تاریخ انتشار: 1401/10/17 21:21
کد خبر: 11988

۱۰ نکته کلیدی درباره کوهنوردی در زمستان

کوهنوردی در هر فصلی پرچالش است اما کوهنوردی در زمستان یعنی چالش بیشتر. کوهها در این فصل ۲۰ تا ۴۰ درجه از تابستانشان سردتر هستند. تغییرات جوی بیشتر است و باید انتظار بادهای سهمگین در ارتفاعات را داشت.

سرمای هوا در صورت هر نوعی از غفلت خطرناک و حتی کشنده خواهد بود. با این حال توجه به نکات کلیدی باعث میشود بتوانید از صعود در فصل برف و یخ به شکل کامل لذت ببرید. با ما باشید تا مهمترین نکات را به شما آموزش دهیم.

نکات کوهنوردی در زمستان

نیاز به آمادگی جسمانی بیشتر

به چند دلیل کوهنوردی در زمستان به آمادگی بیشتری نیاز دارد. اول از همه اینکه شما در معرض سرمای بیشتری قرار دارید و بدن باید برای گرم شدن انرژی کافی داشته باشد. این گرم شدن با استفاده از انرژی بدن تامین می شود و کمبود توان و انرژی می تواند باعث سردشدن یا حتی هایپوترمی گردد. از طرف دیگر شما در زمستان تجهیزات بیشتری دارید که به معنای کوله پشتی کوهنوردی سنگین تر است. پس باید توان بیشتری برای حمل این تجهیزات مصرف کنید. از این گذشته کفش کوهنوردی زمستانی و پوشاکی که بر تن دارید هم وزن بیشتری دارند. روی هم رفته شما در زمستان حداقل ۳۵ درصد بیش از پیمایش مسیر مشابه در تابستان انرژی مصرف خواهید کرد. پس باید آماده تر باشید. به عنوان جمع بندی این نکته اگر در صعود تابستانی یک قله یا مسیر هنوز مشکل دارید، صد در صد در صعود زمستانی آن با مشکل جدی تری روبرو خواهید بود.

توجه به هواشناسی

کوهنوردان نسل قبل با اتکا به تجربه به کوهستان می رفتند و گاها گرفتار هوای خراب و طوفان می شدند اما این بهانه این روزها پذیرفتنی نیست. شما امروزه به تعداد زیادی سایت هواشناسی دسترسی دارید که با دقت نسبتا بالایی پیش بینی وضعیت آب و هوا را در اختیارتان قرار می دهد. از جمله این سایت ها می توان به مونتین فورکست یا متابلو اشاره کرد که خوشبختانه رایگان بوده و کار کردن با آنها راحت است. پس حتما پیش از رفتن به کوه در زمستان و البته سایر فصول شرایط جوی را بررسی کرده و از مناسب بودن هوا اطمینان کسب کنید.

یک نکته مهم درباره کوهنوردی زمستانی این است که بارش سنگین برف در روز پیش از صعود می تواند خطر بروز بهمن را به شکل تصاعدی افزایش دهد. پس حتما پس از بارش برف سنگین تا پایدار شدن برف صبر کرده و سپس راهی کوهنوردی شوید.

به دست ها توجه کنید

دستها برای انجام امور مختلف لازم هستند. به علاوه انگشتهای دست به دلیل ظرافت بیشتر در معرض سرمازدگی قرار دارند. همچنین مقدار زیادی گرما از طریق دست های شما هدر می رود. هر سه دلیل مزید بر علت هستند که باید به دستکش توجه شود. شما باید حتما دستکش کوهنوردی مناسب بر اساس نیازهای برنامه و اهدافی که دارید تهیه کرده و با خود ببرید. توصیه ما این است که در فصل زمستان دستکش یدکی نیز به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید دستکش خود را تعویض نمایید.

صبح زود شروع کنید

یکی از مشخصه های فصل زمستان طول روز کوتاه تر است. همین عامل باعث میشود زودتر هوا تاریک شده و مشکلات ناشی از تاریک مانند گم شدن یا سر خوردن و سایر موارد افزایش احتمال داشته باشند. یک ترفند برای در امان ماندن از تاریکی شب در مسیر بازگشت از کوهنوردی، شروع زودهنگام یا حتی شروع در نیمه شب است که باعث می شود زمان کافی برای بازگشت ایمن را داشته باشید. همچنین توجه کنید که با غروب آفتاب دما افت چشم گیری خواهد داشت.

همراه داشتن لباس اضافی

در فصل زمستان ممکن است هوا به سرعت تغییر کند. این تغییر حتی می تواند بیشتر از پیش بینی های هواشناسی باشد. پس باید برای این تغییرات آماده بود. یکی از نکات مهم در اینجا به همراه داشته یک لایه پوشاک اضافه است. به همراه داشتن یک کاپشن کوهنوردی اضافه به معنای آن است که شما می توانید چند درجه هوای سردتر را هم تحمل کنید و این می تواند یک حاشیه ایمنی ایجاد کند. از سوی دیگر به همراه داشتن پوشاک اضافی می تواند در هنگام امداد به دیگران نیز نقش حیاتی داشته باشد.

شروع آسانتر

اگر در کوهنوردی زمستانی تازه کار هستید، توصیه ما این است که از صعودهای آسانتر شروع کنید. این روند تدریجی باعث می شود اصول کار را فرا گرفته و هم از نظر تجربه و هم آمادگی به شکل تدریجی برای ارتفاعات بالاتر آماده شوید. به این شکل می توانید انتظار داشته باشید که در طول چند سال به سطح بالایی از تجربه در این زمینه دست یابید و البته به شکلی ایمن از کوهستان لذت برده باشید.

خشک نگه داشتن تجهیزات

خشک یعنی گرم. اگر لوازم کوهنوردی خود را خشک نگه دارید، گرم هم خواهید ماند. به عنوان نمونه استفاده از گتر کوهنوردی باعث جلوگیری از نفوذ برف و رطوبت به درون کفش کوهنوردی شده و در نتیجه پاهای شما خشک می مانند. البته توجه داشته باشید که خیس شدن نه تنها از طریق رطوبت بیرون بلکه از طریق تعریق هم ممکن است اتفاق بیافتد. یکی از راهکارهای جلوگیری از خیس شدن بر اثر تعریق استفاده از پوشاک با خاصیت خشک شدن سریع و همچنین عدم استفاده از منسوجات نخی می باشد.

استفاده از عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب

به دلیل بازتابش نورخورشید در برف و یخ میزان اشعه نورخورشید در زمستان از تابستان به مراتب بیشتر است و عدم توجه به حفاظت از بافت حساس چشم و پوست می تواند باعث مشکلاتی از قبیل برف کوری و غیره شود. به عنوان یک نکته اضافی در اینباره در ارتفاعات به دلیل وزش بادهای تند استفاده از عینک معمولی ممکن است امکان پذیر نباشد پس به همراه داشتن عینک و کلاه کولاک الزامی خواهد بود.

در جمع بندی پیرامون نکات کوهنوردی زمستانی، کسب آمادگی لازم، یادگیری مهارت ها، پیشبرد تدریجی برنامه ها و استفاده از لوازم کوهنوردی متناسب با فصل و استاندارد را به عنوان راهکارهای اصلی لذت بردن از کوهنوردی در بهترین فصل سال در نظر داشته باشید. در نهایت پیشنهاد می کنیم لوازم کوهنوردی مورد نیاز خود را از یک فروشگاه معتبر کوهنوردی مانند موج کوه به آدرس mojekooh.com تهیه نمایید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4plja3

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



نقل و انتقالات پرسپولیس|بازگشت دوباره گادوین منشا به پرسپولیس؟