تاریخ انتشار: 1395/08/23 13:02
کد خبر: 249399

حمله سردار، نیمار و رفقا به رکورد شهریار

علی دایی با 109 گل در پیراهن تیم ملی کشورمان در صدر گلزنان فوتبال ملی جهان است.
حمله سردار، نیمار و رفقا به رکورد شهریار

به گزارش فرتاک ورزشی، شهریار فوتبال ایران نزدیک به دو دهه است که با اختلاف زیاد نسبت به رقبا بهترین گلزن ملی جهان است. این رکورد جاودانه علی دایی باعث شده که او در صدر توجهات رسانه ها و حتی فیفا در این زمینه باشد و به واسطه همین عنوان به مراسمات رسمی و مهم فیفا فرا خوانده شود. اما هر رکوردی در نهایت شکسته خواهد شد. همانطور که علی دایی سال ها قبل و در جوانی با رکورد زنی به این عنوان رسید در آینده هم جوانی دیگر رکورد او را خواهد زد، این واقعیتی تلخ است اما می توانیم امیدوار باشیم یک ایرانی دیگر رکورد او را بزند تا این رکورد برای ما باقی بماند. گلزنی نیمار در بازی چند روز گذشته مقابل آرژانتین او را 50 گله کرد و باتوجه به روند گلزنی هایش او را می توان جدی ترین رقیب دایی دانست. البته سردار آزمون ستاره ترکمن تیم ملی کشورمان نیز می تواند با حفظ شرایط موجود خودش را به دایی و رقبا برساند. در ادامه با ما همراه باشید.

نزدیک ترین گلزن 68 گله است!

پس از علی دایی، پوشکاش با 84 گل، کاماموتو با 80، حسین سعید با 78، پله با 77 و... هستند اما همه این ها تا دوازدهمین نفر، فوتبالشان به پایان رسیده و  نزدیک ترین تعقیب کننده به او کارلوس رویز گوآتمالایی است که 37 ساله است و 68 گل به ثمر رسانده است. نزدیک ترین تعقیب کننده ای که اسم و رسم دار تر است کریستیانو رونالدوی 66 گله است که سال های پایانی فوتبالش را سپری می کند و پس از او هم لیونل مسی با 56 گل قرار دارد. در بین این دو بازیکن نیز ستارگانی نظیر دروگبا، لاندن داناوان و ویا هستند که از تیم ملی خداحافظی کرده اند.

6 آسیایی در بین 10 گلزن برتر

نکته جالب در رده بندی گلزنان برتر ملی فوتبال جهان حضور پرتعداد مهاجمان آسیایی در بین گلزنان برتر است، تا جایی که در بین ده نفر اول 6 بازیکن آسیایی حضور دارد! دایی از ایران، کاماموتو از ژاپن، سعید از عراق، عبدالله از کویت، ماجد عبدالله از عربستان سعودی و سناموئانگ از تایلند هستند و روی هم 484 گل به ثمر رسانده اند، یعنی بیشتر از مجموع گلزنان مهاجمان اروپایی که در بین 100 نفر اول هستند!

جدی ترین تعقیب کننده ها

علی  رغم این که هنوز هیچ بازیکنی در محدوده نزدیک تعداد گل های علی دایی نیست اما ستارگانی نظیر رونالدو، مسی، نیمار و بازیکنی از هند جدی ترین تعقیب کننده های او هستند و می توانند با پیشرفت در روند گلزنی های ملی شان به شهریارِ فوتبال ایران برسند. روند گلزنی های رونالدو نشان می دهد او در هر بازی میانگین 0.5 گل به ثمر رسانده است و در 13 سال سابقه ملی اش 135 بازی انجام داده است. رونالدو برای صفر کردن اختلافش با دایی باید 41 گل به ثمر برساند، یعنی با حفظ همین روند 10 سال دیگر بازی کند و به گلزنی هایش ادامه بدهد! مسی نیز وضعیتی همچون رونالدو دارد. او در 11 سال سابقه بازی 51 گل به ثمر رسانده و باتوجه به میانگین نیم گل در هر بازی باید صد بازی ملی انجام دهد تا به رکورد علی دایی برسد! سونیل چتری مهاجم 31 ساله هند ناشناس ترین تعقیب کننده جدی دایی است. او میانگین گل بهتری نسبت به رونالدو و مسی دارد و البته باید در نظر داشت حریفان تیم ملی هند تفاوت بسیار زیادی با حریفان تیم های ملی پرتغال و آرژانتین دارد.

اما برسیم به نیمار جونیور داسیلوا، جدی ترین تعقیب کننده علی دایی! همه او را می شناسیم اما نامش را کامل گفتیم تا کامل تر بشناسیمش زیرا در آینده احتمالا بازی های ملی او را دقیق تر دنبال خواهیم کرد تا کمتر گلزنی کند و به رکورد دایی نرسد. نیمار 24 ساله که از 2010 در تیم ملی بزرگسالان برزیل بازی می کند، در 74 بازی ملی موفق به زدن 50 گل شده است و میانگین 0.68 صدم گل به ازای هر بازی را دارد! ستاره جوان برزیلی ها با توجه به سن و سالش احتمالا 10 سال دیگر در تیم ملی خواهد بود و بیش از 100 بازی ملی دیگر انجام خواهد داد و اگر این روندش را حفظ کند 60 تا 70 گل دیگر به گل هایش اضافه خواهد کرد و از علی دایی عبور خواهد کرد...! او در دیدار با آرژانتین با به ثمر رساندن یکی از سه گل تیمش پنجاهمین گل ملی اش را ثبت کرد. البته باید گفت در گذشته هم ستارگان جوانی سودای آقای گل شدن و جانشین دایی شدن را در سر داشتند اما با گذشت زمان نتوانستند روند رو به رشدشان را حفظ کنند و از قافله عقب ماندند.

از ایرانی ها چه خبر؟!

در بین گلزنان ملی فوتبال کشورمان پس از دایی به ترتیب باقری، کریمی و نکونام حضور دارند که البته همه بازنشسته شده اند و دیگر نمی توانند رکوردشان را بهتر کنند. در بین بازیکنانی که مشغول بازی هستند، قوچان نژاد 17 گل، سردار آزمون با 16 گل و کریم انصاری فرد با 14 گل نفرات اول تا سوم هستند اما رضا قوچان نژاد باتوجه به سن نسبتا بالا و کریم انصاری فرد باتوجه به روند نزولی گلزنی هایش نمی توانند به رکورد دایی نزدیک شوند.

اما سردار آزمون با به ثمر رساندن 16 گل در 22 بازی آن هم در 21 سالگی همه اهالی فوتبال را امیدوار کرده است تا ستاره ای از ایران موفق به شکستن رکورد علی دایی شود. آزمون اولین گلش را در بازی دوستانه به کره جنوبی زد و در ادامه با به ثمر رساندن گل های حساسی به تیم هایی چون قطر و عراق در جام ملت های آسیا و کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی ارزش های خود را نشان داده است. نکته دیگر این که میانگین گل های زده او 0.73 گل در هر بازی است که مساوی با علی دایی است. باید دید سردارِ فوتبال ایران با حفظ این روند می تواند کمک حال تیم ملی ایران در تورنمنت های آتی باشد و علاوه بر آن رکوردی حماسی برای ایران خلق کند یا خیر.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/48oewn

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


رونالدو و مسی قابل قیاس نیستند