تاریخ انتشار: 1396/04/05 07:37
کد خبر: 200834

سیمای پرسپولیس قهرمان در فصل جدید: کامل در دفاع و هافبک؛ مخوف در خط حمله

سیمای پرسپولیس قهرمان در فصل جدید: کامل در دفاع و هافبک؛ مخوف در خط حمله

پرسپولیس فصل جدید با وجود تغییراتی که در کادر بازیکنان این تیم ایجاد شده، تغییر چندانی نخواهد داشت. فلسفه برانکو در این سال‌ها تغییر نکرده است و او همان است که در تیم ملی ایران هم می‌دیدیم. یک مربی با یک تیم مشخص و تعدادی بازیکن ذخیره!

همان دروازه‌بان‌های مطمئن

پرسپولیس سال گذشته با جذب علیرضا بیرانوند و بوژیدار رادوشویچ، مشکل چندین‌وچند ساله‌اش در چارچوب دروازه را حل کرد. بیرانوند با آمادگی بالایی که داشت، خودش را به تیم ملی هم تحمیل کرد و فصل فوق‌العاده‌ای را سپری کرد. نمایش‌های خوب او باعث شد چند پیشنهاد خارجی برای او به باشگاه برسد اما این دروازه‌بان تا سال 1400 با پرسپولیس قرارداد دارد و برای خروج از پرسپولیس، نیازمند اجازه باشگاه است؛ اجازه‌ای که قطعا داده نمی‌شود. برانکو زمانی که در مرخصی بود با باشگاه تماس گرفت و تأکید کرد که اجازه جدایی به هیچ‌کدام از بازیکنانی که پیشنهاد خارجی دارند، ندهد؛ بنابراین بیرانوند در پرسپولیس خواهد ماند. روز گذشته هم رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که او اولویت تیم فنرباغچه نیست. پرسپولیس هم قیمت بالایی (حدود چهار میلیارد) روی رضایتنامه این بازیکن گذاشت تا عملا مخالفتش را با جدایی بیرانوند نشان بدهد. از طرفی مخالفت باشگاه ذوب‌آهن با جدایی رشید مظاهری باعث شد، تنها گزینه قابل اعتماد پرسپولیسی‌ها برای جایگزینی بیرانوند از لیست خارج شود. همه این اتفاقات یک معنی دارد: «بیرانوند می‌ماند.» ضمن اینکه او در صورت انتقال به فنرباغچه روی نیمکت ذخیره‌ها خواهد نشست و این برای او در سال منتهی به جام‌جهانی خوب نیست. مثل سال گذشته، رادوشویچ دروازه‌بان دوم پرسپولیس است و در روزهایی که به هر دلیلی بیرانوند غایب باشد از دروازه تیم برانکو محافظت خواهد کد. ابوالفضل درویش‌وند هم گلر سوم تیم سرخپوش پایتخت است.

پرمهره در دفاع؛ برعکس پارسال

ثباتی که فلسفه برانکو است، احتمالا امسال در خط دفاع پرسپولیس دیده نخواهد شد. سال گذشته خط دفاع پرسپولیس اصلا متوازن نبود و هرچقدر در سمت راست ترافیک بازیکن داشت، در سمت چپ دچار کمبود بود اما برانکو امسال دو بازیکن در خط دفاع گرفت و این باعث شد دیگر دغدغه‌ای در این خط نداشته باشد. شجاع خلیل‌زاده به پرسپولیس آمده تا کم‌کم جای سیدجلال حسینی را بگیرد که دیگر پا به سن گذاشته است. شایان مصلح هم از این به بعد دفاع چپ پرسپولیس خواهد بود. برانکو سال گذشته از محمد انصاری در دفاع وسط استفاده کرد و جواب هم گرفت. او امسال هم همین کار را خواهد کرد و به نظر می‌رسد باز هم باید شاهد زوج موفق حسینی - انصاری در قلب دفاع باشیم. در مواقع لزوم و البته از روی ناچاری (مثل مصدومیت یا محرومیت یکی از این دو نفر) خلیل‌زاده در ترکیب قرار می‌گیرد. اما در سمت راست هم دو نفر گوش به فرمان برانکو هستند؛ صادق محرمی و حسین ماهینی. سال گذشته محرمی آهسته‌آهسته جای پایش را در دفاع راست محکم کرد و حسین ماهینی مثل یک آچار فرانسه هر جا که لازم بود، بازی می‌کرد. اما امسال پرسپولیس کمبودی در دفاع چپ و دفاع میانی و حتی هافبک دفاعی حس نمی‌کند؛ بنابراین تنها گزینه ماهینی بازی در دفاع راست است. با توجه به‌ خصوصیات برانکو اما احتمالا محرمی گزینه اول بازی در این پست است. در این‌صورت باید با ماهینی چه کرد؟ او با بازی در پست غیر‌تخصصی دفاع چپ به تیم ملی هم رسید اما این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ این مبهم‌ترین نقطه ترکیب پرسپولیس در فصل پیش رو است. با توجه به اینکه پرسپولیس امسال در چند جام حضور دارد، احتمالا به همه بازی می‌رسد. با این حساب، ترکیب چهار نفره پرسپولیس در خط دفاع را حسینی، انصاری، محرمی و مصلح تشکیل می‌دهند.

خط هافبک؛ همان همیشگی

کمال کامیابی‌نیا بعد از چند جلسه حاشیه‌ساز با پرسپولیس به توافق رسید و به‌زودی قراردادش را تمدید خواهد کرد. به‌این‌ترتیب مهم‌ترین نگرانی برانکو برطرف شد و حالا که قرار است احمد نوراللهی هم به پرسپولیس برگردد، خیال برانکو در این پست هم راحت است. از جمع هافبک‌های پرسپولیس فقط سروش رفیعی تیم را ترک کرد و البته سیامک نعمتی در پست نزدیک به او جذب شد. ماجرای جدایی رفیعی اگرچه خیلی کش و قوس پیدا کرد اما پرسپولیسی‌ها را خیلی هم نگران نکرد. زیرا پرسپولیس در این خط، بازیکن زیاد دارد. سال گذشته پرسپولیس در نیم‌فصل اول و وقتی رفیعی نبود با هافبک‌هایی مثل محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده، امید عالیشاه، احمد نوراللهی و حتی وحید امیری بازی می‌کرد. در نیم‌فصل دوم هم اگرچه عالیشاه و نوراللهی نبودند باز هم در بازی‌هایی که سروش نبود، کمبودش خیلی احساس نشد. درواقع می‌شود گفت که او سوپراستار پرسپولیس نبود و سطحی نزدیک به بقیه داشت. حالا هم به‌همین‌دلیل است که رفتنش نگران‌کننده نیست. پرسپولیس هنوز همه هافبک‌هایش را منهای عالیشاه و البته به‌علاوه نعمتی در اختیار دارد و این نفرات برای داشتن یک خط هافبک قدرتمند کافی به نظر می‌رسند؛ البته در اوایل فصل کامیابی‌نیا به‌دلیل مصدومیت چند هفته نیست و جای او را نوراللهی یا محسن ربیع‌خواه پر خواهند کرد. با آمدن منشا به پرسپولیس، امیری هم یک خط عقب‌تر می‌آید. به‌این‌ترتیب پرسپولیس با کامیابی‌نیا، مسلمان، احمدزاده و امیری در هافبک وارد مسابقات خواهد شد.

زهردارترین خط حمله لیگ

پرسپولیس در خط حمله، آقای گل دو فصل اخیر لیگ برتر یعنی مهدی طارمی را دارد. منشا سومین گلزن برتر لیگ هم به جمع پرسپولیسی‌ها اضافه شده و حالا خط حمله این تیم زهردارتر از همیشه است. تصور این زوج در خط حمله پرسپولیس واقعا برای رقبا ترسناک است اما به شرطی که در عمل هم همین‌قدر موفقیت‌آمیز باشد. سبک بازی این دو نفر هم شباهت‌هایی با هم دارد و هم تفاوت‌هایی و به‌همین‌دلیل پیش‌بینی عملکرد این دو نفر در کنار هم کمی سخت است. اما تعداد کسانی که پیش‌بینی‌شان موفقیت زوج طارمی - منشاست بیشتر است. در کنار اینها علی علیپور هم هست که ادعای بازی در ترکیب اصلی را دارد؛ البته او هرگاه به‌عنوان بازیکن ذخیره وارد زمین شده بهتر بازی کرده و امسال هم به نظر می‌رسد همان اتفاق سال گذشته برایش رخ خواهد داد. با این اوصاف ترکیب اصلی پرسپولیس برای فصل بعد به احتمال زیاد با این بازیکنان شکل می‌گیرد: «علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، محمد انصاری، صادق محرمی، شایان مصلح، کمال کامیابی‌نیا، محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده، وحید امیری، مهدی طارمی و گادوین منشا».

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4jzrge

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


چیدمان ذهنی برانکو برای فصل جدید لو رفت