تاریخ انتشار: 1395/10/08 04:16
کد خبر: 239871

نقدی کوتاه بر جایزه «گلوب ساکر»/ منطقی‌تر از فیفا، جامع‌تر از توپ طلا

مراسمی که یک جایزه دیگر برای رونالدو داشت، هنوز برای دنیای فوتبال جا نیفتاده است.
نقدی کوتاه بر جایزه «گلوب ساکر»/ منطقی‌تر از فیفا، جامع‌تر از توپ طلا

مراسم بهترین‌های سال فوتبال  با نام «گلوب ساکر» امسال هم مانند 6 دوره قبلی در  دوبی انجام شد و برندگان در 8 بخش مختلف جوایز خود را دریافت کردند.

 در انتخاب کریس رونالدوی پرتغالی به عنوان بهترین بازیکن و رئال مادرید به عنوان بهترین باشگاه تردیدی وجود نداشت. اولی با کسب عناوین قهرمانی اروپا در رده ملی و باشگاهی، عملکردی بی‌نقص داشت و باشگاهش هم پس از فتح اروپا و جهان فرصتی برای جلوه‌نمایی سایر بزرگان باقی نگذاشت.

مارک کلاتنبرگ،  یک پای قضاوت همه بازی‌های حساس لیگ برتر انگلیس که اخیرا از سوی فدراسیون بین‌المللی آمار و تاریخ به عنوان بهترین داور جهان برگزیده شده به خاطر قضاوت در بازی نهایی لیگ قهرمانان اروپا و فینال یورو 2016 پا در جای پای وب انگلیسی گذاشت و داور برتر نام گرفت.  در انتخاب مربی برتر سال، برتری فنی در اولویت قرار گرفت و به همین دلیل کار بزرگ فرناندو سانتوس، سرمربی تیم ملی پرتغال بیش از قهرمانی زین‌الدین زیدان با رئال مادرید در لیگ قهرمانان به چشم آمد.محمد صلاح، ستاره رمی منهای یک ماه اخیر و داستان مصدومیت‌هایش در بین فوتبالیست‌های عربی بهترین عملکرد را داشت؛ آن هم در برهوت عرب‌زبان ستاره در دنیای فوتبال! پس او هم به حق بهترین بازیکن عرب بود. بردن جایزه مدیربرنامه سال توسط خورخه مندس، ابرمدیربرنامه‌های فوتبال دنیا هم اصلا عجیب نبود و در نهایت عنوان افتخاری به اونای امری رسید که معلوم نیست سال جدید پاریس را ببیند یا نه! شرکت آنلاین چینی «سینا کراپ» هم به عنوان یک شخصیت حقوقی، جایزه حقیقی بهترین بازیکن چینی را به دست آورد. صرفنظر از انتخاب اونای امری که البته دلایل غیرفوتبالی داشت، به نظر می‌رسد انتخاب‌کننده‌های این مراسم دیدی هوشمندانه دارند.

 

یک اجرای دو تیمی

شاید بد نباشد بدانید جایزه گلوب ساکر، محصول مشترک اتحادیه مدیران برنامه و باشگاه‌های اروپایی است و در نهایت پس از رای ‌گیری از اعضای این 2 اتحادیه برترین‌ها برگزیده می‌شوند. هر چند این انتخاب هم مانند انتخاب‌های مربیان در جریان مراسم انتخاب بهترین بازیکنان، اندکی سلیقه‌ای می‌شود اما به نظر می‌رسد حداقل اتحادیه باشگاه‌ها نظر معقولانه‌تری نسبت به بقیه دارند.به همین دلیل نه مثل آنچه در مراسم توپ طلای امسال دیدیم در انتخابات نفرات برتر سردرگمی برای رسانه‌ها به وجود آمد  و نه مانند  انتخاب‌های فیفا، عامه‌پسندی در صدر قرار گرفت. ضمنا در این مراسم از مربیانی که نام ژابی آلونسو را با ژاوی اشتباه بگیرند هم خبری نیست! پس می‌توان روی انتخاب «گلوب‌ساکر»ی‌ها حساب باز کرد و انتخاب‌هایشان را عاقلانه‌تر از انتخاب‌های صورت گرفته در مراسم رسمی یوفا و فیفا دانست! زمان رای‌گیری‌ها هم محدود است و  به همین دلیل، عدم گستردگی انتخاب،  باعث می‌شود گزینه‌های واقعی از فیلتر رد شوند و به استحقاقشان برسند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3zwvma

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 رونالدو: اگر به من و رئال شک دارید به جام ها نگاه کنید