تاریخ انتشار: 1395/10/20 13:21
کد خبر: 237069

استعفای 15 میلیاردی!

انتهای دعوای برانکو - کی‌روش به استعفای ظاهرا کتبی سرمربی تیم ملی منجر شد اما به نظر می‌رسد که این استعفا بیشتر از آنکه ضمانت اجرایی داشته باشد، دستاویزی برای گرفتن امتیازات بیشتر است.
استعفای 15 میلیاردی!

به گزارش فرتاک ورزشی، چه آنکه کی‌روش در متن کوتاه استعفایش به مشکلات سخت افزاری همیشگی اشاره کرده؛ لغو اردوها، کمبود بازی‌های تدارکاتی و نداشتن امکانات. یک سناریوی غیرمنتظره برای اینکه مقامات مسوول بودجه وعده داده شده را به حساب فدراسیون فوتبال واریز کنند.

دوباره استعفا و دوباره بحث بر سر چرایی آن. مدتی است که البته استعفاهای کی‌روش غافلگیرمان نمی‌کند اما تکرار این اقدام در حالی که تیم ملی در وضعیت خوبی قرار دارد، پرسش‌هایی را بر می‌انگیزد. برخی معتقدند این استعفا یک طرح حساب شده برای رسیدن به خواسته‌های دیگری است از جمله دریافت کمک مالی از مسیر منابع دولتی که می‌تواند بر تمامی کم کاری‌ها و کوتاهی‌ها برای حل مشکلات مالی تیم‌های ملی سرپوش گذارد. با این نگاه، ماجرای استعفای کی‌روش درست از روزی کلید خورد که وعده کمک از طرف دولت در رسانه‌ها مطرح شده، وعده کمک ۱۵ میلیاردی به فدراسیون فوتبال. از آن وعده حدود ۲۰ روز می‌گذرد. مهدی تاج بیست و نهم آذرماه بود که در مصاحبه‌ای این صحبت‌ها را به زبان آورد: «جا دارد از آقای سلطانی‌فر نهایت تشکر را کنم، چرا که انصافا ما هر کاری که از او خواستیم با کمال میل انجام داد. اخیرا هم با هیات رییسه جلسه گذاشت و با من نیز چند جلسه ترتیب داد تا به مشکلات ما رسیدگی شود. قبلاً هم گفتم ما تا به امروز ۲-۳ میلیارد برای تیم ملی هزینه کرده‌ایم و از آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهوری خواهان کمک ۱۵ میلیاردی دولت شدیم که حتی روز گذشته هم من در این زمینه با او صحبت کردم و قرار شد این کمک به تیم ملی انجام شود.»

آن زمان اینگونه امیدواری داده شد که تمام این مبلغ ظرف چند روز در اختیار فدراسیون فوتبال قرار خواهد گرفت و پرداخت این پول به معنی پایان دغدغه‌های فدراسیون فوتبال در زمینه برگزاری اردو و پرداخت قرارداد کادر فنی تیم ملی خواهد بود. روزها یکی پس از دیگری سپری می‌شد اما خبر جدیدی داده نشد حتی از ۲ میلیاردی که به حساب فدراسیون فوتبال واریز شد.

رایزنی‌های مهدی تاج با اسحاق جهانگیری و سلطانی‌فر ادامه داشت. تیم ملی در همین مقطع برای برگزاری اردوی تدارکاتی به دبی رفت. اردویی که خیلی‌ها می‌گفتند چرا باید برگزار شود؟ کی‌روش اما پای خود را در یک کفش کرد. او ۲۵ بازیکن را به امارات برد و آنها را در باشگاه ایرانیان مستقر کرد. از این ۲۵ بازیکن، دو بازیکن مصدوم بودند و ۷ بازیکن نیز با تصمیم لجبازانه کی‌روش به تهران بازگشتند. آن هم تنها به بهانه مصاحبه‌های گاه و بیگاه برانکو ایوانکوویچ که قریب به اتفاق آنها نیز منطقی بود. یک بازیکن هم به قطر رفت تا پیراهن الشحانیه را بر تن کند.

اردو تنها با حضور ۱۷ بازیکن که دو نفر از آنها آسیب دیده بودند برگزار شد. اردویی که در نهایت یک خبر عجیب از آن خارج شد. استعفای کارلوس کی‌روش از سرمربیگری تیم ملی. استعفایی که مشخص نشد کتبی است یا شفاهی؟ استعفایی پرابهام که شایعه‌های فراوانی را در خود جای داد. عده‌ای گفتند این بار جدی است و برخی هم این استعفا را همچون استعفاهای پیشین بی‌اعتبار دانستند.

یکی از خصوصیات کی‌روش که ظاهرا هرگز تغییر نمی‌کند، همین استعفاهای ناگهانی‌اش است. او انگار عادت دارد در مقاطع حساس کار را زمین بگذارد و هر روز حرف از رفتن بزند. حرفی که در نهایت عملی نمی‌شود اما امتیازهایی را برای او در پی دارد.

این بار هم به نظر می‌رسد قصه همین است. قصه‌ای تکراری که برای واقعی جلوه دادنش طرحی جالب نوشته شده است. این طرح اگر درست باشد، دریافت کمک از دولت را نشانه گرفته است. هنوز همه کمک وعده داده شده، محقق نشده است. پس بهترین راهکار، استعفای دوباره کی‌روش بود. استعفایی که خیلی‌ها بهانه‌اش را اختلاف با برانکو می‌دانند و حمله هواداران پرسپولیس به کی‌روش در فضای مجازی. مساله‌ای که هرگز نمی‌تواند ادله محکمی برای استعفای مرد پرتغالی باشد.

استعفا از زبان امیر عابدینی در رسانه‌ها منتشر شده است، یعنی یک مرجع غیررسمی و غیر مسوول در حوزه تیم‌های ملی و البته ساعاتی پس از آن نیز بیانیه کی‌روش از راه رسید. بیانیه‌ای که در آن کی‌روش از نبود امکانات و ناتوانی فدراسیون فوتبال در برگزاری اردو و بازی‌های تدارکاتی گلایه کرده بود. پس اختلاف با برانکو، تنها بهانه‌ای بود برای استعفا بر اساس طرحی که توضیح دادیم. استعفا به دلیل دیگری نوشته یا منتشر شده بود. حتی اگر برانکو آن انتقادات را مطرح نمی‌کرد، اردوی نافرجام امارات کافی بود برای اینکه کی‌روش بهانه‌ای برای استعفا داشته باشد.

حالا مهدی تاج می‌تواند گزارش استعفای کی‌روش را در اختیار دولت قرار بدهد و از آن به عنوان راهکاری برای دریافت کمک مالی استفاده کند. البته تاج با استعفای کی‌روش مخالفت کرده اما تلاش‌ها برای تحقق وعده ادامه خواهد یافت، همان باقیمانده ۱۳ میلیاردی که گفته می‌شود ۹ میلیارد آن شاید ظرف روزهای آینده به حساب فدراسیون فوتبال واریز شود. ۹ میلیاردی که می‌تواند به عنوان بخشی از مبلغ قرارداد کی‌روش در اختیار او قرار بگیرد و بقیه آن صرف برگزاری اردوهای تدارکاتی شود.

اگر همه پیش فرض‌های این طرح را جدی بگیریم، تا اینجا به بهترین شکل اجرا شده اما سوال این است که آیا دولت و معاون اول رییس جمهوری با خواندن استعفای کی‌روش به فدراسیون فوتبال کمک خواهند کرد یا اینکه نقشه‌ها نقش بر آب خواهد شد؟

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2xwebz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اردوی بی موقع بلای جان پهلوان