حضور داشته باشد. باید امکانات موجود را سالن افراسیابی را هم بیشتر کنیم. حتی می‌توان در این سالن، مسابقات بسکتبال و والیبال هم برگزار کرد. با توجه به بررسی‌های انجام شده، احساس کردیم که حیف است این سالن صرفاً یک محل تمرین باشد و به همین خاطر تصمیم دیگری گرفتیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/27v9pe

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



موسیقی چوگان به‌ نام ایران ثبت جهانی می‌شود

عکس یادگاری خواهران منصوریان با مسلمان