تاریخ انتشار: 1396/10/30 01:37
کد خبر: 163942

کارت‌های غیرفنی معضل این روزهای تیم برانکو

محرومیت دو بازیکن تیم پرسپولیس از بازی با پیکان به دلیل گرفتن کارت زرد و سه‌اخطاره شدن نشان داد که باشگاه‌ها برای مقابله با کارت‌های غیرفنی که بازیکنانشان می‌گیرند، باید طرح‌های جدید را در پیش بگیرند.
کارت‌های غیرفنی معضل این روزهای تیم برانکو

 تیم فوتبال پرسپولیس در حالی روز گذشته به مصاف گسترش فولاد تبریز رفت که برای دومین هفته متوالی دو بازیکن این تیم با گرفتن کارت زرد سه اخطاره شده و بازی بعدی تیم‌شان را از دست دادند. هفته گذشته محسن ربیع‌خواه و کمال کامیابی‌نیا از بازی با گسترش فولاد محروم شدند و دیروز هم وحید امیری و فرشاد احمدزاده با کارت‌های زردی که از داور بازی با گسترش فولاد گرفتند، در بازی مقابل پیکان غایب خواهند بود.

 گرفتن کارت زرد و حتی قرمز در دنیای فوتبال امری متداول به شمار می‌رود اما درباره پرسپولیس موضوع فرق می‌کند. این تیم در یکی ـ دو فصل گذشته بیش از ۸۰ درصد کارت‌های زردی که بازیکنانش در بازی‌های مختلف گرفته‌اند را به دلایل غیرفنی به‌دست آورده‌اند. درگیری، اعتراض به داور، پرخاشگری، خطاهای بی‌مورد و موارد دیگر ازجمله آیتم‌هایی بوده که بازیکنان پرسپولیس به دلایل غیرفنی با کارت زرد داور مواجه شدند. وقتی بازی‌های پرسپولیس در یکی ـ‌ دو فصل اخیر را مرور می‌کنیم شاید تعداد بازی‌هایی که بازیکنان پرسپولیس کارت زرد نگرفته باشند به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. این موضوع باعث شده تا برانکو سرمربی کروات پرسپولیس معمولاً هر یک‌، دو بازی یک‌بار، یک یا تعدادی از بازیکنان اصلی‌اش را در اختیار نداشته باشد و خالی بودن دستش روی نیمکت در همین شرایط مزید بر علت شده تا پرسپولیس در زمان لزوم و در مواقعی که در تنگنای تاکتیکی قرار می‌گیرد، نتواند یار گره‌گشایی به زمین بفرستد.

 بدون شک بازیکنان پرسپولیس همگی تلاش می‌کنند تا تیم‌شان موفق شود و این مطلب برای زیر سؤال بردن عملکرد آنها نیست، اما بازیکنان باید بدانند که با فریاد و پرخاشگری و حتی درگیری با بازیکن خودی یا حریف نشانه‌ای از تعصب و غیرت به حساب نمی‌آید، بلکه زمانی یک بازیکن بین هواداران متعصب جلوه می‌کند که در همه بازی‌ها به فراخور حال، عملکرد مثبتی داشته باشد و بتواند با اجرای فرامین تاکتیکی مربی، در روند نتیجه‌گیری تیمش مؤثر و مفید باشد. بازیکنان باید بدانند که با گرفتن هر کارت زرد یا قرمز از داور باشگاه‌شان را از داشتن یک سرمایه انسانی در رقابت‌های آتی محروم می‌کنند. این موضوع هم به خود بازیکن ضربه می‌زند و هم تیم را آسیب‌پذیر می‌کند.

 نمونه‌های مشابهی از این موارد در فوتبال روز دنیا وجود دارد باشگاه‌های فوتبال به دلیل سرمایه‌گذاری که روی تک تک بازیکنانشان می‌کنند، با هر کارت زرد و یا قرمز غیرفنی جریمه‌های سنگینی برای بازیکنانشان در نظر می‌گیرند؛ چراکه آنجا این اصل پذیرفته شده که محرومیت بازیکن چه ضربه سنگینی به باشگاهش می‌زند و باشگاه هم برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی با کسر از قرارداد و جریمه‌های سنگین، واکنش تندی نسبت به بی‌مبالاتی بازیکنانشان انجام می‌دهند. جا دارد که باشگاه‌های ایرانی هم با الگوپذیری از همتایان حرفه‌ای و خارجی خود با در نظر گرفتن جریمه‌های مالی و تنبیهات دیگر انضباطی هم به کم شدن تنش‌ها از استادیوم‌ها کمک کنند و هم از سرمایه‌های انسانی خود بیشتر مراقبت نمایند که در این شرایط بازیکنان برای کسر نشدن از مبلغ قراردادشان هم که شده، سعی خواهند کرد خویشتن‌داری خود را بیشتر کرده و ظرفیت روانی خود را بالا ببرند.

 پرسپولیس روز گذشته دو بازیکنش را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت و هفته آینده هم علاوه‌ بر بشاررسن که همراه تیم ملی امید عراق در چین حضور دارد، از وجود کمال کامیابی‌نیا هم به دلیل مصدومیت بی‌بهره است. از طرف دیگر وحید امیری و فرشاد احمدزاده هم سه‌کارته شده و در این بازی غایب خواهند بود. در این شرایط پرسپولیس در فاز هجومی از داشتن دو چپ‌های تخصصی محروم خواهد بود و این موضوع در روند تاکتیکی سرخ‌پوشان بدون‌شک تأثیرگذار خواهد بود. وقتی که کارت زرد دو بازیکن محروم‌شده پرسپولیس از بازی با پیکان را در بازی با گسترش فولاد تبریز می‌بینیم، به این نتیجه می‌رسیم که هر دو کارت زرد کاملاً غیرفنی و به دلیل مسائل حاشیه‌ای به‌دست آمده است. بدون‌شک برانکو افشین پیروانی تذکرات لازم را به بازیکنان خواهند داد تا در روزهایی که پرسپولیس به دلیل محرومیت از پنجره نقل و انتقالات از جذب بازیکنان موردنظر محروم است، بازیکنان با گرفتن کارت‌های بی‌مورد دست کادر فنی را بیش از پیش نبندند و تیم پرهوادارشان را دچار فقر بازیکن نکنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2rjnm6

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


جای سروش به فرشاد احمدزاده می رسد