تاریخ انتشار: 1402/02/21 12:00
کد خبر: 6466

به پشت خوابیدن در بارداری موجب مرگ جنین میشود؟

برخی از خانم هایی که عادت دارند رو به پشت بخوابند باید این عادت را در زمان خاصی در دوران بارداری ترک کنند تا آسیبی به جنین وارد نشود.
به پشت خوابیدن در بارداری موجب مرگ جنین میشود؟

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که عادت دارید رو به پشت بخوابید و به تازگی باردار شده اید، بهتر است کم کم این عادت را کنار بگذارید زیرا از هفته 20 ام به بعد نباید در این حالت بخوابید. هنگامی که رو به پشت دراز می کشید، وزن رحم ممکن است به یکی از شریان های اصلی که به ورید اجاوا معروف است، فشار وارد کند.

این فشار جریان خون جنین را مختل کرده و باعث تهوع، سرگیجه و تنگی نفس در شما می شود. در این قسمت از بارداری و نوزاد نمناک به نکات بیشتری در مورد خواب راحت در دوران بارداری می پردازیم.

به پشت خوابیدن بارداری

بهترین پوزیشن خواب در دوران بارداری

بهترین روش خوابیدن در طول نیمه دوم بارداری دراز کشیدن به پهلو است. برخی از پزشکان سمت چپ را بیشتر از سمت راست توصیه می کنند زیرا ورید اجوف در سمت راست ستون فقرات شما قرار دارد. بنابراین خوابیدن به پهلوی چپ باعث می شود خون راحت تر به جنین شما برسد. با همه این اوصاف خیلی فرق نمی کند و می توانید هر طرف که راحت هستید را انتخاب کنید.

اگر برای خوابیدن به پهلو، نیاز به کمک دارید و می خواهید احساس راحتی بیشتری داشته باشید، سعی کنید به چند بالش تکیه کنید. مثلا گذاشتن یک بالش بین زانوها و یکی زیر باسنتان می تواند به شما کمک کند تا هنگام دراز کشیدن به پهلو، تعادل بیشتری داشته باشید.

همچنین می توانید بالشت های گوه ای یا تمام قد مخصوص بارداری که با خوابیدن بین شان، پشت و جلوی تان ثابت نگه داشته می شود را امتحان کنید.

نکته دیگر این که اگر با درد از خواب بیدار می شوید، تشک سفت تر ممکن است مشکل تان را حل کند. تشکی که در ساخت آن از فوم حافظه دار استفاده شده می تواند به ثابت نگه داشتن شکم و اندامتان کمک کند و با هر پوزیشن جدیدی که روی آن می خوابید، سازگار شود.

به پهلو خوابیدن در بارداری

اگر در دوران بارداری ناخواسته به پشت بخوابیم، چه می شود؟

اگر نصف شب رو به پشت بیدار شدید، نگران نباشید. بدن شما قبل از این که کودک تان در خطر عدم دریافت اکسیژن کافی قرار بگیرد، دچار سرگیجه و حالت تهوع می شود. زمانی که رحم شما به قدر کافی روی رگ اجوف فشار وارد کند، آنقدر احساس ناراحتی می کنید که خود به خود و در خواب ، پوزیشن بدنیتان را عوض خواهید کرد.

آیا بین مرگ جنین در شکم و پوزیشن خواب ارتباطی وجود دارد؟

بر اساس تحقیق به عمل آمده در سال 2017، محققان دانشگاه اوکلند دریافتند زنانی که در سه ماهه سوم بارداری رو به پشت می خوابند ممکن است روی جنینشان استرس بی مورد وارد کنند و این به نوبه خود خطر تولد نوزاد مرده را افزایش دهد.

مرگ جنین در شکم

تحقیقی که در سال 2011 روی 500 زن باردار انجام شد هم نشان داد که خوابیدن در حالت رو به پشت می تواند خطر مرگ تدریجی جنین را افزایش دهد، هر چند سایر عوارض بارداری هم می توانند در این اتفاق تاثیر گذار باشند.

یک متخصص زنان و زایمان به شما اطمینان می دهد و می گوید:این تحقیق بر روی جمعیت نمونه کوچکی انجام شده و نمی توان نتیجه آن را به هم زنان باردار نسبت داد.

علاوه بر این، با توجه به آمار بسیار پایین تولد نوزادان مرده و بالا بودن درصد این احتمال که تقریبا همه زنان باردار در طول این دوران یک یا حتی چند بار رو به پشت خوابیده اند، می توان گفت که این مسئله ربطی به مرگ جنین ندارد و جای نگرانی نیست.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2rjow3

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


بهترین راه جلوگیری از ترک ها در بارداری اینجاست