تاریخ انتشار: 1395/04/24 17:58
کد خبر: 273894

سهمیه‌های بانوان ورزشکار معلول ایران در پارالمپیک ۲۰۱۶

کاروان ورزش جانبازان و معلولان با ترکیبی متشکل از ۹۵ ورزشکار در ۱۱ رشته مردان و زنان در پانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک شرکت خواهد کرد
سهمیه‌های بانوان ورزشکار معلول ایران در پارالمپیک ۲۰۱۶

به گزارش سرویس ورزش بانوان فرتاک ورزشی، رقابت‌های کسب سهمیه بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در رشته‌های مختلف به پایان رسیده است و بر این اساس ترکیب تیم‌های اعزامی ایران به این دوره بازی‌ها در رشته های مختلف نیز مشخص شده است.

دوومیدانی که در سه مرحله برای پارالمپیک ریو کسب سهمیه کرد، آخرین رشته و تیمی بود که ترکیب آن برای این دوره بازی‌ها نهایی شد. با مشخص شدن وضعیت این تیم به لحاظ تعداد نفرات اعزامی، ترکیب کاروان ورزش جانبازان و معلولان نیز نهایی شد. بر این اساس کاروان فرهنگی ورزشی منا با ۹۵ ورزشکار در دو بخش مردان و زنان در پانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک حضور خواهد داشت.

والیبال نشسته (مردان و زنان)، بسکتبال با ویلچر، فوتبال پنج نفره، دوومیدانی، تیروکمان، وزنه‌برداری، تیراندازی، جودو، شنا، قایقرانی و دوچرخه‌سواری ۱۱ رشته‌ای هستند که در این دوره بازی‌های پارالمپیک نماینده خواهند داشت. از این رشته‌ها دوومیدانی (۲ نفر)، والیبال نشسته (۱۲ نفر)، تیروکمان (۳ نفر)، تیراندازی (۴ نفر) و قایقرانی (یک نفر) رشته‌هایی هستند که در بخش بانوان هم نماینده دارند.

اولین سهمیه ورزش معلولان ایران برای پارالمپیک ریو توسط تیم ملی والیبال نشسته مردان به دست آمد، سمیه عباسپور هم آخرین ورزشکاری بود که با حضور در رقابت‌های تیروکمان جهانی چک، برای پارالمپیک آتی به طور مستقیم کسب سهمیه کرد. بعد از آن ۱۴ سهمیه از طرف کمیته بین‌المللی پارالمپیک و در قالب سومین مرحله توزیع سهمیه‌های پارالمپیکی دوومیدانی به ایران اختصاص پیدا کرد و اینگونه ترکیب پارالمپیکی ایران برای ریو به لحاظ تعداد سهمیه مشخص شد.

از میان ۱۱ رشته‌ای که در کاروان اعزامی ایران به پانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک نماینده خواهد داشت، سهم و جایگاه هر رشته به این شرح است:

والیبال نشسته مردان

تیم ملی والیبال نشسته در بخش مردان و بازیکنانش، اولین‌هایی بودند که ورزش ایران در بخش معلولان را برای پانزدهمین دوره پارالمپیک صاحب سهمیه کردند. این تیم شهریورماه سال ۹۳ در رقابت‌های جهانی با کسب عنوان سوم ورودیه پارالمپیک را به‌دست آورد. این تیم که پنج مدال طلا از حضور در ادوار مختلف بازی‌های پارالمپیک دارد و در پارالمپیک لندن هم به دومین نایب قهرمانی پارالمپیکی خود دست یافت، پرافتخارترین تیم بازی‌ها به شمار می‌رود.

یکی از امیدهای کاروان منا برای مدال‌آوری در ریو همین تیم ملی والیبال نشسته مردان است. این تیم در گروه دوم این بازی‌ها با  تیم‌های بوسنی و هرزگوین، روسیه و چین همگروه شده است. در میان این تیم‌ها بوسنی رقیبی مدعی است که دو قهرمانی در کارنامه دارد.

والیبال نشسته بانوان

تیم ملی والیبال نشسته بانوان ایران در بازی های پاراآسیایی کره جنوبی به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. اما این عنوان تنها یک مدال نقره آسیایی برای والیبال نشسته بانوان ایران به همراه نداشت بلکه زمینه اعزام پارالمپیکی این تیم را هم موجب شد. مسئولان مربوطه در کمیته ملی پارالمپیک با توجه به نایب قهرمانی در اینچئون و لحاظ کردن شرایط کلی تیم ملی والیبال نشسته بانوان، شهریورماه سال گذشته با اعزام این تیم به بازی های پارالمپیک ریو موافقت کردند و اینگونه این تیم برای نخستین بار در ترکیب کاروان پارالمپیکی ایران قرار گرفت.

تیم ملی والیبال نشسته ایران طبق گروه بندی انجام شده باید در مرحله مقدماتی بازی های پارالمپیک ریو، در گروه دوم این رقابت ها با دو تیم اول جهان یعنی چین و آمریکا همراه با روآندا دیدار کند. ملی پوشان والیبال نشسته بانوان ایران در حالی با چین و آمریکا همگروه شده  اند که این دو تیم در هر دو دوره گذشته بازی های پارالمپیک فینالیست شدند و در هر دو دوره هم چین صاحب برتری شد.

بسکتبال با ویلچر

بسکتبال با ویلچر ایران که از سال ۲۰۰۴ و همزمان با برگزاری پارالمپیک آتن، حضور در این بازی‌ها را آغاز کرد، پس از دو دوره حضور در این بازی‌ها که با کسب عنوان نهم و هشتم پارالمپیک آتن و پارالمپیک پکن هم همراه بود، در پارالمپیک لندن غیبت داشت. این غیبت به خاطر مشکلاتی بود که برای تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان در پارالمپیک پکن پیش آمد و محرومیت این تیم را موجب شد.

اما به دنبال برطرف شدن مشکلات و محرومیت مورد نظر، تیم ملی بسکتبال با ویلچر موفق شد مهرماه سال گذشته با راهیابی به فینال مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه سهمیه مستقیم پارالمپیک ریو را به‌دست آورد.

این تیم که مدال برنز بازی‌های پاراآسیایی اینچئون را در اختیار دارد، در گروه دوم بازی‌های پارالمپیک ریو با برزیل میزبان، آمریکا، انگلیس، الجزایر و آلمان همگروه شده و امیدوار است در رقابت با این تیم‌ها بتواند از مرحله مقدماتی صعود کند و تا مراحل بالاتر پیش برود.

فوتبال پنج نفره

مسابقات فوتبال پنج نفره همزمان با بازی های پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن در برنامه این بازی‌ها قرار گرفت. تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران هم پس از دو دوره برگزاری این بازی‌ها، در پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن برای نخستین بار شرکت کرد و به عنوان هشتم دست یافت.

اما دومین سهمیه  تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران برای بازی‌های پارالمپیک شهریورماه سال گذشته و از حضور در مسابقات آسیایی ژاپن به دست آمد و اینگونه این تیم هم مسافر ریو شد.

تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران که مدال طلا و نقره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو چین و ۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی را در اختیار دارد، در گروه اول پارالمپیک ریو باید با برزیل، قهرمان پارالمپیک لندن و تیم‌های مراکش و ترکیه که قهرمانی آفریقا و اروپا را در اختیار دارند، رقابت داشته باشد.

دوومیدانی

پرتعدادترین رشته ایران در پارالمپیک ریو دو و میدانی است که با ۲۵ ورزشکار در این رویداد حاضر خواهد شد. دوومیدانی معلولان برای پارالمپیک ریو طی سه مرحله کسب سهمیه کرد. ۱۰ سهمیه ابتدایی دوومیدانی‌کاران از مسابقات جهانی قطر به‌دست آمد که شامل ۸ سهمیه معلولان و ۲ سهمیه نابینایان بود. از حضور در رقابت‌های بین‌المللی فزاع و مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه نیز ۹ سهمیه به دوومیدانی ایران اختصاص یافت. ۱۴ سهمیه شامل ۱۰ سهمیه مردان و ۴ سهمیه بانوان هم سهم دوومیدانی معلولان ایران در سومین و آخرین مرحله توزیع سهمیه های پارالمپیکی بود که بر اساس فرمولی خاص توسط کمیته بین‌المللی پارالمپیک انجام شد.

بر این اساس مجموع سهمیه های دوومیدانی برای پارالمپیک ریو ۳۳ سهمیه شد اما انجمن دوومیدانی با توجه به رکوردگیری‌های به عمل آمده از دوومیدانی‌کاران و ملاک‌هایی که موردنظر برای انتخاب ملی‌پوشان که مورد تایید کمیته ملی پارالمپیک هم بود، در نهایت تعداد ۲۵ ورزشکار را برای اعزام به ریو معرفی کرد.

۱-  حمید اسلامی، دوی ۱۵۰۰ متر (نابینایان)، ۲- سامان پاکباز، پرتاب وزنه (نابینایان)، ۳-جاوید احسانی شکیب، پرتاب وزنه، ۴- علی الفت نیا، پرش طول، ۵- پیمان نصیری دوی ۱۵۰۰ متر، ۶- سیامک صالح فرج زاده، پرتاب وزنه، ۷- محسن کائیدی، پرتاب وزنه و نیزه، ۸- سجاد محمدیان، پرتاب  وزنه، ۹- علیرضا مختاری، پرتاب وزنه، ۱۰- جلیل باقری، پرتاب وزنه، ۱۱- علی محمد یاری، پرتاب دیسک، ۱۲- سجاد نیک پرست، پرتاب نیزه  (نابینایان)، ۱۳- محمد خالوندی، پرتاب نیزه، ۱۴- اسدالله عظیمی، پرتاب وزنه، ۱۵- علیرضا قلعه ناصری، پرتاب  دیسک، ۱۶- احمد اجاقلو دوی ۱۰۰ متر، ۱۷- یونس سیفی‌پور، پرتاب  وزنه، ۱۸- عبدالله حیدری، پرتاب  نیزه، ۱۹-مهران نکویی مجد، پرتاب  وزنه، ۲۰- حامد امیری، پرتاب  وزنه، ۲۱- جواد حردانی، پرتاب نیزه، ۲۲- محمد فتحی گنجی، پرتاب نیزه، ۲۳- سید محسن حسینی پناه، پرتاب وزنه، ۲۴- هاشمیه متقیان، پرتاب نیزه، ۲۵- بتول جهانگیری، پرتاب  وزنه ترکیب تیم ملی دوومیدانی را در پارالمپیک ریو تشکیل می دهند.

تیر و کمان

بعد از دوومیدانی و البته رشته‌های تیمی والیبال نشسته (مردان و زنان) و بسکتبال با ویلچر که سهمیه پارالمپیکی آنها ۱۲ سهمیه محاسبه می‌شود و ۱۰ سهمیه ای که برای تیم فوتبال پنج نفره لحاظ می‌شود، تیروکمان دیگر تیم پرتعداد ایران در پارالمپیک ریو است که با ۷ کماندار در این رویداد حاضر می‌شود.

از میان کمانداران پارالمپیکی ایران، ابراهیم رنجبر، غلامرضا رحیمی، محدثه کهنسال و هادی نوری در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ آلمان (شهریورماه سال ۹۴) کسب سهمیه کردند. به فاصله دو ماه بعد از این رقابت‌ها زهرا نعمتی و مجید کاکوش در مسابقات قهرمانی آسیا که آبان ماه سال گذشته در تایلند برگزار شد، به دو سهمیه دیگر دست یافتند. سمیه عباسپور هم در مسابقات ۲۰۱۶ انتخابی جهانی چک در رشته کامپوند آخرین سهمیه تیر و کمان ایران برای پارالمپیک ریو را به نام خود ثبت کرد.

وزنه برداری

تیم ملی وزنه برداری ایران با ۶ ورزشکار در پارالمپیک ریو حضور خواهد داشت. حمزه محمدی در وزن ۶۵ کیلوگرم، مجید فرزین در وزن ۸۰ کیلوگرم، حامد صلحی‌پور در وزن ۸۸ کیلوگرم، سامان رضی در وزن ۹۷ کیلوگرم، علی صادق‌زاده در وزن ۱۰۷ کیلوگرم و سیامند رحمان در وزن ۱۰۷+ کیلوگرم ۶ وزنه برداری هستند که از حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ امارات به عنوان یکی از الزامات فدراسیون جهانی برای کسب سهمیه و بعد از آن شرکت در مسابقات ۲۰۱۵ آسیا و اقیانوسیه قزاقستان و ۲۰۱۶ امارات صاحب سهمیه شدند.

تیراندازی

تیم ملی تیراندای معلولان با ترکیبی ۵ نفره متشکل از ساره جوانمردی و عالیه محمودی در دو ماه تپانچه بادی و تپانچه ۵۰ متر بانوان، سمیرا ارم در تپانچه بادی بانوان، معصومه خدابخشی در تفنگ ایستاده و مهدی زمانی در تپانچه بادی مردان در میادین ریو شرکت خواهد کرد.

جودو

امید جعفری در وزن ۸۱ کیلوگرم، حامد علیزاده در وزن ۱۰۰ کیلوگرم و حمزه ندری در وزن ۱۰۰+ کیلوگرم ترکیب سه نفره تیم ملی جودو نابینایان در بازی‌های پارالمپیک ریو را تشکیل می‌دهند.

قایقرانی

شهلا بهروزی راد از مسابقات جهانی ایتالیا سهمیه گرفت و اواخر اردیبهشت ماه هم مسابقات کسب سهمیه در دویسبورگ آلمان شرکت کرد.

شهلا بهروزی راد سال گذشته با کسب عنوان ششم مسابقات جهانی ۲۰۱۵ ایتالیا به عنوان اولین قایقران معلول ایران جواز حضور در بازی‌های پارالمپیک ریو را به‌دست آورد.  وی در فینال کلاس LTA مسابقات جهانی ایتالیا در میلان و در رقابت با قایقرانانی از روسیه، آمریکا، فرانسه، رومانی، استرالیا، ایتالیا، انگلستان و کانادا با کسب رکورد ۵۳٫۸۰۱ ثانیه در رده ششم جهان قرار گرفت و موفق به کسب سهمیه پارالمپیک شد.

بدین ترتیب بهروزی‌راد برای نخستین بار در طول تاریخ، قایقرانی معلولان ایران را صاحب سهمیه پارالمپیک کرد. ضمن اینکه وی اولین پاروزن ایرانی است که از میادین جهانی موفق به کسب ورودیه بزرگترین رویداد ورزش جهان شده است، چراکه حتی قایقرانان کشورمان که در ادوار مختلف بازی‌های المپیک حضور داشته‌اند از میادین قاره‌ای و در رقابت با حریفان آسیایی موفق به کسب سهمیه المپیک شده بودند.

شنا

شاهین ایزدیار در بازی های پاراآسیایی کره جنوبی و در ماده ۱۰۰ متر قورباغه به حد نصاب لازم برای کسب سهمیه پارالمپیک دست یافت. البته علاوه بر وی، علیرضا جلیلی هم در همین بازی ها و در ماده ۲۰۰ متر کرال پشت حد نصاب لازم برای کسب سهمیه پارالمپیک ریو را به دست آورد، در حالیکه کمیته بین‌المللی پارالمپیک با توجه به اتمام مسابقات رکوردگیری و بر اساس مجموع رکوردهای ثبت شده شناگران کشورهای مختلف و کلاسبندی آنها، یک سهمیه برای ایران به منظور شرکت در مسابقات شنای بازی های پارالمپیک برزیل لحاظ کرد. بر همین اساس با توجه به رکوردهای ثبت شده از ایزدیار در مسابقات بین المللی لهستان، رکوردگیری به عمل آمده از جلیلی و همچنین لحاظ کردن حد نصاب های تعیین شده، شاهین ایزدیار با کلاس S10 و SB9 برای اعزام به ریو انتخاب شد.

بعد از پارالمپیک لندن، حضور در پارالمپیک ریو دومین تجربه پارالمپیکی در کارنامه شاهین ایزدیار است.

دوچرخه سواری

بهمن گلبارنژاد در بازی های پاراآسیایی به حد نصاب رسید و با حضور در مسابقات جهانی ایتالیا که اواخر اسفندماه سال ۹۴ برگزار شد این سهمیه را تثبیت کرد. البته محمد ابراهیم‌پور نیز دیگر رکابزنی بود که حد نصاب لازم برای پارالمپیک را در اختیار داشت اما رکوردگیری به عمل آمده از این دو ورزشکار در نهایت منجر به انتخاب گلبارنژاد برای اعزام به ریو شد.

بدین ترتیب دوچرخه سواری معلولان ایران برای سومین بار در بازی‌های پارالمپیک نماینده خواهد داشت. در پارالمپیک آتن و لندن دوچرخه سواری ایران نماینده داشت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4y557a

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



مسابقات کاراته قهرمانی بانوان کشور در آمل کلید خورد