تاریخ انتشار: 1395/12/03 20:24
کد خبر: 227572

شجاعی: تیم اعزامی به آمریکا مجوز شورای برون‌مرزی را داشت

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان گفت: در سایت رسمی فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان هم، نام مسابقات لاس‎وگاس مرحله چهارم جام جهانی قید شده است.
شجاعی: تیم اعزامی به آمریکا مجوز شورای برون‌مرزی را داشت

محمدعلی شجاعی در نشستی با حضور برخی از اصحاب رسانه توضیحاتی در خصوص مسابقات جام جهانی تیراندازی با کمان و حواشی پیش آمده برای آن ارائه کرد.

در ابتدای این نشست شجاعی تصریح کرد: واقعا از صمیم قلب متاسفم هستم که در حال حاضر اینجا حضور دارم و برای موضوعی که مانند روز روشن است، باید توضیحاتی را ارائه بدم.

وی ادامه داد: مسابقات تیراندازی با کمان در جهان به دو صورت داخل و خارج سالن برگزار می‎شود که با شروع شدن فصل سرما، مسابقات داخل سالن در 4 مرحله برگزار می‎شود. معمولا روال به این صورت است که هر مرحله از مسابقات در یک قاره برگزار می‎شود. در سال جاری مراکش، تایلند، فرانسه میزبان سه مرحله نخست بودند و به مانند سنوات گذشته آمریکا هم میزبانی مرحله چهارم را بر عهده داشت.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان یادآور شد: حدود سه سال است که بر روی رده‎های سنی پایه تمرکز کرده‎ایم و کسب مدال و درخشش آن‌ها در مسابقات برای ما اتفاق ویژه‎ای نبوده است. ما در مراکش و تایلند هم مدال‎‎های خوبی کسب کردیم.

وی افزود: مسابقات داخل سالن، یک رویداد انفرادی است و هر کشور می‎تواند با تعداد نفرات زیادی در آن شرکت کند. برخلاف رقابت‎های تیمی که تنها 4 ورزشکار مجاز به شرکت هستند، برای پیکارهای انفرادی حضور نفرات محدودیت خاصی ندارد. اگر به سوابق رجوع کنیم متوجه می‎شویم که در مسابقات جام جهانی تایلند با 42 ورزشکار شرکت کردیم. برای مسابقات آمریکا هم می‎توانستیم با نفرات بیشتری شرکت کنیم. نکته مهم دیگر این است که مسابقات جام جهانی فقط برای رده‎های سنی بزرگسالان برگزار نمی‎شود و ورزشکاران رده‎های سنی مختلف هم می‎توانند در آن شرکت کنند.

شجاعی ادامه داد: تیراندازی با کمان یک ورزش رکوردی است و بر اساس امتیازات و رکوردهایی که ورزشکاران دارند، می‎توان متوجه شد که به صورت تقریبی چه نتیجه‎ای این نفرات در مسابقات کسب می‎کنند. به دلیل همزمانی مسابقات تیراندازی با کمان خارج از سالن آسیا که تقریبا با مسابقات آمریکا همزمان بود، پارک سرمربی تیم ملی از ما خواست که تعدادی از بازیکنان را از لیست داخل سالن خارج کنیم و در اختیار تیم مسابقات خارج از سالن قرار بدهیم. ما هم این کار را کردیم و افرادی که پارک خواستار حضور آن‌ها بود را از تیم داخل سالن خارج کردیم.

وی با ابراز تاسف مجدد از اینکه باید یک موضوعی که مانند روز روشن است را ثابت کند، عنوان کرد: در سایت رسمی فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان، نام مسابقات لاس‎وگاس مرحله چهارم جام جهانی قید شده است. این حرف من یا فدراسیون تیراندازی با کمان ایران نیست. این موضوع در سایت رسمی فدراسیون جهانی درج شده است.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان با نشان دادن مستندات فدراسیون جهانی افزود: در کتابچه قوانین مسابقات داخل سالن فدراسیون جهانی نوشته شده است که رقابت‎های لاس‌وگاس آمریکا، مرحله چهارم جام جهانی است. در تمامی موارد موجود و مکاتبات صورت گرفته از سوی فدراسیون جهانی نوشته شده است که پیکارهای آمریکا ، جام جهانی است.

وی مجددا با نشان دادن یکی دیگر از مکاتبات کمیته برگزاری مسابقات جام جهانی تیراندازی با کمان، تصریح کرد: کمیته برگزاری مسابقات طی نامه‎های رسمی به ما اعلام می‎کند که این مسابقات جام جهانی است. در لیست ابتدایی خود نام 22 ورزشکار را برای مسابقات به کمیته برگزاری رقابت‎های آمریکا اعلام کردیم که در لیست نهایی به سبب موضوع حضور ورزشکاران در رقابت‎های هندوستان، نام تعدادی از آنها از لیست خارج شد. در تمامی این مکاتبات، نام مسابقات مرحله چهارم جام جهانی است.

شجاعی بار دیگر با نشان دادن مدرکی مربوط به سفارتخانه آمریکا در ارمنستان گفت: در نامه‎ای که برای معرفی ورزشکاران ایران از سوی کمیته برگزاری مسابقات به سفارت آمریکا در ارمنستان ارسال شده بود، نوشته شده بود که جهت حضور در مسابقات جام جهانی تیراندازی با کمان.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط نفرات اعزامی، تصمیم گرفتیم که در 4 رده سنی و در 8 بخش در مسابقات آمریکا شرکت کنیم.

 

وی ادامه داد: تیمی که از ایران عازم آمریکا شده مجوز شورای برون‌مرزی را داشته است. در شورای برون‌مرزی معاونین ورزش و جوانان حضور دارند، نمایندگان وزارتخانه‌های اطلاعات و امور خارجه هم هستند. در آن مقطع که مجوز شورای برون‌مرزی برای اعزام این تیم صادر شد، سجادی معاون قهرمانی وزارتخانه بود. به خوبی سطح فنی مسابقات و این که رقابت‌های یاد شده چه جایگاهی در جهان دارند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند و سپس بعد از چند هفته با اعزام این تیم موافقت شد. اگر این مستنداتی که امروز به شما نشان دادم در آن مقطع نبود آیا شورای برون‌مرزی با حضور معاونین وزیر موافق اعزام تیم به یک فستیوال بود؟ قطعاً با این موضوع مخالفت می‌شد، ضمن این که مستندات از مدت‌ها قبل برای وزارتخانه ارسال شده بود. شورای برون‌مرزی هنگامی که یک مجوز را برای تیمی صادر می‌کند به خوبی زوایای آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. خصوصاً اگر در مورد سفر به کشور آمریکا باشد ارزیابی‌ها با دقت بیشتری صورت می‌گیرد.

شجاعی با طرح سوالی از خبرنگاران پرسید: اگر مسابقات لاس‌وگاس مرحله چهارم جام جهانی نبوده است، پس مرحله چهارم در کدام کشور برگزار شده است؟ یا قرار است کجا برگزار شود؟ اگر ورزشکاران ما در این مسابقات مدال نگرفته‌اند پس چه کسی مدال گرفته؟ متاسفانه بدخواهان منافع ملی این مسائل را مطرح می‌کنند، به هیچ عنوان دوست نداشتم در مورد این مسائل صحبت کنم، اما متاسفانه کار به جایی رسید که ناچار به واکنش شدم.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان یادآور شد: از زمانی که بحث عدم صدور روادید برای 7 کشور از سوی دولت آمریکا پیش آمد اصلاً دوست نداشتم که این تیم به مسابقات اعزام شود و ما حتی اصلاً خود را مشتاق به این کار نشان ندادیم و یک ایمیل هم به سفارتخانه آمریکا در ارمنستان نزدیم، باید بدانیم که اعزام تیم ملی تیراندازی با کمان ایران به مسابقات آمریکا یک تصمیم حکومتی بود. ظهر روز بیستم بهمن ماه از سفارت آمریکا در ارمنستان ویزاها برای ما ارسال شد، شخصاً به دلایل خاص خود تمایلی به اعزام تیم نداشتم و دغدغه‌های زیادی در این راستا برایم وجود داشت. نگران بودم نکند در لحظه ورود شان تیم ما حفظ نشود و نکند خدایی نکرده مشکلی برای تیم ما پیش بیاید. تصمیم شخصیم عدم اعزام بود و حتی با رسانه‌ها صحبت کرده و گفته بودم که تیم اعزام نمی‌شود. اما تصمیم گرفته شده در سطح کشور و دیپلماسی بود و سلطانی‌فر هم اعلام کردند حالا که ویزا صادر شده است، تیم به آمریکا برود، چرا که قرار است کشتی‌گیران آمریکایی هم به ایران بیایند.

وی ادامه داد: ما شرایط سختی برای اعزام داشتیم و با تمام توان تلاش کردیم تیم بدون مشکل به آمریکا برسد. در لحظه ورود استقبال خوبی از ورزشکاران کشور ما صورت گرفت و واقعا شرایط ویژه‌ای برای رسیدن تیم به مسابقات وجود داشت. طی مکاتباتی که با فدراسیون جهانی و کمیته برگزاری مسابقات داشتیم، قرار شد که شرایطی خاص را برای ما قائل شوند، آنها می‌دانستند که ما از مدت‌ها قبل برای این مسابقه آماده هستیم. تحت هر شرایطی که بود تیم به موقع در زمان برگزاری مسابقات به محله برگزاری نمی‌رسید و این معضل بزرگی بود، اما با مکاتبات صورت گرفته قرار شد شرایطی خاص را برای ما قائل شوند.

شجاعی گفت: مسابقات نوجوانان و جوانان طی 2 روز برگزار می‌شود به این صورت که ورزشکاران در روز نخست 30 تیر و در روز دوم هم 30 تیر دیگر را شلیک می‌کنند. اما فدراسیون جهانی که به خوبی از مسائل مطلع بود استثنایی برای ما قائل شد و اجازه داد که ورزشکاران ایران 60 تیر را در روز دوم پرتاب کنند. خدا ما را دوست داشت و باعث شد در کنار پیروزی دیپلماتیک یک پیروزی ورزشی هم رقم بخورد و ایران برای نخستین بار در مرحله چهارم جام جهانی صاحب مدال شود.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان افزود: بچه‌های ما بسیار خوب بودند و با وجود این که استراحت مناسبی نداشتند، با شرایط زمانی تطبیق پیدا نکرده بودند و به دلیل این که قرار نبود این تیم اعزام شود مدتی تمرین نکرده بودند، در روز مسابقه عالی ظاهر شدند. ما ورودمان با استقبال خوبی از سوی ایرانی‌های مقیم آمریکا روبرو شد و خروجمان هم با شادی آنها همراه بود. این افتخار بزرگی بود که پرچم ایران در شرایط کنونی در آمریکا برافراشته شد.

 

وی با اشاره به حواشی پیش آمده گفت: این مسائلی که در حال حاضر به وجود آمده است با پیامک‌هایی از داخل کشور شروع شده است، پیامک‌های داخلی که خیلی با مطالب افرادی که با این کشور عناد دارند شبیه است. این مسائل باعث شرمساری است، به هر دلیلی و توسط هر آدمی نباید چنین اقدامی صورت بگیرد. چگونه وجدان افراد اجازه می‌دهد که در مقطع حساس کنونی از لحاظ مسائل سیاسی چنین کارهایی را انجام دهند. ما ادعا می‌کنیم که در ریکرو جوانان نماینده ایران قهرمان شده است، اگر او قهرمان نشده چه کسی قهرمان شده است؟ بالاخره یک فردی باید قهرمان شده باشد، اگر آن فرد ورزشکار ایران نیست پس چه کسی است؟

شجاعی تصریح کرد: می‌گویند شجاعی ارتباط داشته است و به واسطه ارتباطات بین‌المللی‌اش این کار را کرده و به صورت نمادین به ایران مدال داده‌اند بر فرض محال این موضوع درست باشد، این که خیلی خوب است. یک ایرانی آن قدر قدرت دارد که در آمریکا فدراسیون جهانی، مسئولان برگزاری، کمیته ملی المپیک آمریکا و خیلی‌های دیگر را مجاب کرده است که چنین اتفاقی رخ دهد، این یعنی یک فرد ایرانی کرسی قدرتمندی در جهان دارد و همه زیر نظر او هستند، این یک اتفاق عالی است، مگر ما دنبال چنین موضوعی نبودیم. متاسفانه برخی افراد منافع ورزشی را فدای منافع شخصی خود می‌کنند.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان گفت: متاسفانه یک گروه از افراد از همان روز اول تکلیف‌شان با ما مشخص بود آنها از همان روز اول با ما دشمنی کردند و به هر کاری دست زدند تا به فدراسیون تیراندازی با کمان ضربه وارد شود. آنها به جوانان این مرز و بوم ظلم می‌کنند.

وی با اشاره به نامه‌نگاری فدراسیون جهانی با ایران، خاطر نشان کرد: واقعاً خجالت می‌کشیدم که چنین سوالی را از فدراسیون جهانی بپرسم، پیش خودم می‌گفتم اگر به آنها بگویم موضوع چیست آنها پیش خودشان چه فکری می‌کنند، به هر طریقی که بود از آنها سوال کردیم که آقای فدراسیون جهانی مسابقاتی که در آمریکا برگزار شد عنوانش چه بود؟ و چرا این مسابقات با نام وگاس شوت برگزار شد؟ که آنها در پاسخ به ما گفتند، 51 سال است که در آمریکا مسابقات وگاس‌شوت برگزار می‌شود و از تمام دنیا در این رقابت ورزشکاران شرکت می‌کنند. وگاس‌شوت یک هولدینگ صنعتی تجاری است، که برند تجاری این مسابقات است یعنی آنها حامی مالی مسابقات هستند و نامشان برای این مسابقات استفاده می‌شود. به همین دلیل مسابقات مرحله چهارم جام جهانی با عنوان وگاس‌شوت تعبیر می‌شود. در واقع تدبیری شده بود که همزمان با مسابقات جام جهانی رقابت‌های وگاس‌شوت برگزار شود که این رقابت را سنگین‌تر می‌کرد.

شجاعی اظهار داشت: وقتی 3460 نفر در این مسابقات شرکت می‌کنند قطعاً تعداد حریفان ما بیشتر می‌شود و سطح رقابت‌ها بالاتر می‌رود. فدراسیون جهانی در ایمیل خود به ما گفت؛ وگاس‌شوت همان مرحله چهارم جام جهانی است.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان یاد آور شد: واقعاً به این موارد نیازی نبود کافی بود که دوستان نگاهی به سایت فدراسیون جهانی می‌انداختند. تمام حرفم این است افرادی که معلوم‌الحال هستند، ضد انقلاب هستند و با این نظام عناد دارند، تکلیف‌شان کاملا مشخص است، اما چرا بدون این که به موارد پرداخته شود بدون مطالعه و بدون هیچ چیزی به این مسائل دامن زده شده و انتشار پیدا می‌کند. ناراحتی من از این است که چرا سایرین به آن می‌پردازند. مگر شما به جمع‌بندی رسیده‌اید چرا به بیگانگان و معاندین توجه می‌کنید، چرا از اطلاعات آنها استفاده می‌کنید. متاسفانه این افراد از موفقیت‌های تیراندازی با کمان ناراحت هستند و این موضوع آنها را آزار می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که آرام باشند. مطمئن باشید که اگر مدال‌آوری نمی‌کردیم می‌گفتند آبروی ایران را در مسابقات جام جهانی بردند.

وی ادامه داد: مسابقاتی که 450 هزار دلار در مجموع جایزه دارد، آیا رقابتی ساده است؟ آیا رقابتی است که افراد سطح پایین در آن شرکت کنند؟ سوال دیگرم این است که چرا زمانی که در مرحله دوم مدال طلا گرفتیم و رئیس جمهور به ما تبریک گفت، کسی چیزی نگفت؟ این سفر رویداد بزرگی بود چرا که هم از نظر دیپلماسی مهم بود و هم از نظر ورزشی. چرا این حرف‌ها در مورد قبل نبود؟ این نشان می‌دهد که این افراد از موفقیت‌های تیراندازی با کمان ناراحت هستند و نمی‌توانند سربلندی کشور را ببینند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/459wrd

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ایران با آمریکا همگروه نشد
قرعه‌کشی جام جهانی کشتی آزاد