تاریخ انتشار: 1395/07/29 09:17
کد خبر: 254488

سهمیه کویتی‌ها در جیب پرسپولیس/ چشم امید تیم‌های باشگاهی ایران به شاگردان کی‌روش

با وجود صعود العین امارات به فینال لیگ قهرمانان آسیا، تیم فوتبال پرسپولیس تهران شانس بالایی برای حضور در مرحله گروهی این رقابت ها دارد.
سهمیه کویتی‌ها در جیب پرسپولیس/ چشم امید تیم‌های باشگاهی ایران به شاگردان کی‌روش

به گزارش فرتاک ورزشی، پس از برتری العین امارات در مرحله نیمه نهایی رقابت های فصل 2016 لیگ قهرمانان آسیا مقابل الجیش قطر و راهیابی یاران عمر عبدالرحمان به فینال این رقابت ها، بار دیگر نگرانی ها نسبت به کاهش سهمیه نمایندگان کشورمان در مسابقات لیگ قهرمانان سال 2017 افزایش یافت.

 
طبق قوانین جدید AFC نتیجه گیری تیم های هر کشور در دوره قبلی لیگ قهرمانان در کنار مباحثی چون امکانات، کیفیت ورزشگاه ها و اسناد باشگاهی نقش پر رنگی در تعداد سهمیه های آن کشور دارد. این بخش ها حدود 70 درصد امتیازات تعیین سهمیه هر کشور برای حضور در رقابت های لیگ قهرمانان را تشکیل می دهد.
 
از طرفی نتایج تیم های ملی هر کشور هم جایگاه ویژه ای در تعیین سهمیه ها دارد. به گونه ای که امتیازات این بخش، 30 درصد باقی مانده امتیازات را شامل می شود. 
 
ایران در فصل قبل رقابت های لیگ قهرمانان در بخش مباحث باشگاهی و امکانات در منطقه غرب آسیا پس از عربستان و امارات قرار گرفت اما عملکرد تیم ملی فوتبال کشورمان سبب شد تا نمایندگان کشورمان در تقسیم سهمیه از اماراتی ها پیش بیفتند و در نهایت در کنار عربستان با سهمیه 3+1، بیشترین سهمیه را داشته باشند.
 
با این وجود همان گونه که در ابتدای مطلب ذکر شد صعود العین به فینال لیگ قهرمانان سبب می شود اماراتی ها بار دیگر از لحاظ عملکرد باشگاهی، بالاتر از ایران قرار گیرند. سهمیه امارات و قطر در فصل جاری این رقابت ها 2+2 تعیین شده بود و حال صعود نمایندگان این 2 کشور به مرحله نیمه نهایی امتیازات آن ها را نسبت به ایران در بخش باشگاهی افزایش می دهد. در لیگ قهرمانان فصل 2016، نفت تهران با شکست مقابل الجیش قطر در مرحله پلی آف از صعود به مرحله گروهی بازماند. سپاهان اصفهان عملکرد ناامید کننده ای در مرحله گروهی داشت و در قعر جدول گروه خود قرار گرفت.
 
ذوب آهن و تراکتورسازی هم با شکست در مرحله یک هشتم نهایی از دور رقابت ها کنار رفتند.
 
کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا، 30 نوامبر (10 آذر) در نشستی،  آخرین سهمیه کشورهای آسیایی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را مشخص می کند.
 
با این حال 2 نکته تاثیرگذار می تواند از کاهش سهمیه نمایندگان ایران در این رقابت ها جلوگیری کند. تیم ملی فوتبال ایران مدت ها است که در صدر رنکینگ برترین تیم های آسیا قرار دارد و برتری احتمالی شاگردان کارلوس کی روش مقابل سوریه حفظ 30 درصد مربوط به عملکرد تیم های ملی را برای نمایندگان ایران تضمین می کند اما نکته قابل توجه تر از بحث عملکرد تیم های باشگاهی و ملی کشورمان در تعیین سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، به ماجرای تقسیم امتیازات کشور تعلیق شده کویت، بین کشورهای حاضر در این رقابت ها از سوی AFC باز می گردد.
 
کنفدراسیون فوتبال آسیا با توجه به امکانات خوب کویت قصد داشت در صورت رفع تعلیق ورزش این کشور، امتیاز ویژه ای را به کویتی ها برای شرکت در رقابت های فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا اختصاص دهد اما ادامه تداوم تعلیق این کشور عربی سبب شده تا امتیازات مد نظر بین سایر کشورها تقسیم شود. این 2 موضوع سبب می شود تا حد زیادی از کاهش امتیازات ایران جلوگیری شود.
 
 
براین اساس استقلال خوزستان و ذوب آهن به عنوان قهرمان لیگ برتر و جام حذفی از همین حالا حضورشان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا قطعی است. پرسپولیس هم با در نظر گرفتن 2 بحث مذکور شانس بسیار بالایی برای حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان فصل 2017 دارد. در این میان استقلال تنها تیم ایرانی است که به طور حتم باید کار خود در فصل جدید لیگ قهرمانان را از مرحله پلی آف آغاز کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4pzpjo

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اقدام معنادار بازیکن پرسپولیس برای اعلام جدایی