تاریخ انتشار: 1396/09/20 09:58
کد خبر: 169931

افشاگری های تازه جادوگر

به تازگی علی کریمی عکس و نقل‌قولی از مهدی تاج در کانال شخصی خود منتشر کرد که در نوع خود جالب بود.
افشاگری های تازه جادوگر

 اولی 4/9/1396 بود که رئیس فدراسیون فوتبال گفته بود: «میزبانی ایران تصویب نشود، از آسیا کنار می‌کشیم!» و دومین نقل‌قول به 17/9/1396 مربوط می‌شد: «از لیگ قهرمانان کنار نمی‌کشیم!» اما علی کریمی در خصوص این اظهارنظرات رئیس فدراسیون فوتبال نوشته بود: «البته دیگه عادت کردیم. راحت باشین شما و تمام اعضای مجمع که تا چند روز آینده سفر تفریحی به سواحل نیلگون خلیج‌فارس و جزیره کیش خواهید داشت، سفر خوش!» علی کریمی در مورد قرعه‌کشی جام جهانی 2018 روسیه و گروه سخت ایران، تمدید قرارداد برانکو، بازی خیرخواهانه در کنار علی دایی، تشکیل سندیکای بازیکنان توسط مجتبی جباری و لزوم شکایت مربیان و بازیکنان طلبکار ایرانی به فیفا و CAS حرف هایی زده.

*مطلب طعنه‌آمیزی در کانال شخصی خودتان در خصوص اظهارات رئیس فدراسیون منتشر کردید. توضیحی می‌دهید؟

اول به شما بگویم من خبر دارم فدراسیون هیچ رایزنی بابت لغو بازی نمایندگان ایران و عربستان در کشور بی‌طرف انجام نداده است. آقایان سوءاستفاده نکنند و دوم تا جایی که می‌دانم همه چیز از طریق وزارت امور خارجه انجام شده بود و مسئولان این وزارتخانه خیلی هم زحمت کشیدند اما متأسفانه نشد. این مطلب هم طعنه نبود. واقعیت محض بود از فدراسیونی که به خودش لقب 5 ستاره داده است! بابت چی؟

*چون 5 تیم این فدراسیون به جام جهانی رفته و...

خب خنده‌‌دار است! لقب را مردم و رسانه‌ها به نهادها و افراد می‌دهند. نه اینکه فدراسیون فوتبال به خودش لقب 5 ستاره بدهد و بعد خودشان را 5 ستاره صدا بزنند! من یک مثالی می‌زنم. وقتی یک هتل می‌خواهد مجوز 5 ستاره بگیرد کلی فاکتور و امتیاز باید جمع کند و بعد ببیند چنین مجوزی به صاحب آن هتل می‌دهند؟ آقایان روی چه حسابی به خودشان لقب 5 ستاره داده‌اند؟ به جام جهانی رفتن باشد که خیلی کشورها از ما جلوترند. وقتی مدعی هستیم تیم اول آسیا، ایران است، باید هم راحت به جام جهانی صعود کنیم. دوستان لطف کنند بگویند چرا بعد از 40 سال هنوز نتوانسته‌ایم به المپیک صعود کنیم؟ مشکل کجاست؟ با این وضعیت و این دوستان تا 40 سال دیگر هم صعود نخواهیم کرد.

*فدراسیون مطلوب از نگاه علی کریمی کدام فدراسیون است؟

فدراسیونی که کار ماندگار کند و از خودش اثر به جا بگذارد. کاری کند که سال‌ها بعد همه برای رئیس آن دعا کنند. من صفایی‌فراهانی و دادکان را مثال می‌زنم. هر دو زحمت کشیدند. صفایی‌فراهانی کمپ تیم‌های ملی را ساخت و دادکان هم ساختمان فدراسیون فوتبال را خرید یا کارهای دیگری که همه کمابیش از آن آگاه هستند.

* بسیار خوب، بازی در زمین بی‌طرف ظلم در حق نمایندگان کشورمان نیست؟

به نظر من بازیکن ایرانی ترجیح می‌دهد در زمین بی‌طرف بازی کند! خود من هم آن زمان اصلاً دوست نداشتم برای مسابقه فوتبال به عربستان سعودی بروم، از بس که ما را در فرودگاه معطل و اذیت می‌کردند. کاری هم نداشتند این یک تیم ورزشی است یا نه، همین که اسم ایران می‌آمد چند ساعت ما را در فرودگاه معطل می‌کردند. شما می‌توانید با بازیکنان هم‌نسل من یا همین بازیکنان پرسپولیس تماس بگیرید تا متوجه شوید اغلب دوست ندارند به عربستان سعودی برای مسابقه فوتبال سفر کنند و علاقه‌مند هستند در زمین بی‌طرف به میدان بروند.

*اما هواداران ایرانی دوست دارند بازی تیم محبوب خود را در استادیوم آزادی تماشا کنند.

بله، به آنها حق می‌دهم که بخواهند از امتیاز میزبانی خود استفاده کنند اما برای بازیکنان و تیم‌ها خیلی فرق می‌کند. ما بهترین پذیرایی و مهمان‌نوازی را از تیم‌های عربستانی داشتیم در حالی که همیشه سعودی‌ها تیم‌های ایرانی را اذیت می‌کردند. برخوردشان خیلی بد بود و خود من هرگز آن رفتارهای نامناسب را فراموش نمی‌کنم.

*ببخشید یک مقدار سؤالات ما پراکنده است ولی تاکنون کسی پیغام نداده سر یک میز با مهدی تاج بنشینید و مشکل خودتان را با رئیس فدراسیون حل کنید؟

این مشکل شخصی من نبود که بخواهم حل کنم. سؤال خیلی‌ها بود. مردم، بازیکنان، اهالی فوتبال و خیلی‌ها این پرسش‌ها را دارند که باید جواب داده شود. دنبال این مسائل هم نیستم که پیغامی بدهم یا کسی به من پیغام بدهد و بدوم بروم فدراسیون!

*یکی از کسانی که این روزها حرف‌های مشابهی در ‌خصوص حق و حقوق بازیکنان زده، مجتبی جباری است. او می‌خواهد سندیکای بازیکنان فوتبال را تشکیل بدهد. شما موافقید؟

فوتبال من تمام شده است و طبیعتاً سندیکای بازیکنان جای بازیکنان فعال است. مهدی تاج اگر راست می‌گوید، کمک کند این سندیکا به نفع فوتبالیست‌ها تشکیل شود. هرچند مطمئنم چنین اجازه‌ای به مجتبی جباری نخواهد داد چون می‌ترسند برخی بیکاره شوند! در مجموع این اقدام مجتبی جباری و تشکیل سندیکای بازیکنان موافقم. البته اگر سفرهای تفریحی آقایان اجازه بدهد!

*یعنی چه؟! منظورتان چیست؟

شما هیچ خبر دارید اعضای مجمع فدراسیون فوتبال در هفته پیش رو می‌خواهند برای سفر تفریحی به جزیره کیش بروند؟

*نه، چطور مگه؟

(به طعنه) ظاهراً جریان هدیه‌ها لو رفت و حالا به طریق دیگری باید زحمات آقایان جبران شود. من سؤالی دارم که آیا قرار است مجمع فدراسیون در کیش برپا شود که دوستان به این جزیره می‌خواهند سفر کنند؟ هزینه این سفر که من شنیدم و البته مطمئن نیستم خانوادگی است، از کجا تأمین می‌شود؟

*برخی طرفداران شما معتقدند علی کریمی با این حرف‌هایی که می‌زند، سرنوشت خودش را عوض کرده و بازگشت به عالم مربیگری در فوتبال ایران را سخت‌تر می‌کند. نظر خودتان چیست؟

اصلاً مهم نیست. اگر می‌خواستم مصلحت‌اندیش باشم یا به خواست آقایان بالادستی حرف بزنم، که همین الان هم فوتبال بازی می‌کردم.

*ولی خیلی‌ها حتی هم‌نسلان خود شما به خاطر مربیگری یا بودن در فوتبال هر حرفی ولو راست و درست را نزدند و نمی‌زنند!

من از آنها هم ایرادی نمی‌گیرم. هرکس جوری زندگی می‌کند که خودش دوست دارد. علی کریمی یک عمر این‌طوری زندگی کرده، حرف زده و بوده و تغییر هم نخواهد کرد. شما رسانه‌ها و مطبوعات هم کم از هم‌نسلان من ندارید!

*این طعنه به ما بود؟!

نه، واقعیت بود! یکی از شما مطبوعاتی‌ها طی سال‌های گذشته دنبال این بحث رفت که چرا جلوی شکایت مربیان و بازیکنان ایرانی به فیفا و حتی دادگاه CAS علیه باشگاه‌های ایرانی گرفته شده است؟

*سال‌هاست گفته می‌شود مسائل و مشکلات فوتبال باید در محیط فوتبالی و کمیته انضباطی حل شود. بازیکن یا مربی ایرانی حق ندارد به فیفا و AFC یا CAS علیه باشگاه‌های ایرانی شکایت کند. هرچند آندو تیموریان و امیرحسین صادقی به فیفا شکایت کردند...

چون قانون این اجازه را داده است. متأسفانه هیچ رسانه یا مطبوعات و خبرنگاری دنبال این قانون من‌درآوردی فدراسیون ما نرفت که چرا اجازه نمی‌دهید یک فوتبالیست یا مربی ایرانی حقش را بگیرد؟ همه جای دنیا این مرسوم است. وقتی شما در داخل کشور نمی‌توانید حق خودتان را بگیرید به دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت می‌کنید. در ورزش هم دادگاه بین‌المللی CAS را داریم اما سال‌ها از طریق شما رسانه‌ها، بازیکنان و مربیان را ترساندند که نمی‌توانید شکایت کنید. مربی و بازیکن خارجی به راحتی آب خوردن پول قرارداد خود به علاوه جریمه و غرامت و خسارت از باشگاه‌های ایرانی می‌گیرد و سر مربیان و بازیکنان خودمان بی‌کلاه می‌ماند. آقایان فدراسیون‌نشین که زیرمجموعه فیفا هستند، قوانین را تغییر می‌دهند و حق و ناحق می‌کنند.

* شما که حق و حقوق‌تان را از تراکتورسازی گرفته و با این باشگاه تسویه‌حساب کردید؟

بعد از 4 سال بالاخره تسویه کردیم ولی هنوز درگیر مالیات حضورم در تراکتورسازی هستم که...

* نفت تهران چطور؟

از طریق وکیلم پیگیر آن هستم تا ببینم چه می‌شود.

* راستی سپیدرود رشت به شما پیشنهاد مربیگری داده بود؟

سپیدرود رشت کادرفنی خوبی دارد که با این بضاعت خیلی هم خوب کار کرده‌اند. ان‌شاءا... با حل مشکلات مالی، تیم خوب و ریشه‌دار سپیدرود در لیگ برتر خواهد ماند. در ضمن پیشنهادی هم از این تیم نداشتم.

* پیشنهاد دیگری چطور؟ داشتید؟

نه،‌ در حال حاضر هیچ پیشنهادی ندارم.

* قرار بود پنج‌شنبه گذشته با پیگیری خداداد عزیزی، دیداری نمادین و خیریه به نفع زلزله‌زدگان غرب کشور در مشهد برگزار شود و شما و علی دایی هم کنار هم بازی کنید. درست است؟

بله، ولی این دیدار دوستانه و سمبلیک لغو شد.

* پس بالاخره طلسم بازی نکردن شما و علی دایی کنار هم شکسته می‌شد؟

مشکل خاصی نبود و نیست. شما رسانه‌ها خیلی علاقه دارید اسم آن را مشکل، قهر یا هر چیز دیگری بگذارید!

* (با تعجب) یعنی اگر دیدار خیرخواهانه دیگری پیش بیاید، حاضرید کنار علی دایی بازی کنید؟

اگر بازی خیرخواهانه باشد و از من دعوت شود، حتماً می‌روم و کنار علی دایی مثل بقیه بچه‌ها بازی می‌کنم. اگر هم نه که می‌گویم به همه‌تان خوش بگذرد!

* این روزها بحث تمدید قرارداد برانکو است. شما موافق تمدید 2 ساله آن هستید؟

وقتی یک مربی خوب نتیجه می‌گیرد، باید قراردادش تمدید شود. در حال حاضر پرسپولیس گزینه‌ای بهتر از برانکو ندارد ولی به نظرم قبل از برانکو باید قرارداد 7، 8 بازیکن دیگر تمدید شود.

* چطور؟

تا جایی که می‌دانم، قرارداد 7 یا 8 بازیکن پرسپولیس در پایان لیگ به اتمام می‌رسد و باید باشگاه به فکر تمدید قرارداد آنها باشد. تمدید این بازیکنان خیال برانکو را راحت می‌کند تا تمدید کند. به هر حال پرسپولیس از دو پنجره نقل و انتقالات زمستانی و تابستانی محروم شده و باید به فکر حفظ همین بازیکنانی باشد که دارد. البته تراکتورسازی هم شرایط مشابهی داشت که خدا را شکر از همین نیم‌فصل می‌تواند بازیکن بگیرد و تقویت شود.

* برخی‌ها معتقدند در گروه مرگ قرار گرفتیم. شما هم موافقید؟

هر تیمی به جام جهانی می‌رود که مقابل حریفان بزرگی بازی کند. در حالت نرمال که ما نمی‌توانیم با اسپانیا، برزیل، آلمان و... بازی دوستانه برگزار کنیم. پس چقدر خوب می‌شود در جام جهانی برابر چنین تیم‌هایی به میدان برویم. گروه مرگ و این حرف‌ها را هم قبول ندارم. همه تیم‌ها سخت هستند و خوب است ملی‌پوشان ما با اسپانیا، پرتغال و مراکش بازی می‌کنند.

* این پرتغال سخت‌تر است یا پرتغالی که در جام جهانی 2006 آلمان مقابل شما بازی کرد؟

حالا هر حرفی ما بزنیم، یک برداشت دیگر می‌شود ولی خداوکیلی خودتان قضاوت کنید. آن تیم با فیگو، دکو، کاستا و همین رونالدو سخت‌تر بود یا این پرتغال؟ البته به نظر من سخت‌ترین حریف ایران در جام جهانی مراکش است!

* جداً؟!

بله، الان همه روی اسپانیا و پرتغال زوم کرده‌اند در حالی که حریف اول و اصلی ما مراکش است. شما یادتان می‌آید دوره قبل هم ما بازی پایاپایی با آرژانتین و نیجریه انجام دادیم اما 3 گل از بوسنی خوردیم. همه تصور می‌کردیم به راحتی بوسنی را شکست می‌دهیم یا حداقل راحت‌ترین حریف ایران باشد ولی سخت‌ترین شد. حالا هم باید مراقب بازی با مراکش باشیم.

* اسم کریستیانو رونالدو وسط آمد. آیا حقش بود مرد سال دنیا شود؟ برخی معتقدند حق سرخیو راموس بود.

نه، معمولاً به مدافعان چنین جایزه‌ای نمی‌دهند. آخرین بار فابیو کاناوارو این جایزه را برد و امسال هم حق کریستیانو رونالدو بود که با رئال‌مادرید و پرتغال افتخارات زیادی کسب کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4drwed

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


سوژه جدید علی کریمی؛ این بار دستیار کی روش!