تاریخ انتشار: 1396/02/02 11:03
اختصاصی| محبوب بود محبوب‌تر شد؛
کد خبر: 215490

دست ایران و ایرانکوویچ در دست هم

در سال 1999 که میروسلاو بلاژویچ کروات با پشتوانه سوم کردن کشورش در جام جهانی 1998 به تهران آمد و با فدراسیون وقت فوتبال ایران بر سر تصدی پست سرمربیگری کشورمان به توافق رسید، مردی کنار او مشاهده می‌شد که 180 درجه با او تفاوت داشت و آنتی‌تز چیرو بود.
دست ایران و ایرانکوویچ در دست هم

به گزارش فرتاک ورزشی، هر چقدر که بلاژویچ آتشین مزاج و مستعد برای ورود به حاشیه‌ها و آماده برای به راه اندازی جدل‌ها بود، دستیار اول او مردی آرام و معتدل و بیش از حد مصلحت‌طلب به نظر می‌رسید. نام او برانکو ایوانکوویچ بود و شاید به خاطر تمامی آن آرامش‌طلبی‌های عجین شده با فاکتور صلح بود که بلاژ «اهل جنگ و درگیری» او را پروفسور صدا می‌کرد.

وقتی چیرو نتوانست ایران را از سد ایرلند جنوبی در مرحله پلی‌آف جام جهانی 2002 عبور بدهد و ایران حذف شد و به «کره و ژاپن» نرفت فدراسیون فوتبال ایران در تصمیمی که ابتدا غیرقابل اعتماد به نظر می‌رسید و درستی‌اش بعدا به اثبات رسید با برانکو بر سر هدایت تیم ملی به توافق رسید، ارتقای ایوانکوویچ از پست دستیار اول به مربی نخست و سر کرده کادر فنی بیشترین بهره‌ها را برای فوتبال «تشنه افتخار» ایران داشت. با هدایت آرام و حساب شده برانکو، ایران قهرمان فوتبال بازی‌های آسیایی 2002 و تیم سوم جام ملت‌های آسیا 2004 شد و به آسانی خوردن یک لیوان آب گوارا و خوش طعم به مرحله نهایی جام جهانی 2006 صعود کرد. همه عشاق بلاژویچ و تندروی‌های پر احساس او، حالا دل به سیاستمداری‌های توام با آرامش برانکو دادند و او را به خاطر دستاوردهایش برای فوتبال ایران، «ایرانکوویچ» نامیدند.

برانکو پس از آن رفت و با دیناموزاگرب قهرمان لیگ کرواسی و با شانگهای شنهوا قهرمان لیگ چین شد و سپس هدایت الاتفاق در لیگ عربستان را هم تجربه کرد و در امارات هم به مربیگری پرداخت و دو، سه بار تا یک قدمی احراز پست سرمربیگری تیم ملی کرواسی هم پیش رفت و همه این پیشنهادها و توفیق‌ها را به این خاطر به دست آورد که پسوند سرمربی سابق تیم ملی ایران را پشت نام خود داشت و اگر او به این مقام ارتقا نمی‌یافت و همیشه دستیار بلاژویچ می‌ماند هیچگاه این پست‌ها را به او نمی‌دادند.

پس از سال‌ها دوری که او به ایران بازگشت و این بار پرسپولیس را به او دادند باز به مدد اتفاقات 10 سال پیش از آن و ایجاد این باور بود که او هویت و توان انجام این کار را دارد. اینک که دستاوردهای برانکو در پرسپولیس از هر سو تحسین شده و طبعا پیشنهادهای تازه‌ای هم برایش رسیده، او به عنوان یک فرد حرفه‌ای در این ورزش حق قبول یا رد آنها را دارد اما چه بماند و چه برود «سهم و دین» فوتبال ایران در شکل‌گیری مردی که به نام برانکو ایوانکوویچ می‌شناسیم، فراتر از حد توصیف است. خود او هم این نکته را نیک می‌داند. بله او هنوز «برانکو ایوانکوویچ» است و از فوتبال ایران جدایی سلیقه‌ای، فرهنگی و هویتی ندارد، حتی اگر روزی به جانشینی کارلوس کی‌روش از نو سرمربی ایران نشود!

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2rvmby

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


برانکو - کی روش؛ دشمنانی با یک هدف مشترک