تاریخ انتشار: 1395/05/30 12:12
کد خبر: 266686

عجیب‌ترین حق پخش تلویزیونی فوتبال جهان در لیگ یک ایران

در حالی که طبق قوانین بین‌المللی فوتبال تلویزیون‌ها برای پخش مسابقات فوتبال باید به باشگاه‌ها پول بدهند در لیگ دسته اول فوتبال ایران این قانون برعکس است.
عجیب‌ترین حق پخش تلویزیونی فوتبال جهان در لیگ یک ایران

به گزارش سرویس لیگ یک فرتاک ورزشی، ژائو هاولانژ رئیس فقید فیفا که همین چند روز پیش دار فانی را وداع گفت توانست فوتبال را در جهان تبدیل به یک رشته ورزشی پول‌ساز کند. این رئیس برزیلی فیفا هرچند در زمان حیاتش با اتهام هایی مثل رشوه‌ مواجه بود  اما توانست فیفا را تبدیل به برندی بزرگ در جهان کند و بزرگترین‌ شرکت‌های تجاری را به حضور در فوتبال ترغیب کرد. بعد از او معاونش سپ بلاتر سوئیسی ریاست فیفا را برعهده گرفت و راه هاولانژ را به بهترین شکل ادامه داد هرچند او هم در نهایت با اتهام‌هایی مشابه هاولانژ و حتی‌بدتر از آن مواجه و برکنار شد.

اکنون طبق قوانین فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا همه باشگاه‌های حرفه‌ای باید برای پخش مسابقات فوتبال‌شان از شبکه‌های تلویزیونی پول دریافت کنند. در واقع فوتبال دیدن در دنیا مجانی نیست و هرکسی به این رشته ورزشی علاقه‌دارد یا باید به ورزشگاه برود و بلیت بخرد یا از طریق تلویزیون پول تماشای فوتبال را بدهد اما در فوتبال حرفه‌ای ایران همه چیز برعکس است!

در لیگ برتر که ویترین فوتبال باشگاهی ماست هنوز مساله حق پخش تلویزیونی حل نشده و صدا و سیما پولی به باشگاه‌ها برای پخش مسابقات در فصل گذشته و این فصل پرداخت نکرده است. البته جای شکرش باقی است که صدا و سیما بازی‌های استقلال و پرسپولیس با حریفان‌شان را مجانی پخش می‌کند و از این باشگاه طلب پول برای پخش بازی‌ها نمی‌کند! زیرا در لیگ دسته اول برخی از شبکه‌های استانی از برخی باشگاه‌ها درخواست پول برای پخش مسابقات کرده‌اند! این در حالی است که لیگ دسته اول نیز طبق قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا جز باشگاه‌های حرفه‌ای محسوب می‌شوند و باید منابع تامین هزینه‌ باشگاه‌ها مشخص باشد.

در حال حاضر شبکه استان گیلان به باشگاهی مثل ملوان که پرهوادار هم هست اعلام کرده برای پخش هر مسابقه باید 5 میلیون تومان پول پرداخت کند زیرا برنامه‌های صدا و سیما مشارکتی است و صدا و سیما خودش باید درآمدزایی کند. مسئولان باشگاه ملوان نیز حاضر به پرداخت این پول نشده‌اند و به همین دلیل هم بازی‌های ملوان از شبکه استانی پخش نمی‌شود اما باشگاهی دیگر که از طریق اسپانسر توانسته مسئولان شبکه استانی را راضی کند مسابقاتش پخش می‌شود. 

در واقع قانون فوتبال در حق پخش تلویزیونی ایران کاملا برعکس قوانین رایج در فوتبال جهان است. باید دید که فدراسیون فوتبال که برای صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها حتی در لیگ دسته اول از باشگاه‌ها ایراد می‌گیرد  و از آنها می‌خواهد بدهی‌ نداشته باشند و اعضای هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه‌ها مشخص باشد در مورد درآمد باشگاه‌ها از طریق حق پخش تلویزیونی چه واکنشی نشان خواهد داد. آیا فدراسیون می‌تواند در دوره جدیدش برای باشگاه‌ها از طریق حق پخش تلویزیونی که حق مسلم فوتبال و باشگاه‌هاست درآمدزایی کند یا همچنان فوتبال ایران در این راه برعکس قوانین جهانی عمل می‌کند و باید برای پخش فوتبال از تلویزیون پول هم بدهد!/فارس

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3nexmv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


رویانیان و دریغ از یک عذرخواهی/ حرفهای تکراری بعد از 9 ماه!