تاریخ انتشار: 1395/07/17 20:54
تاریخ سازان 58 سال برتری برابر کره جنوبی
کد خبر: 256840

ستارگان تاریخ ساز فوتبال ایران مقابل کره‌جنوبی

شاید هیچ مسابقه ای در تاریخ فوتبال ایران به اندازه رویارویی های همیشگی با کره جنوبی برای ما خاطره نساخته باشد.
ستارگان تاریخ ساز فوتبال ایران مقابل کره‌جنوبی

به گزارش فرتاک ورزشی، از 58  سال پیش که ایران در اولین مسابقه با کره جنوبی با 5  گل مغلوب قرمزپوشان شرق آسیا شد تا امروز که خود را برای چهارمین بازی در مرحله دوم مقدماتی 2018 آماده می کند، بیش از صد بازیکن ملی مقابل کره صف آرایی کرده اند. بازیکنانی بزرگ و تاریخ ساز که هر یک عصری را برای خود ساخته اند. در این مطلب، که شاید مرورش برای شما جالب باشد بهترین های تیم‌ملی ایران در بازی های مقابل کره جنوبی را انتخاب کرده ایم؛ امیدواریم این انتخاب منصفانه باشد.

دروازه‌بان:

بهروز سلطانی: نمایش ویژه بهروز سلطانی دروازه‌بان سابق تیم‌ملی در مرحله مقدماتی بازی های آسیایی دهلی نو 1982رخ داد. زمانی که سلطانی با قد بلند و تسلطش در محوطه جریمه بارها مهاجمان سریع کره را متوقف کرد. این مسابقه شاید بهترین نمایش دروازه‌بانی او در تاریخ فوتبالش هم باشد. جالب است بدانید مرحوم ناصرحجازی بعد از خودش سلطانی را به عنوان بهترین گلر ملی قبول داشت.

تعویض اول: احمدرضا عابدزاده که در بازی 11 مهر 69 عالی کار کرد و یکی از بهترین مردان تاریخ فوتبال ما در بازی برابر این تیم بود.

تعویض دوم:ناصر حجازی

مدافعان:

مجتبی محرمی: دفاع چپ تاریخی فوتبال ایران یک نمایش استثنایی مقابل کره دارد. سال 1990 در بازی های آسیایی پکن، زمانی که قدرت کره بر فوتبال ایران می‌ چربید. ایران که در آخرین رویارویی  سه بر صفر  مغلوب کره شده بود، در یک نمایش کاملا دفاعی حریف را با یک گل از پیش رو برداشت و به فینال رسید. مجتبی محرمی در این بازی یک پاس گل داد و کیم جو سونگ مهاجم نامی کره را مهار کرد.

محمد پنجعلی: محمد پنجعلی دو نمایش خوب مقابل کره دارد. کاپیتان سابق تیم‌ملی فوتبال ایران 3بار در بازی های آسیایی مقابل کره بازی کرده که خط دفاعی ایران به رهبری او تنها یک گل دریافت کرده است. نمایش پنجعلی در دو مسابقه پیروزی بخش تیم‌ملی در سال های 1982 و1990  که با برد یک ـ صفر ایران توام بود، بالاتر از حد معمول مدافعان ماست.

سیدجلال حسینی: مدافع بلندقامت و جنگنده تیم‌ملی 7 بار  مقابل کره به میدان رفته و تقریبا در همه آنها نمره قبولی گرفته است. بهترین نمایش سیدجلال مقابل کره در بازی آخر ما مقابل این تیم در اوسان اتفاق افتاده که به جام‌جهانی صعود کرده ایم. حسینی همچنین در مسابقه رفت همان تورنمنت در تهران خط دفاع تیم ما را با یک بازیکن کمتر مقابل کره هدایت کرد.

مهدی مهدوی کیا: سه پاس گل مهدوی کیا در بازی تاریخی ایران مقابل کره در مرحله یک چهارم نهایی جام‌ ملت های آسیای 2004  در جینان چین، یکی از بهترین بازی های عمر مهدی برای تیم‌ملی را رقم زده است. مهدوی کیا در برد تاریخی 6-2 مقابل کره هم در نیمه دوم به میدان رفت. او یک خاطره بد هم از این بازی دارد که به شکست ایران در لبنان بازمی گردد، زمانی که مهدوی کیا متهم به کم کاری در تیم‌ملی شد.

تعویض اول: ابراهیم آشتیانی در برد 2-0 در سئول، برد 2-1 برابر کره جنوبی در فینال آسیا و برد 2-0 در بازی های آسیایی یکی از بهترین مردان فوتبال ما بود !

تعویض دوم:اکبر کارگر جم

تعویض سوم:مهرداد میناوند

هافبک ها:

جواد نکونام: کاپیتان تیم‌ملی فوتبال ایران احساس خاصی نسبت به این مسابقه دارد. زمانی بود که بازی ایران ـ کره تقابل شخصی او مقابل پارک جی سونگ بود و البته با بازنشستگی پارک، نکو همچنان در تیم ایران درخشید. او در ورزشگاه آزادی  2 گل مهم  به کره زده است. اولی در زمان علی دایی روی یک ضربه کاشته و دومی گلی در زمان کارلوس کی‌روش در بازی بزرگ چهار سال پیش در دور رفت مرحله مقدماتی جام‌جهانی. نکو در برد خوب 4-3 مقابل کره هم هافبک ثابت تیم‌ملی بود.

مرحوم سیروس قایقران: سیروس یکی از شخصیت های مهم تاریخ تیم‌ملی فوتبال ایران است. بازیکنی که مرگ نابهنگامش او را در دل ما عزیزتر کرد. قایقران در 3مسابقه مقابل کره به میدان رفته و یک برد، یک مساوی و یک باخت در کارنامه دارد. مهمترین گل عمر سیروس روی پاس محرمی در وقت اضافه بازی نیمه نهایی مسابقات آسیایی سئول رقم خورد، جایی که فوتبال ایران دوباره به غرور و شوکت بازگشت. جایت خالی آقای قایقران.

کریم باقری: شوتی که کریم باقری در لبنان به سمت دروازه کره شلیک کرد، یکی از زیباترین گل های ملی تاریخ فوتبال ماست. ایران در آن مسابقه 2-1به کره باخت. اما می‌ توانست به سادگی برنده بازی باشد تا گل کریم چنین پرپر نشود. باقری به جز این بازی، سابقه حضور در برد 6گله مقابل کره را دارد و یک گل هم برای ایران در آن بازی  به ثمر رساند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4pzn7o

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


دقیقه 90، لحظه تاریخی گلزنی ایران و کره‌جنوبی