تاریخ انتشار: 1400/10/14 11:23
کد خبر: 27667

حضور 30 درصدی تماشاگران فوتبال ابلاغ شد

بیش از دو سال است که مسابقات فوتبال در ایران، چه لیگ برتر و چه لیگ یک به دلیل شیوع ویروس جهانی کرونا بدون حضور تماشاگر برگزار می شود.
حضور 30 درصدی تماشاگران فوتبال ابلاغ شد

در ماه های پایانی سال 98 بود که سازمان لیگ مصوبه ای صادر کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا بازی ها بدون تماشاگر دنبال خواهد شد. اگر به یاد داشته باشید این مصوبه در بازی سپاهان – پرسپولیس موجب اعتراض سپاهان و در نهایت عدم برگزاری این دیدار با وجود حضور پرسپولیس در استادیوم نقش جهان شد. از جایی به بعد هم مسابقات دچار وقفه چند ماهه شد. حتی زمزمه هایی مبنی بر تعطیلی بازی ها به وجود آمد اما در نهایت سازمان لیگ در آن سال مسابقات لیگ برتر و سایر لیگ ها را به پایان برد. تاخیر در ادامه مسابقات تقویم بازی ها را دستخوش تغییر کرد اما بعد از گذشت دو سال سازمان لیگ در تلاش است در فصل جاری مسابقات را در موعد مقرر به پایان ببرد و از فصل آینده مسابقات به تقویم قبلی برگردد.

 

در فصل جاری شرایط کمی بهتر شده است. مهار ویروس کرونا و تزریق واکسن موجب شده خیلی از کشورها امروز مسابقات فوتبال را با حضور تماشاگر برگزار کنند. دیدید که در عربستان دیدار پایانی لیگ قهرمانان آسیا بین باشگاه الهلال و پوهانگ استیلرز کره جنوبی با حضور انبوه تماشاگران برگزار شد. امروز در دنیا خیلی از بازی های لیگ با حضور تماشاگر برگزار می شود. سازمان لیگ همگام با همه کشورها مانع از حضور تماشاگران در استادیوم ها شد اما همگام با آنها مجوز حضور تماشاگر در استادیوم ها را صادر نکرد. البته این منوط به دستور ستاد مبارزه با کرونا در ورزش است. در فصل جاری بعد از برگزاری دیدار استقلالنساجی و پرسپولیس –صنت نفت با حضور تماشاگر تصور می شد محرومیت حضور تماشاگران در استادیوم به بهانه ویروس کرونا پایان یافته است و از این پس همه بازی ها با حضور تماشاگر برگزار می شود اما ناهماهنگی های به وجود آمده در ورود تماشاگران به استادیوم و هم چنین جانمایی آنها در استادیوم موجب توقف این روند شد. این حضور به صورت آزمایشی بود والبته اعتراض دیگر تیم های لیگ برتری را هم به همراه داشت چرا که آنها به درستی مدعی شدند اگر قرار به حضور تماشاگر است باید همه تیم ها از این امتیاز سود ببرند و نه تیم های استقلال و پرسپولیس. در پی این اعتراضات سازمان لیگ اعلام کرد از این پس یا همه بازی ها با حضور تماشاگر برگزار می شود یا هیچ مسابقه ای. 

 

 

در یکی دو ماه اخیر بارها وعده حضور دوباره تماشاگران در استادیوم ها از سوی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی و حتی سازمان لیگ داده شد اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداد. قرار بود از 15 آذر تماشاگران در همه رشته های ورزشی وارد استادیوم ها و سالن ها شوند اما در حال نزدیک شدن به 15 دی هستیم. 

 

ابلاغ حضور 30 درصدی تماشاگران به استانداری ها 

اما مجید شهیدی، مدیر کل حراست وزارت ورزش و جوانان دیروز در همایش تقدیر از عوامل امنیتی و انتظامی در برگزاری مسابقات فوتبال ملی و باشگاهی خبر تازه ای در این باره داد. 

او پشت تریبون گفت: طبق آماری که گرفتم در طول یک هفته تربیت بدنی ما هفت هزار رویداد ورزشی در کشور داشتیم که عدد قابل توجهی است و به مدد و همکاری این شورا و اعضای محترم، یگان ویژه، مسئولان اطلاعات سپاه ، ناجا و وزارت اطلاعات و حراست انجام شد و دست همه را می‌بوسم. در ایام کرونا که محدودیت های خاص اعمال شده بود اما با هوشیاری شورای تامین و سایر عزیزان توانستیم رویدادهای ورزشی را برگزار کنیم و الان هم این اتفاق در حال اجرا است. آن سی درصد حضور تماشاگر که ما برای حضور در کلیه میادین ورزشی درخواست کرده بودیم هم مصوب و از سوی ستاد ابلاغ شده است. از همین امروز برنامه ریزی را برای انجام تمهیدات لازم آغاز می کنیم تا حضور تماشاگران را در کلیه مسابقات و رویدادهای ورزشی داشته باشیم و شادی و نشاط را به جامعه تزریق کنیم. 

مدیر کل حراست وزارت ورزش و جوانان به حرف هایش این چنین ادامه داد: موضوع ورزش را علیرغم اینکه شورای تامین بحث امنیت را دارد و ما در کنار این شورا هستیم و منویات شورا را انجام می دهیم اما بحث های ورزشی و تخلفات و موضوعات آن را ما اگر اجتماعی ببینیم بهتر این است که بخواهیم نگاه امنیتی داشته باشیم. بحث های امنیتی را به بخش های دیگر بسپاریم و اگر در موضوعات اجتماعی تخلفی شده مثلا اتفاقی برای تماشاگری رخ داده به صورت مسائل اجتماعی بررسی کنیم و صرفا جرایم مربوط به آن را درنظر بگیریم. در واقع یک بازدارندگی ایجاد کنیم تا تخلف کمتری رخ بدهد و رویدادهای ورزشی به آسانی حتی به صورت خانوادگی مانند حضور در سینماها دنبال شود. درهمین جلسه از سوی نماینده وزارت کشور به این جانب اعلام شد که دستور العمل حضور 30 درصدی تماشاگران در ورزشگاه ها به استانداری ها ابلاغ شد.

 

 

از چه زمانی تماشاگر وارد استادیوم های فوتبال می شود؟ 

13 هفته از بازی های لیگ برتر به پایان رسیده است و تیم ها پیش از تعطیلات زمستانی یک بازی از دور برگشت و هم چنین یک بازی در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی انجام می دهند. با توجه به ابلاغ دستور مورد اشاره به استانداری ها باشگاه ها موظف هستند برای ورود تماشاگر به استادیوم ها برنامه ریزی کنند. اولین اقدام راه اندازی سامانه بلیط فروشی به کسانی است که هر دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند و این سامانه باید به گونه ای طراحی شود که به سایت وزارت بهداشت مرتبط باشد تا استعلام تماشاگری که می خواهد برای خرید بلیط اقدام کند قابل دسترس باشد و در نهایت باشگاه متوجه شود که او واکسن زده یا نه. از سویی باشگاه ها موظف هستند گیت های الکترونیکی در ورودی استادیوم ها داشته باشند تا تماشاگر برای ورود به استادیوم با تجمع روبرو نشود. نکته مهم دیگر هم همان طور که بدان اشاره شد فروش بلیط برای 30 درصد از ظرفیت استادیوم است. پیش بینی می شود این اتفاق در شروع دور برگشت بازی های لیگ برتر رخ داد. یعنی بعد از تعطیلات زمستانی. فدراسیون فوتبال قصد دارد دیدار تیم ملی در برابر عراق و امارات در روزهای 7 و 12 بهمن در استادیوم آزادی را با حضور 30 درصدی تماشاگر برگزار کند و این حضور تابوی سکوهای خالی در فوتبال ایران را خواهد شکست. به واقع 7 بهمن روز خداحافظی فوتبال ایران با سکوهای خالی خواهد بود. البته هیچ بعید نیست با دستور ستاد مبارزه با کرونا در ورزش و هم چنین آمادگی باشگاه هایی که سامانه بلیط فروشی را راه اندازی کرده اند و استادیوم های آنها مجهز به گیت های الکترونیکی است زودتر از این موعد هم حضور تماشاگران در استادیوم ها رخ دهد اما همان طور که گفته شد پیش بینی ها بر این حضور از شروع دور برگشت بازی های لیگ برتر است.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4vqxxp

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


لیگ برتر از هفته نهم با حضور تماشاگر برگزار می‌شود