تاریخ انتشار: 1395/05/28 15:19
کد خبر: 266995

چرا فیورنتینا دشمن قسم خورده یوونتوس شده؟ واقعا چرا؟

سری آ در این فصل با بازی یوونتوس و فیورنتینا آغاز خواهد شد.
چرا فیورنتینا دشمن قسم خورده یوونتوس شده؟ واقعا چرا؟

با اعلام شدن برنامه سری آ در فصل ۱۷-۲۰۱۶، طرفداران لیگ فوتبال ایتالیا با دیدن نام دو تیم حاضر در اولین بازی، نفس عمیقی کشیدند. یوونتوس باید به مصاف دشمن قسم خورده خود، فیورنتینا، برود.

برخی می گویند همه چیز یک طرفه است و این دشمنی که جغرافیایی هم نیست، بیشتر ناشی از حسادت یک تیم ضعیف تر نسبت به تیم قوی تر است اما نگاه آنتونیو کونته در اکتبر ۲۰۱۳، چیز دیگری می گفت. قرار نبود آن اتفاق بیفتد، فیورنتینا فیلمنامه را از قبل نخوانده بود. 

پس از فتح دو اسکودتوی پیاپی، یوونتوس فصل ۱۴-۲۰۱۳ را در حالی که شروع کرد در هفت بازی شکست نخورده و تنها در اواسط ماه سپتامبر با اینتر به تساوی رسیده بود. زمانی که آنها به مصاف دشمن خود در ورزشگاه آرتمیو فرانکی رفتند، نیمه اولِ بازیِ روز بیستم اکتبر، عادی پیش رفت و بیانکونری با دو گل کارلوس توز از روی نقطه پنالتی و پل پوگبا، از حریف پیش افتادند. اما در دقیقه ۶۶، زمانی که فیوره فرصت زدن ضربه پنالتی را بدست آورد، جوزپه روسی کسی بود که آتش جهنمی از چهار گل در 14 دقیقه را شعله ور کرد. میزبان با اختلاف دو گل از حریف پیش افتاد و جوزپه روسی با هت تریک، در تاریخ ویولا جاودانه شد.

عوض کردن باخت دو بر صفر با پیروزی در برابر بیانکونری، خود به تنهایی به ندرت می تواند رخ دهد اما گفتن این نکته خالی از لطف نیست که فیورنتینا پیش از آن بازی، آخرین بار در سال ۲۰۰۸ و قبل از آن در لیگ ۹۹-۱۹۹۸، از سد سیاه و سفید پوشان گذشته بود. با وجود باخت به فلورانسی ها، یوونتوس آن فصل را با ۱۰۲ امتیاز تاریخی و اختلاف ۳۷ امتیازی با فیورنتینا به اتمام رساند. اشتباه نکنید. همان نتیجه ۴-۲ برای هر دو تیم که از باختن به هم متنفر هستند، معنای زیادی داشت.

پس از شروع افتضاح فصل گذشته، یوونتوس در  روز بیستم ماه آگوست به مصاف فیورنتینا خواهد رفت. شکی وجود نخواهد داشت که شاگردان پائولو سوسا می خواهند تنها پیروزی خود در ورزشگاه یوونتوس را که در دیدار رفت مرحله نیمه نهایی کوپاایتالیا ۱۵-۲۰۱۴ بدست آمد تکرار کنند. با این حال بیانکونری در پایان آن تورنمنت با پیروزی سه بر صفر در خاک فیوره، به فینال صعود کرد.

در نگاه هواداران فیورنتینا، ladri یا دزدهای ایتالیا(لقب یوونتوس در فلورانس)، نه تنها بهترین بازیکنان فیوره و سایر تیم ها را می دزدند، بلکه اسکودتوی ۱۹۸۲ را شخصا از فیورنتینا ربوده اند. در آخرین هفته لیگ ۸۲، دو تیم هم امتیاز بودند و فیورنتینا در حالی به تساوی ۰-۰ برابر کالیاری دلخوش کرد که داور گلِ آنتونونی را که به نظر درست می رسید، قبول نکرد. به صورت همزمان، یوونتوس با کاتانزارو بازی داشت و با گلی که لیام بردی از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند قهرمان شد. پنالتی ای که مردمان فلورانس آن را زیرسوال می برند. 

آتشِ دشمنی بین دو تیم در سال ۲۰۱۲ دوباره زبانه زد وقتی آندره آ دلا واله، مالک باشگاه فیورنتینا در مصاحبه با خبرنگاران گفت:

۳۰ سال از اسکودتوی مجازی فیورنتینا می گذرد. ما آن را جشن می گیریم زیرا همه آن را در قلب خود حس می کنند. 

وقتی ۳۰ سال بعد هنوز این دشمنی چنین شدتی دارد، زمانی را تصور کنید که روبرتو باجوی افسانه ای آنها را با گل هایش به فینال جام یوفا برد اما فیورنتینا در فینال چنین مسابقه مهمی، به دشمن قسم خورده اش یوونتوس باخت و تیم راه راه پوش در تابستان همان فصل، با ستاره و اسطوره فلورانس قرارداد امضا کرد و موجب تظاهرات عظیمی در سطح شهر شد.

این زخم ها همچنان در فلورانس و فیورنتینا عمیق است و به همین دلیل یوونتوس انتظار دارد رقیبش در دیدار افتتاحیه با بالاترین انگیزه وارد زمین چمن شود. ویولا شاید همیشه در حال بردن یووه نباشد اما هر برد برای آنها، بالاترین ارزش فوتبال را دارد. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3z6j86

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


نقل و انتقالات اخیر اروپا