تاریخ انتشار: 1396/10/26 12:59
کد خبر: 164542

9 خرید برای آبی‌پوشان و تنها یک گزینه موفق!

خریدهای ناموفق استقلال در ابتدای فصل از دلایل ناکامی این تیم در نیم فصل نخست بودند.
9 خرید برای آبی‌پوشان و تنها یک گزینه موفق!

استقلال تهران تا این لحظه که 19 هفته از شروع رقابت‌های لیگ هفدهم گذشته، فصل پر فراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشته است و تغییرات در کادرفنی و جابجایی‌های زیاد در ابتدا و میان فصل در جمع بازیکنانش هم در این مورد بی‌تاثیر نبوده است.

جدایی منصوریان در میانه‌های نیم فصل نخست و آمدن وینفرد شفر تغییراتی در سبک بازی و رویکرد فوتبالی این تیم ایجاد کرده که تا این لحظه می‌توان گفت مثبت بوده و نتایج استقلال بهتر شده است. سوای این موضوع می‌توان اشاره‌ای داشت به خریدهای ابتدای فصل استقلال که با سرو صدای زیادی انجام شد ولی در خیلی از موارد به قطع همکاری در نیم فصل منجر شد. در این متن به بررسی بازیکنانی که ابتدای فصل جذب استقلال شدند و وضعیت آنها پرداخته‌ایم:

 

داریوش شجاعیان؛ یک تنه جور بقیه را کشید

هافبک استقلال پیش از این هم در چند مقطع مورد توجه این باشگاه قرار داشت و در زمان قلعه‌نویی و مظلومی قرار بود به این تیم بیاید ولی گسترش فولاد به این راحتی الماس گرانبهای خود را از دست نمی‌داد. خود شجاعیان هم ظاهراً علاقه‌ای به استقلال داشته و بدش نمی‌آمده به پایتخت بیاید و آبی‌پوش شود. با این حال منصوریان در فصل نقل و انتقالات پایش را در یک کفش کرده بود که شجاعیان را به هر قیمتی می‌خواهد و این هر قیمتی، هزینه سنگین و گزافی روی دست آبی‌ها گذاشت و این باشگاه همچنان بابت رضایت‌نامه هافبک خود به گسترش فولاد مقروض است.

با این حال می‌توان گفت شجاعیان تنها خرید موفق استقلال در ابتدای فصل بوده است و از همان روزهای ابتدایی عملکرد خوبی در ترکیب استقلال داشت و در روزی که کل تیم بد بود، او سری سوا از سایرین داشت و البته رفته رفته بیشتر در تیم جا افتاد و عملکردش بهتر شد و این روزها بی‌اغراق یکی از 3 بازیکن برتر و کلیدی تیمش است. او به نوعی یک تنه جور بقیه خریدهای استقلال را کشیده و آبروی نقل و انتقالات ابتدای فصل آبی‌ها را خریده است.

 

پژمان منتظری؛ مصدومیت لعنتی

اینکه گفته می‌شود منتظری در زمانی به استقلال بازگشت که فوتبالش تمام شده است حرف چندان درستی به نظر نمی‌رسد چرا که او همچنان یکی از نفرات مورد نظر کی‌روش برای اردوهای تیم ملی است و با وجود چند مدافعان میانی با داعیه حضور در تیم ملی همچنان جایگاهش را حفظ کرده است. منتظری آمده بود تا با تجربه بالای خودش مشکلات خط دفاع استقلال را برطرف کند ولی مصدومیتی نسبتاً طولانی مدت به سراغش آمد و مقطع مهمی از فصل را از دست داد و در بازگشتش هم هنوز به شرایط مطلوب نرسیده است. منتظری شاید بدشانسی آورده باشد ولی در هر صورت تا این لحظه مهره مثرثمری به آن صورت برای استقلال نبوده و در بهترین حالت نمره متوسط می‌گیرد. از طرفی دیگر زوج جوان او در استقلال یعنی سید مجید حسینی روند رو به رشدی دارد و این روزها یکی از بهترین مدافعان لیگ برتر است.

 

حسن بیت‌سعید؛ ناکام مطلق

دومین وارث شماره 7 محبوب استقلالی‌ها هم سرنوشتی مشابه بختیار رحمانی پیدا کرد و بعد از یک نیم فصل حضور نا موفق در این تیم در نهایت مجبور به جدایی و بازگشت به اهواز شد. بیت‌سعید از بهترین وینگرهای فوتبال ایران است که هم تکنیک بالایی دارد و هم در خدمت تیم بازی می‌کند و به اندازه گلزنی‌، پاس گل در کارنامه‌اش دارد. او یکی از ارکان قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم بود و در لیگ شانزدهم هم با این تیم در آسیا خوش درخشید ولی استقلال تهران و جو سنگین این تیم محیط مناسبی برای نشان دادن توانایی‌هایش نبود. بیت‌سعید این روزها در فولاد خوزستان بازهم تبدیل به یک مهره کلیدی شده است ولی در استقلال جز هزینه چیزی روی دست این تیم نگذاشت.

 

سجاد شهباززاده؛ لطفاً برو...

به پیشنهاد ذوب‌آهن،‌ سایپا، تراکتورسازی و نفت تهران پشت کرد تا بار دیگر استقلالی شود ولی هرگز نتوانست خاطرات خوبی که با پیراهن این تیم داشت را تکرار کند. مصدومیت‌های گاه و بی گاه و فشار بالای انتقاداتی که استرس را به ساق‌های او منتقل کرد از این بازیکن یک ناکام در نیم فصل اول ساخت و تلاش‌های شفر برای احیای او هم ثمری نداشت تا سرمربی آلمانی قید او را بزند و اصرارهای این بازیکن برای ماندن و جنگیدن هم بی‌فایده بود تا عذر او را بخواهند. یک گل در آلانیا اسپور و یک گل در فینال جام حذفی برای نفت تهران تنها گل‌های شهباززاده در یک فصل و نیم اخیر است و این آمار نگران کننده نشان از فاصله چند فرسخی او با روزهای اوجش دارد. شهباززاده یک خرید شکست خورده برای استقلال بود و این روزها صحبت از رفتنش به ذوب‌آهن است، بلکه زیر نظر قلعه‌نویی به دوران خوبش برگردد.

 

مهدی قائدی؛ شکوفا نشد!

اگر موفقیت یک بازیکن را در چند دریبل و حرکات تکنیکی در دقایق حضورش در زمین و به وجد آوردن سکوها بدانیم، مهدی قائدی، پدیده جوان آبی‌ها خرید موفقی برای این تیم بوده است ولی اگر بر حسب گل‌زنی، پاس گل، تاثیرگذاری روی نتایج و یا حداقل تحمیل خود به ترکیب اصلی و تفکرات سرمربی بخواهیم قائدی را بسنجیم آنگاه باید گفت این بازیکن تاکنون نتوانسته داشته‌هایش را نشان دهد.

قائدی با سرو صدای زیادی به استقلال آمد و انواع و اقسام القابی مثل نیمار در بدو ورودش به او داده شد ولی پررنگ‌ترین چیزی که در ذهن‌ها از او ثبت شده، همان کوبیدن پیراهنش به زمین و تنبیه از سوی سرمربی استقلال است. البته نمی‌توان به جذب قائدی ایراد گرفت چرا که هم در لیگ یک توانایی‌های خودش را نشان داده بود و هم در استقلال تا کنون ثابت کرده پتانسیل بالایی دارد و شرایط سنی او این نوید را می‌دهد که او آینده روشنی در این تیم خواهد داشت ولی آنچه تا این لحظه به ثبت رسیده چیز جز یک خرید موفق است.

 

مجتبی جباری، به حرمت روزهای خوب...

هافبک خلاق آبی‌ها که خاطرات خوشی در ذهن هواداران این تیم شکل داده است به استقلال آمد تا سال‌های پایانی فوتبالش را در این تیم سپری کند ولی اکثرا نیمکت نشین بود و در نهایت از یک مقطعی به بعد دیگر اجازه حضور در تمرینات را هم پیدا نکرد تا پس از چند ماه بیرون نشستن قراردادش یک طرفه فسخ شود.

شایعات زیادی در مورد وی مطرح شد که گفته می‌شد در تست‌های پزشکی نمرات قبولی نگرفته است و آمادگی بدنی لازم برای حضور در میدان را نداشته است ولی هرچه بود یک خرید ناموفق دیگر در کارنامه استقلال ثبت شد و این روزها حتی طرفداران جباری هم دفاعشان از او و انتقاد از مدیران باشگاه را به کیفیت فنی وی نسبت نمی‌دهند و تنها بابت رعایت نشدن حرمت وی گلایه دارند. به هر شکل پایان تلخی برای جباری در استقلال یا شاید در فوتبال رقم خورده است.

 

سایرین...

روزبه چشمی و سرور جپاروف در ابتدای فصل قراردادشان را با استقلال ثبت کردند ولی نمی‌توان آنها را خرید فصل هفدهم آبی‌ها برشمرد چرا که چشمی بازیکن استقلال بود و به دلیل مصدومیت نامش از فهرست خارج شده بود و جپاروف هم نیم فصل گذشته جذب آبی‌ها شده بود ولی به دلیل محرومیت باشگاه موقتاً به سپاهان رفت. در هر صورت این دو بازیکن از مهره‌های کلیدی استقلال در نیم فصل نخست بودند و عملکرد خوبی داشتند.

آرمین سهرابیان، امیرحسین شیخ‌الاسلامی، حسین حیدری، سجاد آقایی، فردین نجفی و محمد جواد محمدی هم چند خرید استقلال بودند که یا به آنها بازی نرسید یا خیلی کم فرصت حضور در زمین پیدا کردند که نمی‌تواند معیار مناسبی برای سنجش عملکرد آنها باشد و هر چه بود سودی به استقلال نرساندند.

 

نتیجه‌گیری:

9 خرید برای آبی‌پوشان و تنها یک گزینه موفق نشان از عملکرد ضعیف این تیم در نقل و انتقالات گذشته دارد، از طرفی بازیکنانی مثل محسن کریمی و بهنام برزای که از تیم کنار گذاشته شده بودند هم در نیم فصل با نظر شفر اضافه شدند تا به نوعی نشان از اشتباه منصوریان در موردشان باشد. هر چه بود، سرمربی سابق آبی‌ها میراث مناسبی برای شفر باقی نگذاشته است و این را می‌توان یکی از دلایل عمده نتایج غیر قابل قبول این تیم در نیم فصل نخست دانست.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2rj9v6

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اخبار و حواشی نقل و انتقالات نیم فصل لیگ برتر