تاریخ انتشار: 1397/07/01 08:53
کد خبر: 129276

برگزاری چهارمین جشنواره جهانی سنگنوردی در شهر تاریخی کرمانشاه

کرمانشاه -رئیس هیات کوهنوردی کرمانشاه ، از آمادگی این استان برای برگزاری چهارمین جشنواره جهانی سنگنوردی در شهر تاریخی بیستون خبر داد.
 برگزاری چهارمین جشنواره جهانی سنگنوردی در شهر تاریخی کرمانشاه

ثریا شهبازی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ، اظهار داشت: تمهیدات لازم برای برگزاری این جشنواره اندیشیده شده و از مدت ها قبل تدارکات مناسب برای هرچه باشکوهتر برگزار کردن جشنواره دیده شده است.

وی ادامه داد: این جشنواره قرار است 29 مهر ماه جاری تا پنجم آبان در دیواره کوه بیستون برگزار شود.

شهبازی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در این جشنواره بیش از یکصد کوهنورد از 15 تا 20 کشور جهان و حدود 50 کوهنورد از کشورمان شرکت کرده و طی یک هفته با هم به رقابت بپردازند.

رئیس هیات کوهنوردی کرمانشاه یادآوری کرد: جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون امسال پس از یک دوره وقفه برگزار می شود و به طور قطع از کیفیت بالایی نیز برخوردار خواهد بود.

وی گفت: این جشنواره قرار است با همکاری سازمان کوهنوردی فرانسه، فدراسیون کوهنوردی ایران، اداره کل ورزش و جوانان و هیات کوهنوردی کرمانشاه برگزار شود.

دیواره سنگ نوردی بیستون پنجمین دیواره بلند جهان و بلندترین دیواره کشور است که یک هزار و 200 متر ارتفاع دارد و تاکنون بیش از 100 مسیر آن بازگشایی شده است.

دوره های اول تا سوم جشنواره جهانی سنگ نوردی بیستون به ترتیب در سال های 89، 91 و 93 برگزار شده است.

در آخرین دوره این رقابت ها، 179 سنگ نورد داخلی و خارجی از کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، اسلونی، سوئیس، آمریکا، اتریش، سوئد، فنلاند، استرالیا، آلمان، لهستان، تونس و دانمارک حضور داشتند.

در محوطه تاریخی بیستون که در 30 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده تاکنون بیش از 150 اثر تاریخی شناسایی شده که مهمترین آن کتیبه و سنگ نگاره های داریوس هخامنشی است که به ثبت جهانی رسیده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/39do8x

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اختصاصی/ مراسم تجلیل از قهرمانان کرمانشاهی در بازی های آسیایی جاکارتا