تاریخ انتشار: 1401/08/17 18:33
کد خبر: 14260

توپ و تشر؛ پاداش قهرمانی فوتبال ساحلی؟

تیم‌ملی فوتبال ساحلی ایران بعد از قهرمانی در جام بین‌قاره‌ای با بیانیه تند فدراسیون فوتبال روبه‌رو شد

توپ و تشر؛ پاداش قهرمانی فوتبال ساحلی؟

«خوشحالی پس از گل»، امری است که این روزها در بین فوتبالیست‌ها کمتر دیده می‌شود. مصاحبه‌های بعد از هر مسابقه، دیگر درمورد اتفاقات درون زمین نیست و استوری‌های کری‌خوانی نیز جای خودش را به تشکر و قدردانی از رقیب داده است. اتحاد واژه‌ای است که بین متعصب‌ترین هواداران فوتبال شکل گرفته است. تمام اتفاقات جدید فوتبال ایران به تیم‌ملی ساحلی هم سرایت کرده و خبرساز شده است. تیم‌ملی فوتبال ساحلی ایران موفق شد با پیروزی دو بر صفر مقابل برزیل به مقام قهرمانی در «جام بین‌قاره‌ای» برسد؛ رقابتی که بعد از جام‌جهانی از اهمیت بالایی در این رشته برخوردار است. اتفاقات اخیر اما باعث شد تا برای اولین‌بار با واکنش متفاوتی از بازیکنان بعد از گلزنی و قهرمانی روبه‌رو شویم. صدا و سیما بعد از گلزنی‌ها و قهرمانی ایران، تصاویر دریافتی را سانسور کرد تا تصاویر آرشیوی جایگزین «سکوت» بازیکنان فوتبال ساحلی بعد از قهرمانی شود.

قهرمانی با طعم سکوت

حضور در جام بین‌قاره‌ای برای تیم‌های ملی ساحلی دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است چرا‌که بزرگ‌ترین تیم‌ها دنبال قهرمانی در این رقابت‌ها هستند. حضور در جام بین‌قاره‌ای برای تیم‌های ملی ساحلی دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه بزرگترین تیم‌ها به دنبال قهرمانی در این رقابت‌ها هستند. جام بین‌قاره‌ای بین قهرمانان جهان و تیم‌هایی که در قاره‌های خودشان رتبه نخست را کسب کردند، هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود. تیم ملی ایران و برزیل تا پیش از شروع مسابقات امسال هر کدام با سه قهرمانی پرافتخارترین تیم‌ها در این عرصه بودند. به همین خاطر تورنمنت امسال از اهمیت ویژه‌ای برای این دو تیم برخوردار بود تا در صورت قهرمانی به تنهایی این عنوان را با چهار مدال طلا در اختیار بگیرند. باتوجه به اینکه تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در جام جهانی اخیر مجوز حضور در آن رقابت‌ها را نگرفته بود، قهرمانی در جام بین قاره‌ای می‌توانست اعتبار و قدرت کمرنگ‌شده آنها را برگرداند. لازم به ذکر است تیم ملی فوتبال ساحلی روسیه قهرمان دوره قبل این تورنمنت نیز به دلیل محرومیت از سوی مجامع بین‌المللی، در این رقابت‌ها غایب بود.

بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ساحلی اما از همان ابتدا نشان دادند که علاوه بر درخشش درون زمین، قصد دارند به شکلی نمادین همراهی خودشان را از مردم داغ‌دیده ایران فارغ از گرایش به هر جریان سیاسی نشان دهند. بازیکنان فوتبال ساحلی بلا استثنا بعد از هر گلزنی‌ای که داشتند، شادمانی نکردند و با یک سکوت مشخص، به بازی برمی‌گشتند. «سانسور»، واژه آشنای این روزهای صداوسیماست که به‌خاطر کنش جدید بازیکنان ایران، از تصاویر آرشیوی به‌جای پخش زنده مسابقات استفاده می‌کند. خوشحالی سابق یا همان «سکوت اعتراضی فعلی» شامل سانسور گسترده در تلویزیون ایران شده است. در دیدار پایانی نیز ایران توانست برزیل را شکست دهد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد اما تصاویر سایر رسانه‌ها نشان می‌دهد هیچ بازیکنی از تیم‌ملی فوتبال ساحلی ایران، همزمان با بالا بردن جام‌قهرمانی شادی نکرده و همگی دست به سینه ایستادند. مشابه با چنین رفتاری را ابتدا استقلالی‌ها بعد از قهرمانی در سوپرجام فوتبال ایران انجام دادند. شاگردان ساپیتو بعد از پیروزی مقابل نساجی، در جشن قهرمانی تیم شرکت نکردند و بدون لبخند و شادی معمول، دست به سینه ایستادند تا مراسم به پایان برسد. بعد از این اتفاق، صداوسیما تصاویر مذکور را سریع سانسور کرد. علی فتح‌الله‌زاده نیز اعلام کرد، ناراحتی بازیکنان استقلال به‌خاطر اتفاق تروریستی شاه‌چراغ بوده است. اما سوال اینجاست که ناراحتی بازیکنان استقلال به‌خاطر اتفاق تروریستی شاه‌چراغ شیراز و درگذشت هموطنان ایرانی در این حادثه تروریستی، چرا از سوی صداوسیما سانسور شده است؟

استقبال پرحاشیه

پیش از ورود تیم‌ملی فوتبال ساحلی به ایران؛ شایعه‌ای در فضای مجازی شکل گرفت مبنی بر اینکه، گروهی قصد دارند به‌خاطر «سکوت بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ساحلی بعد از گلزنی‌ها» مقابل اتوبوس تیم‌ملی اعتراض‌شان را به بازیکنان اعلام کنند. انتشار گسترده همین شایعه باعث شد تا فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از تنش احتمالی بین این افراد و بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ساحلی، تصمیم بگیرد بازیکنان ملی‌پوش به‌جای اتوبوس مخصوص تیم‌ملی با سه ون معمولی از فرودگاه به سمت هتل المپیک بروند. گفتنی است، هتل المپیک محل اقامت همیشگی ورزشکاران ملی‌پوش در حوزه‌های مختلف، بعد بازگشت از مسابقات بین‌المللی است. در ادامه نیز یک خودرو پلیس راهنمایی و رانندگی نیز با فاصله‌ای مشخص، پشت سه ون حامل بازیکنان تیم‌ملی تا رسیدن آن‌ها به هتل، آن‌ها را همراهی کرد. همچنین حراست فدراسیون فوتبال نیز با خودرو شخصی در کنار خودرو پلیس راهنمایی و رانندگی تا هتل المپیک، تیم و کادر را همراهی کرد. خبرنگاران حاضر در سی‌آی‌پی فرودگاه امام خمینی(ره) از حضور بیش از 20لباس‌شخصی در آن محدوده سی‌آی‌پی بعد از ورود بازیکنان تیم‌ملی خبر دادند. همچنین یکی از بازیکنان تیم‌ملی در گفت‌وگویی کوتاه با هم‌میهن تایید کرد، آنها تا پیش از رسیدن به هتل المپیک اجازه دیدار با خانواده‌شان در فرودگاه امام خمینی(ره) را پیدا نکرده بودند.

همچنین فدراسیون فوتبال ایران قبل از ورود بازیکنان تیم‌ملی به فرودگاه امام خمینی(ره) بیانیه‌ای صادر کرد که در بخش اول می‌گوید، این قهرمانی‌ها باعث شده بار دیگر توانمندی نخبگان ورزش ایران در عرصه بین‌المللی به نمایش گذاشته شود. در بخش دوم این بیانیه نیز به شعارهای سیاسی اطراف ورزشگاه اشاره کرده که عده‌ای قصد داشتند با چنین شعارهایی به مقاصد غیر ورزشی خود برسند که این نگاه افراد حاضر در آنجا از بین رفت. در بخش سوم این بیانیه اما بازیکنان ساحلی و افرادی که به‌زعم نویسنده بیانیه، حاشیه‌سازی کرده‌اند، عملا تهدید به محرومیت شده‌اند:« بدیهی است، بر اساس مقررات جمهوری اسلامی ایران، منشور اخلاقی المپیک و قوانین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) مبنی بر رعایت اصول حاکم بر ورزش فوتبال و پرهیز از هرگونه رفتارهای سیاسی در میادین ورزشی، با اشخاصی که در این خصوص اخلاق حرفه‌ای و ورزشی را رعایت نکرده‌اند، وفق مقررات رسیدگی خواهد شد.»

آینده ورزش قهرمانی ایران

با توجه به توالی اتفاقات اخیر، الناز رکابی، قهرمانی استقلال در سوپرجام و در آخر قهرمانی تیم‌ملی فوتبال ساحلی ایران می‌توان گفت، بخش عمده‌ای از جامعه ورزشی قهرمانی ایران می‌خواهد نسبت به اتفاقات و رخدادهای فعلی جامعه همدلی داشته باشد و بی‌تفاوت عبور نکند. حال باید دید با عدم صعه‌صدر مسئولان ورزشی نسبت به این اتفاقات، آینده ورزش قهرمانی ایران به چه سمتی می‌رود. روزهایی که با تعامل پیش می‌رود یا محدودیت‌های بیشتر را شامل می‌شود؟

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2l57mr

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


کنعانی‌زادگان و خلیل‌زاده به اردوی تیم ملی اضافه شدند