تاریخ انتشار: 1402/02/14 14:00
کد خبر: 6880

بهترین روش های جلوگیری از بارداری در رابطه که باید بدانید!

شاید بسیاری از ما این تصور را داشته باشیم که برای جلوگیری از بارداری جز کاندوم و قرص ضد بارداری انتخاب دیگری نیست. اما گزینه های متنوعی برای این منظور وجود دارد.
بهترین روش های جلوگیری از بارداری در رابطه که باید بدانید!

شاید بسیاری از ما این تصور را داشته باشیم که برای جلوگیری از بارداری جز کاندوم و قرص ضد بارداری انتخاب دیگری نیست. اما گزینه های متنوعی برای این منظور وجود دارد. تصمیم درباره اینکه کدام روش جلوگیری از بارداری مناسب شما است به میزان زیادی به ترجیح شخصی شما بستگی دارد.

عواملی که هنگام انتخاب روش جلوگیری از بارداری باید در نظر داشت عبارتند از شرایط شخصی و سبک زندگی، ترجیح شخصی و همینطور عواملی مانند سن، سیگاری بودن یا نبودن، سابقه پزشکی خانواده و داروهای مصرفی.

انواع رایج روش های جلوگیری از بارداری عبارتند از: قرص های ترکیبی، ایمپلنت ضد بارداری، آمپول یا چسب ضد بارداری و آی‌یو‌اس. روش های دیگری هم برای جلوگیری از بارداری وجود دارد از جمله بستن لوله های رحمی زنان که روشی دائمی است.

بهترین روش های جلوگیری از بارداری کدام اند؟

باید به خاطر داشت که روش های ذکر شده جلوی ابتلا به بیماری های مقاربتی را نمی گیرند، بنابراین باید از محافظ دیگری هم مثل کاندوم استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که کدام روش جلوگیری از بارداری برای شما بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا در این مورد شما را راهنمایی کند. در ادامه یک معرفی اجمالی از روش های جلوگیری از بارداری خواهیم داشت.

بهترین روش های جلوگیری از بارداری کدام اند؟

قرص های ضد بارداری ترکیبی

قرص ضد بارداری یکی از روش های خوراکی جلوگیری از بارداری است که حاوی نسخه ی ساختگی هورمون های زنانه ی استروژن و پروژسترون است که به طور طبیعی در تخمدان های زنان تولید می شوند. قرص های ضد بارداری اگر به درستی مصرف شوند بیش از ۹۹ درصد در جلوگیری از بارداری مؤثرند. یکی از مزایای بزرگ قرص های ضد بارداری این است که خللی در رابطه جنسی ایجاد نمی کنند.

بهترین روش های جلوگیری از بارداری کدام اند؟

به علاوه، مصرف قرص های ضد بارداری معمولاً پریود را منظم، سبک‌تر و درد آن را کمتر کند و می تواند از شدت علائم سندرم پیش از قاعدگی بکاهد. برخی زنان ممکن است در ابتدا عوارضی را به صورت موقت تجربه کنند، مثل سردرد، حالت تهوع، درد سینه و نوسانات خلقی. همچنین خونریزی غیر طبیعی رحم و لکه بینی در ماه های اول مصرف قرص های ضد بارداری امری رایج است. این قرص ها می توانند فشار خون را افزایش دهند بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا فشار خون تان بررسی شود. معمولاً باید به مدت ۲۱ روز هر روز در یک ساعت ثابت یک عدد قرص مصرف کنید.

بعد از آن، یک استراحت یک هفته ای دارید (در این مدت دیگر قرصی مصرف نمی کنید) که در این فاصله پریود خواهید شد. برخی قرص های ضد بارداری باید یکسره مصرف شوند و هیچ فاصله ای در برنامه ی مصرف آن ها وجود ندارد. به خاطر سپردن مصرف هر روزه ی قرص از معایب این روش است چون به راحتی ممکن است فراموش شود، به ویژه در ابتدای کار.

بهترین روش های جلوگیری از بارداری کدام اند؟

قرص های ضد بارداری پروژسترونی

قرص های ضد بارداری پروژسترونی نوع دیگری از روش های خوراکی جلوگیری از بارداری هستند، اما تنها حاوی نسخه ی ساختگی هورمون زنانه ی پروژسترون هستند. این قرص ها هم در صورتی که به درستی مصرف شوند بیش از ۹۹ درصد مؤثر خواهند بود. قرص های ضد بارداری پروژسترونی باید هر روز در یک ساعت ثابت مصرف شوند. این قرص ها گاهی انتخاب کسانی هستند که امکان استفاده از روش های ضد بارداری حاوی استروژن را ندارند اما در عین حال می خواهند از یک روش خوراکی استفاده کنند.

مصرف این قرص ها ممکن است در برخی زنان باعث قطع پریود، سبک‌تر یا نامنظم شدن آن شود یا تعداد دفعات پریود شدن را افزایش دهد. برخی زنان هم با مصرف این قرص ها عوارضی همچون لکه شدن پوست و درد سینه را تجربه می کنند که به طور کلی ظرف چند ماه از میان می رود.

بهترین روش های جلوگیری از بارداری کدام اند؟

ایمپلنت ضد بارداری

ایمپلنت ضد بارداری یک میله ی پلاستیکی کوچک انعطاف‌پذیر است که توسط پزشک یا پرستار در زیر پوست بازو کار گذاشته می شود. این ایمپلنت به درون جریان خون پروژسترون ترشح می کند و بیش از ۹۹ درصد مؤثر است. ایمپلنت ضد بارداری برای ۳ سال به جلوگیری از بارداری کمک می کند و مخل رابطه جنسی نیز نمی شود. این ایمپلنت برای کسانی که نمی توانند از روش های ضد بارداری حاوی استروژن مانند قرص استفاده کنند هم می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

ممکن است در ماه های اول عوارض جانبی موقتی را تجربه کنید، مانند سردرد، حالت تهوع، درد سینه و نوسانات خلقی. برای کارگذاری و خارج کردن ایمپلنت هم به یک جراحی کوچک نیاز است. بعد از خارج کردن ایمپلنت، معمولاً قدرت باروری به سرعت بازمی گردد.

بهترین روش های جلوگیری از بارداری کدام اند؟

آمپول ضد بارداری

آمپول ضد بارداری، بسته به نوع آن ۸ تا ۱۳ هفته اثر دارد. گرچه برای تزریق آمپول باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنید، اما برخلاف قرص های بارداری لازم نیست مصرف آن را هر روز به خودتان یادآوری کنید. آمپول ضد بارداری با آزاد کردن هورمون پروژسترون به درون جریان خون، جلوی بارداری را می گیرد و بیش از ۹۹ درصد مؤثر است. آمپول ضد بارداری برای کسانی که نمی توانند از روش های ضد بارداری حاوی استروژن استفاده کنند گزینه ی مناسبی است و داروهای دیگر تأثیری بر آن ندارند.

با این حال، با تزریق آمپول ضد بارداری ممکن است پریودتان تغییر کند و نامنظم، شدیدتر، کوتاه تر یا سبک‌تر شود یا به کلی متوقف گردد. و این وضعیت می تواند تا چند ماه بعد از کنار گذاشتن تزریق ها ادامه پیدا کند. اگر تصمیم به قطع تزریق ها گرفتید، ممکن است تا یک سال طول کشد تا پریودتان به وضعیت نرمال بازگردد و قدرت باروری خود را دوباره به دست آورید. بنابراین اگر بعد از قطع تزریق ها قصد بچه دار شدن داشتید باید این نکته را در نظر بگیرید.

بهترین روش های جلوگیری از بارداری کدام اند؟

چسب ضد بارداری

چسب ضد بارداری یک چسب کوچک است که با آزاد کردن هورمون به درون بدن از طریق پوست جلوی بارداری را می گیرد. هر چسب یک هفته ماندگاری دارد. به مدت ۳ هفته هر هفته چسب را عوض می کنید، سپس یک دوره ی استراحت یک هفته ای دارید (در این مدت دیگر از چسب استفاده نمی کنید). چسب ضد بارداری بیش از ۹۹ درصد مؤثر است، استفاده از آن بسیار ساده است و برخلاف قرص های ضدبارداری لازم نیست هر روز مصرف آن را به خود یادآوری کنید، چرا که تنها باید به خاطر داشته باشید که هفته ای یک بار آن را عوض کنید. با این حال، ممکن است در معرض دید قرار بگیرد و باعث حساس شدن پوست، خارش و سوزش شود. بعضی داروها می توانند از تأثیر چسب های ضد بارداری بکاهند، بنابراین اگر دارویی مصرف می کنید که از تأثیر آن مطمئن نیستید، از پزشک کمک بگیرید.

بهترین روش های جلوگیری از بارداری کدام اند؟

آی‌یو‌اس

آی‌یو‌اس یک وسیله ی پلاستیکی کوچک T شکل است که توسط پزشک یا پرستار درون رحم کار گذاشته می شود و با آزاد کردن هورمون پروژسترون جلوی بارداری را می گیرد. بعد از کارگذاری، بسته به نوع آن ۳ یا ۵ سال اثر خواهد داشت و یکی از مؤثرترین روش های جلوگیری از بارداری محسوب می شود. آی‌یو‌اس می تواند پریود را سبک تر، کوتاه تر و درد آن را کمتر کند و ممکن است بعد از یک سال اول استفاده پریود را به کلی متوقف کند.

برخی زنان ممکن است بعد از کارگذاری آی‌یو‌اس دچار سردرد، جوش و درد سینه شوند اما این عوارض معمولاً با گذشت زمان از میان می رود. برای کارگذاری و خارج کردن آی‌یو‌اس هم به یک جراحی کوچک نیاز است.

بهترین روش های جلوگیری از بارداری کدام اند؟

روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری

روش های غیر هورمونی ای هم برای جلوگیری از بارداری وجود دارد، از جمله آی‌یو‌دی غیر هورمونی، کلاهک دهانه رحم و دیافراگم ضد بارداری و کاندوم. برخی زنان ممکن است از این روش ها استفاده کنند چون هیچ عوارض جانبی هورمونی، مثل جوش، سردرد یا درد سینه ندارند و معمولاً با خطرات یا عوارض جدی ای همراه نیستند. به علاوه، کاندوم جلوی انتقال بیماری های مقاربتی را هم می گیرد.

چرا قطع رابطه جنسی هنگام انزال روش عاقلانه ای برای جلوگیری از بارداری نیست؟

اگر تمایلی به بارداری ندارید، از شیوه ی قطع رابطه جنسی هنگام انزال پرهیز کنید. در این روش ریسک بارداری وجود دارد. از آنجایی که اسپرم می تواند در پیشاب، مایعی که پیش از انزال از آلت تناسلی مرد خارج می شود هم وجود داشته باشد، هر تماسی میان آلت های تناسلی زن و مرد با ریسک بارداری همراه است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3eej93

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



خوردن مغزیجات در بارداری| فواید و مضرات مصرف مغزیجات در بارداری را بدانید