تاریخ انتشار: 1402/02/18 08:00
کد خبر: 6650

استرس و حامله نشدن، چه ربطی به هم دارند؟

احتمال حامله شدن زن زمانیکه بیش از معمول استرس دارد به طور چشمگیری پایین است.
استرس و حامله نشدن، چه ربطی به هم دارند؟

این فکر که استرس می تواند بر احتمال بارداری یک زوج تاثیر بگذارد برای مدتی وجود داشته، اما مدارک کافی برای تایید آن نبوده است. اکنون مطالعه ای جدید نشان می دهد که، حقیقتاً، احتمال حامله شدن زن زمانیکه بیش از معمول استرس دارد به طور چشمگیری پایین است. این مطالعه ضمن ارائه مدرکی در مورد اینکه استرس می تواند باروری را مختل کند، زنگ بیدارباشی است برای مردان و زنان که استرس را جدی تر بگیرند. 

این محققان از ۴۰۰ زن خواستند که از متغیرهای متفاوتی یادداشت برداری کنند – چه موقع عادت شدند، چه موقع رابطه جنسی داشتند، چه نوع وسیله پیشگیری استفاده کردند و چه موقع الکل یا کافئین مصرف کردند و چقدر در طول هشت ماه سیگار کشیدند. آنها در ضمن گزارش کردند که هر روز چقدر استرس داشتند.
 
کایرا تیلور (Kira Taylor)، نویسنده مقاله گفت: «این یافته ها شواهد بیشتری را به میزان بسیار محدود تحقیقاتی اضافه می کند که موضوع بررسی آنها این است که آیا استرس درک شده می تواند بر باروری تاثیر بگذارد.» نتایج آن دلالت بر این دارد که زنانی که می خواهند باردار شوند می توانند احتمال این کار را با برداشتن گام های فعال به سوی کاهش استرس مانند ورزش کردن، ثبت نام در یک برنامه کنترل استرس یا صحبت با یک کارشناس سلامت افزایش دهند.»
 
بنا به یافته این مطالعه، در زنانی که حامله شدند، سطوح استرس در پایان ماه بالا رفت. این محققان حدس می زنند که این امر ممکن است صرفا اثر جانبی حاملگی باشد – یعنی، همراه با ترشح هورمون های تولید مثلی، هورمون های استرس هم ممکن است بالا برود و موجب شود زن استرس بیشتری را احساس کند. این احتمال هم هست که درک اینکه در آخر ماه عادت نمی شود و حامله است ممکن است باعث استرس شود. اما این تیم فکر می کند که توضیح اول شاید محتمل تر باشد. نکته مهم این است که استرس بدن را به طرق عجیب اما سنجش پذیر تغییر می دهد. می دانیم که استرس با بیماری ها و اختلال های زیادی، هم ذهنی و هم جسمانی مرتبط است. و اکنون نشان داده اند که استرس به طور جدی بر احتمال حاملگی تاثیر می گذارد.
 
تیلور گفت: «امیدوارم که نتایج این مطالعه زنگ بیدارباشی باشد هم برای پزشکان و هم عموم مردم که سلامتی و تندرستی روانی به همان اندازه عوامل خطرزای پذیرفته شده دیگر مانند کشیدن سیگار، مصرف الکل یا چاقی هنگام تلاش برای باردار شدن مهم است.» 
 
پس عاقلانه است که کاستن استرس را جدی بگیریم. مراقبت کردن خوب از خودمان تن پروری نیست؛ این کار به معنای واقعی کلمه می تواند نجات بخش باشد. سعی کنید به کارهایی بپردازید که تحقیقات نشان داده اند استرس را کاهش می دهد – ورزش، مدیتیشن، یوگا، سالم خوردن و صحبت درمانی – و می ببینید به طرقی اثر می کنند که حتی ممکن است تصور آن را هم نمی کردید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/27wpd3

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


بارداری در بیماران قلبی، چه شرطهایی دارد؟