تاریخ انتشار: 1396/02/09 19:40
کد خبر: 214063

یادداشت وارده؛ درسی که "مسی" به دنیای ورزش داد

وقتی در شرایط نامناسب آوار مشکلات بر دوش فرد یا جامعه سنگینی می کند، طبیعی است که خطر تصمیم گیری احساسی از سوی فرد یا جامعه وجود داشته باشد.
یادداشت وارده؛ درسی که "مسی" به دنیای ورزش داد

به گزارش فرتاک ورزشی، در یک تصمیم گیری خوب عوامل متعددی موثرند، برای مثال یک مکث کوتاه قبل ازتصمیم گیری یا چند روز  در حول و حوش موضوع بررسی نمودن و...، اما یک نکته اساسی که در تصمیم گیری ها و عملکرد فرد و جامعه موثر است  هوش هیجانی است.

علاوه بر ضریب هوشی یا هوش بهر IQ، هوش هیجانیEQ در تصمیم گیری درست  نقش تعیین کننده داشته و افراد یا جامعه ای که از آن برخوردارند ،متمایز تر از دیگران هستند.

کسانی که از هوش هیجانی بالاتری  برخوردارند، می توانند ابعاد مختلف یک موضوع را از هم تفکیک نموده و استرس و اضطراب  را وارد تصمیم گیری خود ننمایند.

ارسطو معتقد است که :"عصبانی شدن آسان است ،همه می توانند عصبانی شوند، اما عصبانی شدن در برابر شخص مناسب،به میزان مناسب ، در زمان مناسب ،به دلیل مناسب و به روش مناسب آسان نیست."

کسانی که هوش هیجانی بالاتری دارند در مقایسه با افرادی که از وجدان کاری و وظیفه شناسی بالایی برخوردارند،ولی در عوض از هوش هیجانی کمتری برخوردارند عملکرد بهتری دارند ،علیرغم این موضوع هنوز هم بر روی وجدان کاری و وظیفه شناسی تکیه زیادتری می شود،درحالی که تصمیم گیری درست و عملکرد مطلوب بدنبال کنترل احساسات و عواطف میسر است که  این هم وجه غالب افراد با هوش هیجانی بالا در مقایسه با افراد  وظیفه شناس است. البته به این نکته نیز بایستی توجه داشت که نمی توان به سادگی ارزش وجدان کاری و وظیفه شناسی را به طور کامل نفی نمود، زیرا این دو می توانند مکمل بسیار خوبی برای هم باشند.

در حاشیه مسابقه فوتبال شاهین شهرداری بوشهر و شهرداری همدان حوادثی رخ داد که جای  بسی تامل دارد. لیدرها ی زحمتکش به جای تداوم تشویق تیم و برنامه ریزی از قبل تعیین شده  از سوی روابط عمومی باشگاه به موج عصبانیت سکو نشینان پیوستند و ...،درحالی که تیم نیاز  به تشویق داشت همه احساساتی شدند ، در مورد هر چیز گفتند جز حمایت همه جانبه از تیم !؟

مگر نه این است که بازی ها در سطح لیگ دو کشور برگزار می شود پس  چرا توقع از تیم  را بسیار بالاتر از واقعیت تعریف کنیم،درست است که در هیچ کجای ایران حتی دربیشتر بازی های  لیگ یک و برتر فوتبال این همه تماشاگر در ورزشگاه گرد هم نمی آیند، ولی وقتی از این ظرفیت بالقوه استفاده درست نکنیم به ضد خود تبدیل خواهد شد.

دو بازی دیگر در خانه  و یکی در خانه حریف باقی مانده ، چرا با عصبانیت  و حرف های آنچنانی شانس خود را از بین ببریم ،فوتبال 90 دقیقه است ،ولی با آرامش و حمایت از تیم  نه با عصبانیت و ناهنجاری!

وقتی آرنج "مارسلو" دهان "مسی "را به سهو یا عمد خونین نمود، اگر مسی دارای هوش هیجانی بالا نبود حداقل امکان پرخاشگری و اعتراض از سوی وی انتظار می رفت ،اما با آرامش ناشی از هوش هیجانی بالاو تطبیق خود با شرایط و دوراندیشی و درک موقعیت تیم  و با نگاهی نافذ که از تصویر وی نیز هویدا بود، تصمیم منطقی برای رسیدن به موفقیت ولی از راه مناسب را گرفت ،دیدیم که چگونه با انرژی مثبت خویش همراه با سایر هم تیمی ها علیرغم جو سنگین ورزشگاه ودر حضور بازیکنان بزرگ از تیمی کهکشانی در دقیقه 92 عامل تغییر و پیروزی تیمش شد. باشد تا بیاموزیم.

نویسنده: "علیرضا بازدار"

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2ovdvl

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


واکنش شدید بارسلونا به محرومیت مسی