تاریخ انتشار: 1401/05/18 11:04
کد خبر: 18189

۲۵ مرداد رونمایی از نسل جدید والیبال ایران

روز سه‌شنبه 25 مرداد و همزمان با دیدار تیم‌های ایران و چین، در مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی مردان زیر 18 سال آسیا از نسل جدید والیبال ایران رونمایی می‌شود، نسلی که از نظر تکنیک‌های این رشته ورزشی و میانگین قدی متفاوت است.
۲۵ مرداد رونمایی از نسل جدید والیبال ایران

چهاردهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان زیر 18 سال آسیا از 24 تا 31 مردادماه به میزبانی تهران در سالن والیبال آزادی برگزار خواهد شد.

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران روز سه‌شنبه 25 مرداد در نخستین مسابقه خود در این رقابت‌ها به مصاف چین می‌رود و این دیدار حکم رونمایی از نسل جدید والیبال ایران را دارد که از نظر شرایط جسمانی و تکنیک‌های این رشته ورزشی با نسل‌های گذشته متفاوت هستند.

** 20 ماه پیش آغاز مسیر نسل جدید

15 دی‌ماه سال 99 را باید آغاز مسیر شناسائی نسل جدید والیبال ایران دانست؛ زمانی که شیوع و گسترش ویروس کرونا، باعث تعطیلی بسیاری از رویدادهای ورزشی جهان در سال ۲۰۲۰ از جمله مسابقات قهرمانی والیبال نوجوانان زیر ۱۸ سال آسیا شد.

اما بر اساس استراتژی جدید فدراسیون والیبال، برگزار نشدن این مسابقات نباید لطمه‌ای به روند پشتوانه‌سازی بازیکن برای تیم ملی بزرگسالان ایجاد کند. از سوی دیگر، فدراسیون والیبال برای دفاع از عناوین قهرمانی ایران در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان جهان، نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت بود و این فرصت ۱۸ ماهه برای رصد، شناسایی و غربال‌گری استعدادها و پرورش آنان ضروری بود.

به همین دلیل در آن زمان (15 دی‌ماه سال 99) محمد وکیلی به عنوان سرمربی تیم ملی نوجوانان پسر سال ۱۴۰۱ انتخاب شد تا با شناسایی استعدادهای ۱۵ تا ۱۶ ساله، تیم ایران را برای مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا در سال 2022 و 2023 قهرمانی جهان آماده کند.

رئیس فدراسیون والیبال در حکم انتصاب وکیلی تاکید کرد که بر اساس استراتژی نوین فدراسیون در راستای پشتوانه‌سازی و حضور قدرتمند در عرصه رویدادهای بین‌المللی و رده‌های پایه، به عنوان سرمربی تیم نوجوانان پسر ایران ۱۴۰۱ منصوب می‌شوید.

** 204 بازیکن  انتخابی پس از تست‌گیری از هزار و 450 نفر 

ثبت‌‌نام بازیکنان شایسته برای حضور در تیم نوجوانان پسر سال ۱۴۰۱ ، از چهارم اسفند سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تا هفتم فروردین ۱۴۰۰ (پایان مهلت)، یک هزار و ۱۹۶ بازیکن برای حضور در این تیم ثبت نام کردند. البته این عدد به گفته خود وکیلی تغییر کرد چرا که نوجوانانی در استان‌ها حضور داشتند که با وجود مهارت بالا، از ثبت‌نام جا مانده بودند و با مساعدت‌های انجام شده آن‌ها نیز در تست‌گیری شرکت کردند.

بعد از گذشت 9 ماه از ماموریتی که فدراسیون والیبال بر عهده وکیلی گذاشت، روز 12 مهرماه 1400، تست‌گیری (صحت‌سنجی) از 1407 متقاضی در 30 استان کشور به پایان رسید و 204 جوان نخبه و برتر استان‌ها در پست‌های مختلف انتخاب شدند.

در ادامه دو مرحله اردوی گزینشی برای این نفرات برگزار شد تا از بین 204 بازیکن مستعد در پست‌های مختلف شامل لیبرو (20)، پشت خط‌ زن (22)، پاسور (39)، دریافت‌کننده قدرتی (84) و دفاع‌کننده سرعتی (39) در مدت زمان 20 مهر تا 5 آبان سال 1400 سی بازیکن نهایی انتخاب و به اردوهای آماده‌سازی دعوت شدند.

نخستین اردوی آماده‌سازی تیم ملی والیبال نوجوانان پسر از 10 تا 23 آبان با حضور 30 بازیکن در کمپ فدراسیون والیبال برگزار شد و تاکنون این تیم 12 اردوی آماده سازی برگزار کرده است تا نفرات شرکت کننده در اردوی پایانی به 15 بازیکن برسد.

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در این مدت دو اردوی برون مرزی در ایتالیا و ترکیه برگزار کرده و در جام کورناکیا ایتالیا نیز شرکت کرده است.

** ویژگی‌های نسل جدید والیبال ایران

از نظر شرایط جسمانی و تکنیک‌های والیبال، 15 بازیکن تیم ملی والیبال نوجوانان که در حال حاضر در آخرین اردوی آماده‌سازی حضور دارند، با نسل‌های گذشته متفاوت هستند. مهمترین تفاوت آن‌ها در سرویس پرشی و میانگین قدی بالاست.

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان درباره ویژگی‌های این بازیکنان گفت: به غیر از دو لیبروی تیم، 13 بازیکن دیگر توانایی زدن سرویس پرشی را دارند و از میانگین قدی بلندی برخوردار هستند.

محمد وکیلی تصریح کرد: تمامی این بازیکنان شاید بهترین ایران نباشند اما به لحاظ فیزیکی بهترین هستند. برخی هم در آینده بازیکنان خوبی خواهند شد. باید روی این بازیکنان سرمایه گذاری کنیم.

وی با بیان این‌که بازیکنان تیم ملی والیبال نوجوانان در حال حاضر زیر 18 سال سن دارند، گفت: این بازیکنان تا 21 سالگی رشد قدی خواهند داشت. در زمان حضور  این 18 نفر در اردو در مدت 6 ماه در مجموع تیمی، بازیکنان 35 سانت بلندتر شدند.

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان با تاکید بر این‌که صفحه رشد بازیکنان همچنان باز است، گفت: در برخی بازیکنان این رشد 4 سانت و در برخی یک سانت بوده است. بازیکن 15 ساله از قد دو متر و دو سانتی متر به قد دو متر و شش سانتی متر رسیده است. تمام بازیکنان رشد قدی داشته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اولویت فدراسیون والیبال مبنی بر استفاده از بازیکنان بلندقد و نگاهی که به استفاده از این بازیکنان در تیم های جوانان و بزرگسالان دارد، ابتدا باید فیزیک بدنی برای کادر فنی مهم باشد و در ادامه تکنیک، تاکتیک و آمادگی جسمانی آن‌ها را در این مدت ارتقا دهیم. بدین ترتیب کوتاهی قد بازیکنان در تیم‌های پایه از بین رفته است.

وکیلی با یادآوری این‌که در تیم‌های برزیل، آمریکا، لهستان و ایران بازیکنان کوتاه قد چندانی حضور ندارند، گفت: بازیکنان کوتاه‌قد برای تیم‌های باشگاهی قابل احترام هستند اما برای این‌که در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید شرایط قدی را در تیم لحاظ کنیم. در حال حاضر دو لیبرو داریم که 187 و 188 سانتی متر قد دارند. 20 سال قبل بازیکنان اصلی چنین قدی داشتند. رشد فوق العاده‌ای در این زمینه داشتیم.

وی با تاکید بر این‌که تیم فعلی نوجوانان بدون ستاره است، گفت: این تیم به لحاظ کار تیمی خوب است، بار موفقیت تیم روی دوش همه بازیکنان است و روی دوش یک نفر نیست که اگر مصدوم شد، تیم ایران با مشکل جدی روبرو شود.

سرمربی تیم ملی نوجوانان در پاسخ به این پرسش که برای افزایش میزان پرش بازیکنان نیز برنامه‌ای در این مدت داشتید؟ گفت: بهترین بازیکن تیم ایران سه متر و 52 سانتی متر پرش دارد و مسلما بازیکنان بلندقد از کوتاه قدها، میزان پرش کمتری دارند، اما عمر بازی بیشتری خواهند داشت. آیا نیشیدا که یک استثناست رکورد پرش 3.52 را می‌زند، حتی اگر این طور باشد این امر نمی‌تواند خیلی ادامه‌دار باشد، چون فشار روی زانو و کمر بسیار است. ژاپن نداشته‌هایش به لحاظ فیزیکی را در پرش و توپ گیری و سرعت جبران می‌کند، اما بازیکنان نسل جدید والیبال ایران قرار نیست شبیه ژاپن بازی کنند.

وی ادامه داد: مسلما یک بازیکن کوتاه قد در توپ‌گیری و جابه‌جایی بهتر عمل می‌کند، اما آینده بازیکن بلندقدتر بیشتر است. وقتی بازیکن بلندقد داریم چرا استفاده نکنیم و متکی بر میزان پرش بازیکن شویم. فدراسیون جهانی والیبال پست لیبرو را به عنوان فرصتی در اختیار کوتاه قدها برای حضور در تیم‌های والیبال قرار داده است.

سرمربی تیم ملی والیبال میانگین قدی بازیکنان تیم ملی نوجوانان در پست‌های مختلف را به قرار زیر اعلام کرد:

پاسورها: 189.5 سانتی متر

قطر پاسورها: 202.6 سانتی متر

دریافت کننده‌ها: 198.4 سانتی متر

مدافعان میانی: 206 سانتی متر

میانگین قدی تیم با لیبروها: 198.2 سانتی متر

میانگین قدی تیم بدون لیبروها: 199.7 سانتی متر

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3qawn8

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تیم‌های ملی والیبال ایران و استرالیا به مصاف هم می روند