تاریخ انتشار: 1396/01/12 12:10
کد خبر: 220099

9 اتفاق تلخ و شیرین در پرسپولیس؛ سنگ و خون و زمستان داغ!

پرسپولیس در سال ۹۵ بالا و پایین زیادی داشت از برد و باخت در دربی بگیرید تا برسید به موفقیت در لیگ ایران و شکست در لیگ قهرمانان.
9 اتفاق تلخ و شیرین در پرسپولیس؛ سنگ و خون و زمستان داغ!

امروز شاید بهتر بتوان متوجه شد که پرسپولیس در سال گذشته چه اتفاقاتی را پشت سر گذاشته است. با بررسی این تیم پرطرفدار می توان آن را قضاوت کرد، هم می توان بد بینانه به قرمز پررنگ ۹۵ ناه کرد و هم خوش بینانه، می توان تاکید کرد که پرسپولیس جام را از دست داد و در لیگ قهرمانان آسیا هم خوش ندرخشید و هم می توان تاکید کرد که پرسپولیس صدرنشین لیگ برتر ۹۵ بود و تقریبا هیچ کس به آن نزدیک هم نشد و تعداد ملی پوشانش را بسیار زیادتر از قبل کرد.

 

در تعطیلات عید نوروز می توان با پرسپولیس خاطره بازی کرد و آن را قضاوت کرد. به هر حال نمی توان منکر این شد که این تیم بسیار بالا رفته و از سال های قبل که در اکثر اوقات حتی در میان تیم های کورس قهرمانی هم نبوده بهتر شده است. در واقع برانکو در این تیم انقلابی بر پا کرده است.

 

فروردین چهارتایی
پرسپولیس در همان فروردین ماه ۹۵ با نتیجه ۴ بر دو استقلال را شکست داد و عدد چهار را تحت تاثیر قرار داد. این برد از چندین جهت برای سرخ ها لذت بخش بود اول اینکه از شکست سه بر صفر جام حذفی سال ۹۲ تا آن دیدار استقلال نتوانسته بود پرسپولیس را ببرد و اتفاقا با این برد روند پیروز نشدن استقلال در دربی تهران باز هم ادامه پیدا کرد. دوم اینکه پیروزی با این تعداد گل اعتماد به نفس فوق العاده ای به پرسپولیس داد تا این تیم به سمت قهرمانی حرکت کند و برای آن بجنگد.

 

اردیبهشتی با سنگ و خون
در اردیبهشت ماه قبل از دیدار فینال گونه پرسپولیس با راه آهن، این تیم به اهواز رفت و اشتباه در انتخاب محل برگزاری این دیدار و بازی در استادیون تختی اهواز موارد بسیار بدی را برای فوتبال ایران به جا گذاشت که البته نه اولین بود و نه آخرین اما در ذهن ماندنی بود. هواداران تیم فوتبال استقلال اهواز هنگام ورود اتوبوس تیم فوتبال پرسپولیس به این ورزشگاه به سمت این اتوبوس سنگ پرانی کردند.

 

پرتاب سنگ به این اتوبوس باعث آسیب به این وسیله نقلیه شد و یکی از شیشه های کناری اتوبوس بر اثر اصابت سنگ شکسته شد. به هرحال اتوبوس وارد ورزشگاه شد و بازیکنان پرسپولیس برای گرم کردن به زمین آمدند که باردیگر هواداران حریف با پرتاب سنگ باعث اذیت و آزار آنان شدند.

 

با رسیدن به دقایق پایانی اما پرتاب سنگ و کلوخ چنان غیر عادی بود که پرسپولیسی های مهمان از روی فنس ها و نرده ها خود را به کنار زمین رساندند تا فرار کنند و به این ترتیب کاملا این بازی تحت تاثیر قرار گرفت. این در حالی بود که پیش از شروع بازی هم بازیکنان تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته بودند و برخی از آنها جراحت هم دیده بودند.

 

قهرمانی از دست رفت
علیرضا منصوریان گفته بود جلوی پرسپولیس را می گیرد و نمی گذارد این تیم قهرمان شود، کری منصوریان در حالی که پرسپولیس روی دور افتاده بود بازی پرسپولیس و نفت را بسیار حساس کرد و در نهایت اما نفت با دو گل بازی را برد تا پرسپولیسی که در یک قدمی قهرمانی بود با تردید مواجه شود.

 

پرسپولیس با دریافت گل لایی توسط سوشا مکانی مقدمه باخت خود با نفت تهران را فراهم کرد تا در نهایت با بازی ۹ اردیبهشت ۹۵ را به نفت واگذار کند. نکته مهم بازی دریافت گل لایی سوشا مکانی بود که بعد از بازگشت به پرسپولیس به درد پرسپولیس نخورد و حتی با دریافت گل های بچه گانه به ضرر پرسپولیس نیز بازی کرده است.

 

البته به عقیده بسیاری از کارشناسان داوری گل لایی سوشا مکانی که از وحید امیری دریافت کرد آفساید بود اما به هر حال سه امتیاز آن بازی از دست رفت و تفاضل گل پرسپولیس هم پایین آمد.

 

فروزان هم به منصوریان کمک کرد
پرسپولیس در بیست و چهارم اردیبهشت ماه برای دومین بار که بسیار به قهرمانی نزدیک شده بود جام قهرمانی را از دست داد آن هم در خانه. در روزی که محسن فروزان در درون دروازه راه آهن روز خوبی را سپری می کرد پرسپولیس کاملا تهاجمی به میدان رفت و دروازه راه آهن را به توپ بست اما نتوانست کمبود گل های زده در طول فصل را از بین ببرد و جام را به استقلال خوزستان داد. آن دیدار با نتیجه دو بر یک به سود پرسپولیس پایان یافت. از نکات مهم آن بازی تک گلی بود که سوشا مکانی دریافت کرد تا این بازی آخرین بازی این دروازه بان که در طول فصل حواشی زیادی برای پرسپولیس ایجاد کرده بود از از بازداشت تا شلوار باب اسفنجی را به اکران گذاشته بود باشد.

 

هواداران پرسپولیس که از گل‌های خورده این تیم به شدت ناراحت بودند و معتقد بودند همین گل‌ها باعث شد جام از از دست پرسپولیس خارج شود با شعار «مکانی حیا کن پرسپولیس را رها کن» نسبت به گلری سوشا مکانی واکنش نشان دادند.

 

نقل و انتقالات داغ و موفق تابستانی
پس از بهار در تابستان پرسپولیس عملکرد خوبی داشت، آنها امیری و بیرانوند را به پرسپولیس بردند و سید جلال حسینی را هم مال خود کردند و با چند خرید دیگر قال قضیه را کندند اما در این تابستان اسیر هیاهوی طارمی و رامین رضائیان شدند تا برخی از برنامه های برانکو که برای هافبک راست و خط حمله دو بازیکن گرفته بود به هم بریزد و تا آخر سال ۹۵ پرسپولیس اسیر این حاشیه ها باشد.

 

داستان طارمی و رضائیان
در حالی که برانکو بارها اعلام کرده بود که نه طارمی و نه رضائیان پس از بی توجهی به پرسپولیس و سفر به ترکیه و عقد قرارداد با یک تیم ترکیه ای جایی در پرسپولیس ندارند، هواداران و مدیریت این باشگاه در نهایت نظر برانکو را عوض کردند و به این ترتیب این دو برگشتند، طارمی البته گل های خوبی تا آخر سال برای پرسپولیس زد اما ساسان انصاری که به دلیل بازگشت طارمی به فولاد رفته بود در اهواز تمام سال بالاتر از طارمی ایستاده بود و طارمی بسیار کوشید تا به او برسد و نتوانست. رامین رضائیان هم در زمستان از اردوی برانکو در دبی کنار گذاشته شد تا نشان بدهد که آن تصمیم ابتدای فصل شاید درست نبوده و نظر برانکو درست تر بوده است.

 

پرسپولیس اقتصادی مثل تیم ملی
پرسپولیس البته در مردادماه و در شروع لیگ کاملا با تیم سال قبل خود تفاوت پیدا کرد چرا که در اردیبهشت ماه سیاهی که قهرمانی برای پرسپولیس از دست رفت برانکو برای قهرمانی تنها دو گل خورده یا زده کم آورد.

 

یکی از مهمترین و بزرگترین مشکلات برانکو ایوانکوویچ داشتن بازیکنان زیاد در تیم ملی ایران بود که با وجود کی روش و اردوهای گلخانه ای که داشت، بخش بزرگی از هسته مرکزی پرسپولیس را از این تیم دور می کرد و به این ترتیب بازیکنان به قول قدیمی ها آب به آب می شدند و بین دو تاکتیک دو مربی سرگیجه می گرفتند. خیلی ها در طول فصل به نوع بازی اقتصادی پرسپولیس انتقاد می کردند، اما آیا دلیل این اقتصادی شدن در آن روزها از تصادفی است و یا کار از دست برانکو در رفته است؟

 

پاسخ این پرسش ها را باید در نوع و جنس بازی پرسپولیس یافت آنجا که برانکو با هنرمندی توانسته کاری کند که پرسپولیس هجومی فصل قبل، به شکلی دیگر بازی کند و آن شکل چیزی نیست جز شباهت فوق العاده پرسپولیس به تیم ملی ایران.

 

برانکو استراتژی پرسپولیس را کاملا شبیه به استراتژی تیم ملی کرد و این را نه تنها شکل بازی بلکه آمار هم تایید می کند. پرسپولیس مثل تیم ملی بسیار سخت گل خورد و به این ترتیب در صدر جدول قرار گرفت.

 

دعواهای بی پایان با کی روش
پرسپولیس و برانکو در تمام طول پاییز خوب نتیجه می گرفتند و هم زمان هم با کی روش درگیر بودند. برانکو و کی روش در واقع برا نیمکت تیم ملی مبارزه می کردند و بهانه اشان بازیکنان پرسپولیس بود که به اردو بروند یا نروند. برانکو اینجا پیروز شد و اردوی ارمنستان و امارات کی روش را به هم زد و بازیکنانش را خودش به اردو برد که نتیجه اش ادامه صدارت این تیم در لیگ برتر بود.

 

زمستان داغ
پرسپولیس در زمستان اتفاقات خوب و بد را با هم داشت، این تیم از استقلال در حالی سه گل دریافت کرد که خیلی ها می گفتند راحت می تواند این تیم را ببرد اما نبرد و بد باخت. در لیگ قهرمانان آسیا هم پرسپولیس ضعیف ترین نماینده در میان چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا بود. پرسپولیس در این دیدار ها در زمستان ۶ گل دریافت کرد تا هم کی روش و هم برانکو نگران خط دفاعی تیمی باشند که در لیگ برتر بهترین خط دفای بود اما در لیگ قهرمانان بدترین شد.

 

در این روزها خیلی ها از خودشان پرسیدند که آیا این رامین رضائیان بود که در دفاع کمربند رسپولیس را محکم کرده بود یا نه؟ پاسخ البته خیلی پیچیده یست چرا که رامین در لیگ برتر هم در بخش عمده ای از آن توسط برانکو روی نیمکت بود اما دفاع پرسپولیس عالی کار می کرد. پس عیب را باید در جای دیگری جستجو کرد.

 

نتیجه گیری
مسلما پرسپولیس یکی از تاثیر گذارترین تیم های سال ۹۵ بود و اگر صادقانه نگاه کنیم باید بنویسیم تاثیر گذارترین هم در میان هواداران خودش و هم برای تیم ملی. بود و نبود بازیکنان این تیم در تیم ملی مهمترین بحث سال ۹۵ بود تا جاییکه کی روش تهدید کرد ک دیگر بازیکنان این تیم را دعوت نمی کند هر چند کی روش سر حرف خود نایستاد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/48ngqk

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


کارلوس کی روش برنده مخفی دربی!