تاریخ انتشار: 1402/02/22 16:00
کد خبر: 6385

فرمول محاسبه تاریخ دقیق زایمان طبیعی و سزارین

اکثر خانم های باردار به دنبال دانستن زمان دقیق زایمان خود هستند برخی فرمول ها برای حدس دقیق زایمان به شما کمک خواهند کرد.
فرمول محاسبه تاریخ دقیق زایمان طبیعی و سزارین

بسیاری از خانم های باردار خواهان دانستن تاریخ زایمان خود هستند. محاسبه تاریخ زایمان نه تنها سبب می شود خانم های باردار در روند مراقبت های بارداری برنامه ریزی بهتری داشته باشند، بلکه متخصص زنان را در تصمیم گیری های درمانی، شروع زمان انجام تست ها و روش های تشخیصی همچنین زمان شروع وضع حمل یاری خواهد کرد.

فرمول محاسبه تاریخ زایمان طبیعی

تاریخ زایمان با فرمولی معروف به قانون نگل محاسبه می‌شود. برای تعیین تاریخ زایمان باید تاریخ آخرین قاعدگی را به یاد داشته باشید. با به یاد داشتن این تاریخ می توانید به صورت زیر عمل کنید:

  1. اگر تاریخ آخرین قاعدگی در 6 ماهه اول سال باشد، از این فرمول استفاده نمایید:((اولین روزِ آخرین پریود + 7 روز) +9 ماه) = زمان زایمان.
  2. با یک مثال متوجه خواهید شد که چگونه تاریخ زایمان خود را محاسبه کنید، مثلا اگر اولین روز آخرین قاعدگی شما10 /2 / 1401 است تاریخ زایمان به این شکل محاسبه می‌شود 9+2 = 11 ماه، 7 + 10 = 17 روز، که در واقع 17/ 11 /1401 می‌شود. یعنی 9 ماه به ماه اضافه شده و هفت روز به روز اضافه می‌شود.
  3. اگر تاریخ آخرین قاعدگی در 6 ماهه دوم سال باشد، از این فرمول استفاده نمایید:((اولین روزِ آخرین پریود + 7 روز) – 3 ماه) + یکسال= زمان زایمان.
  4. با یک مثال متوجه خواهید شد که چگونه تاریخ زایمان خود را محاسبه کنید، مثلا اگر تاریخ آخرین قاعدگی شما 15 / 11 /1400 است، تاریخ تقریبی زایمان تان 08/22/ 1401 می شود یعنی سه ماه از ماه کم می‌شود و هفت روز به آن اضافه می‌شود و یک سال به سال اضافه می‌شود.

زایمان

تعیین روز موعد زایمان سزارین

زمان زایمان سزارین معمولاً در هفته 39 بارداری به تشخیص پزشک است. برای پیش بینی تاریخ سزارین، ابتدا باید زمان زایمان طبیعی را محاسبه کنید و بدانید که در هفته چندم بارداری قرار دارید.

زمان زایمان هفته چندم بارداری است؟

متوسط زمان بارداری بین 37 تا 42 هفته می باشد. اغلب خانم ها در طول دو هفته قبل یا بعد از تاریخ برآورد شده زایمان را انجام می دهند و تقریبا 4 درصد خانم ها دقیقا بر اساس تاریخ محاسبه شده زایمان می کنند.موعد زایمان معمولا 280 روز از آخرین پریود قاعدگی در نظر گرفته می شود، البته اگر فرد پریودهای ماهانه و منظمی داشته باشد.

تاریخ زایمان بدون دانستن تاریخ قاعدگی

اگر نمی دانید آخرین پریودتان چه تاریخی آغاز شده و یا پریودهای منظمی ندارید، برای محاسبه تاریخ زایمان سونوگرافی انجام دهید. معمولا اگر سونوگرافی در هفته‌های ششم تا دوازدهم بارداری انجام شود تعیین سن تقریبی زایمان ساده‌تر است. انجام سونوگرافی بعد از ماه پنجم بارداری برای پیش بینی زمان بارداری چندان قابل اطمینان نخواهد بود.

همچنین توصیه می شود خانم‌ها پیش از اقدام به بارداری، یک سونوگرافی از رحم و تخمدان‌ها برای سالم بودن رحم، وجود فیبروم‌ها یا پولیپ، کیست‌های تخمدانی و بسیاری از مشکلات رحمی داشته باشند تا از وضع سیستم باروری خود و زمان تخمک گذاری مطلع شوند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4maq84

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


مزایا و خطرات زایمان طبیعی