تاریخ انتشار: 1395/05/14 12:37
1 روز تا برگزاری المپیک ریودوژانیرو؛
کد خبر: 270021

پله: من ارباب فوتبال بودم و بولت ارباب نسل جدید

ستاره بی‌چون و چرای برزیلی‌ها در زمین فوتبال که هنوز هم خیلی‌ها برزیل را با نام او می‌شناسند در گفت‌وگویی تمام المپیکی با روزنامه «لوپاریزین» فرانسه می‌گوید قرار است مشعل المپیک را روشن کند.
پله: من ارباب فوتبال بودم و بولت ارباب نسل جدید

به گزارش فرتاک ورزشی، یک روز دیگر به شروع بازی‌های المپیک ریو باقی ‌مانده و قرار است ورژن 2016 این بازی‌ها با حضور چهره‌های سرشناس سیاسی و ورزشی استارت بخورد. در این میان برزیلی‌ها که همیشه به داشتن تیم فوتبال قدرتمند به خودشان می‌بالیدند حالا باید در بقیه رشته‌های ورزشی هم خودی نشان دهند هرچند که هنوز هم مهم‌ترین طلایی که این کشور در بازی‌های پیش‌رو در پی به دست ‌آوردنش است، طلای فوتبال است. برزیلی‌ها قرار است مشعل اصلی را هم به دست یکی از فوتبالیست‌های اسطوره‌ای دنیا در مراسم افتتاحیه روشن کنند؛ پله. ستاره بی‌چون و چرای برزیلی‌ها در زمین فوتبال که هنوز هم خیلی‌ها برزیل را با نام او می‌شناسند قرار است مشعل المپیک را روشن کند. این موضوعی است که خود پله در گفت‌وگویی تمام المپیکی با روزنامه «لوپاریزین» فرانسه به آن اشاره می‌کند. او که به تازگی برای سومین بار ازدواج کرده و جشن تولد 75 سالگی‌‌اش را گرفته از برگزاری بازی‌ها در برزیل و شانس کشورش برای قهرمانی در رشته‌های مختلف حرف زده است.

 

دو سال پیش بود که جام جهانی‌ در برزیل برگزار شد و حالا قرار است بازی‌های المپیک در ریو برگزار شود. چه انتظاری از برگزاری این بازی‌ها در این شهر دارید؟

فکر می‌کنم برزیل بهترین مکان برای برگزاری بازی‌های المپیک است. هنوز خاطره برگزاری آخرین جام جهانی‌ را داریم. شکست برزیل در نیمه‌نهایی یک فاجعه اساسی بود که با هیچ چیزی توجیه نمی‌شود. حالا مطمئن هستم بازی‌های المپیک عالی برگزار خواهد شد. این تورنمنت، تورنمنتی برای همه است‌؛ شبیه یک جشن است. در جام جهانی‌ فقط صحبت از فوتبال است که برای همه برزیلی‌ها مهم است ولی این بار، بحث بر سر ورزش‌های زیادی است. به هر حال برای همه افرادی که قرار است در این تورنمنت شرکت کنند فوق‌‌العاده خواهد بود.

 

این درست است که می‌گویند شما از اینکه در بازی‌های المپیک شرکت نکرده‌‌اید پشیمان هستید؟

بله، خیلی هم پشیمان هستم و حسرت می‌خورم. وقتی 16 سالم بود به تیم سانتوس رفتم. من با برزیل جام جهانی‌ 1958 را بازی کردم و تبدیل به فوتبالیست حرفه‌ای شدم. در نتیجه در هیچ دوره‌ای از بازی‌های المپیک شرکت نکردم چون اجازه این کار را نداشتم. در آن زمان فقط آماتورها می‌توانستند در المپیک بازی کنند. به همین خاطر است که هیچ وقت نتوانستم قهرمان المپیک شوم. المپیک تنها تورنمنتی است که نتوانسته‌ام در آن بازی کنم.

 

خب برای المپیک پیش‌رو، برای تماشای بازی‌ها می‌روید؟

فوتبال را که مطمئناً دنبال می‌کنم. بقیه ورزش‌ها را در حد امکان خواهم دید.

 

مشعل المپیک را چه کسی روشن می‌کند. خودتان؟

افتخار انجام این کار به من رسیده است. وقتی برزیل برای برگزاری بازی‌های المپیک انتخاب شد مشعل به من رسید. در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک آتلانتا در آمریکا، من برای اولین بار با محمدعلی روبه‌رو شدم. کسی که قرار بود آخرین حمل‌کننده مشعل المپیک باشد. آن صحنه یکی از بزرگترین خاطرات ورزشی من است. فرصتی فوق‌‌العاده برای من و کشورم دست داد.

 

کودکان برزیلی هنوز هم به همان اندازه کودکی شما به ورزش علاقه دارند؟

اووه، بله! وقتی من بچه بودم مثل الان تکنولوژی وجود نداشت که بازی‌ها را دنبال کنیم. حالا زندگی کردن خیلی راحت شده است. کودکان برزیلی هنوز هم رؤیای ورزش را دارند و من تردیدی در این مورد ندارم.

 

به نظر شما بهترین ورزشکار تاریخ المپیک کیست؟

من هیچ وقت در المپیک شرکت نکردم وگرنه می‌گفتم خودم! به هر حال اگر قرار باشد جدی به این سؤال جواب بدهم باید بگویم این روزها بهترین ورزشکار المپیکی یوسین بولت است. او استایلش را به بقیه تحمیل کرده و همین حالا تبدیل به اسطوره شده است. بازی‌های المپیک با فوتبال متفاوت است و مقایسه کردن اینها با هم کار دشواری است ولی بولت به نظرم یک سر و گردن بالاتر است. من ارباب فوتبال بودم و بولت ارباب نسل جدید است.

 

در گذشته چه؟ کدام ورزشکار را خیلی ویژه دوست داشتید؟

باید بگویم محمدعلی. او کسی بود که خیلی تحسینش می‌کردم.

 

به غیر از فوتبال ‌دوست داشتید در کدام رشته ورزشی در المپیک شرکت می‌کردید؟

همه ورزش‌ها را دوست داشتم: تنیس، بوکس و... دوست داشتم با محمدعلی مبارزه کنم پس بوکس را انتخاب می‌کردم. فکر می‌کنم در بوکس می‌توانستم خوب باشم چون گهگاهی مبارزه می‌کردم.

 

به نظر شما کدام ورزشکاران برزیلی می‌توانند در ریو بدرخشند؟

شناگرهای ما دوران خوبی را سپری می‌کنند. البته در والیبال و چند رشته دیگر هم شانس داریم ولی چیزی که برزیلی‌ها مطلقاً به دنبال آن هستند قهرمانی در فوتبال است. تنها عنوان قهرمانی که ما در فوتبال نداریم همین قهرمانی در المپیک است. از صمیم قلب آرزو می‌کنم قهرمان شویم.

 

و اگر این اتفاق بیفتد فکر می‌کنید واکنش مردم برزیل چه خواهد بود؟

مهم‌ترین چیز برای برزیل این است که در وهله اول بازی‌های المپیک را مطمئن و همراه با موفقیت برگزار کند. بعد از این مورد می‌شود افتخار کرد که بازی‌های باکیفیتی را برگزار کرده‌ایم. اگر هم در فوتبال قهرمان المپیک شویم تردیدی ندارم که مردم به خیابان می‌ریزند. مثل یک کارناوال خواهد شد. واقعاً امیدوارم شانس به دست ‌آوردن این مدال طلا را داشته باشیم.

 

بازی‌های نیمار که تأکید زیادی برای حضور در المپیک داشت را به طور ویژه دنبال می‌کنید؟

نیمار هم کار را در تیم من یعنی سانتوس شروع کرد. پسرم مربی جوانان باشگاه است‌؛ موردی که برای من خیلی مهم است. نیمار چند سال پیش زیر نظر او کار کرده‌؛ خب طبیعی است که نگاه خاصی به او داشته باشیم. حالا او به مسیرش در بارسلونا ادامه می‌دهد و خوشحالم که باشگاهش هم به او اجازه داد در المپیک حاضر باشد. امیدوارم در بازی‌های المپیک روی فرم باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2xr6yz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


دعوت از پله برای روشن کردن مشعل المپیک در مراسم افتتاحیه

پرچم داران کاروان ایران در ادوار المپیک
1 روز تا برگزاری المپیک ریودوژانیرو؛

راننده کامیونی که مسافر المپیک شد
1 روز تا برگزاری المپیک ریودوژانیرو؛