تاریخ انتشار: 1401/04/02 21:12
کد خبر: 20267

زوایای مثلث جدید لیورپول؛ پای چپ می‌لنگد!

خط حمله لیورپول با شمایل جدید رونمایی می‌شود.
زوایای مثلث جدید لیورپول؛ پای چپ می‌لنگد!

همراه با اوج‌گیری یورگن کلوپ و لیورپول، همواره نام یک مثلث در خط حمله قرمزها پای ثابت ترکیب این تیم بوده است. مهره‌های جدید با هر سبک و سیاقی از بازی برای قرار گرفتن در ترکیب تیم کلوپ مجبورند خودشان را با یکی از سه ضلع این مثلث سازگار کنند. کلوپ در دورتموند هم با 3 بازیکن در فاز کاملا هجومی کار می‌کرد و مثلث‌هایی متشکل از رویس، اوبامیانگ و میخیتاریان یا رویس، گوتزه و لواندوفسکی مسئولیت حمله را برای دورتموند تحت هدایت کلوپ به دوش می‌کشیدند. رویه این سرمربی در لیگ جزیره هم ادامه پیدا کرد و کلوپ با تمرکز روی یک مهاجم نوک و 2 هافبک یا مهاجم گلزن دیگر در کنار مهاجم مرکزی، کارش را در لیورپول پیش می‌برد. مثلث لیورپولی کلوپ در ابتدا با کوتینیو، مانه و فیرمینو شناخته شد و بعدها با ترکیب صلاح، مانه و فیرمینو انسجام پیدا کرد. اکنون و با تغییرات 2 فصل اخیر قرمزپوشان آنفیلد به نظر می‌رسد باید منتظر جدیدترین نسخه از مثلث تهاجمی تیم یورگن کلوپ باشیم.

نونی‌یز پای ثابت مثلث جدید

بدون تردید لیورپول رکورد نقل و انتقالاتی‌اش را برای نیمکت‌نشین کردن بازیکنی جابه‌جا نکرده است. داروین نونی‌یز با توجه به فرم فصل گذشته، تمجید یورگن کلوپ از او، رفتن سادیو مانه و قیمت بالایی که برای لیورپول داشته به احتمال زیاد یکی از 3 ضلع مثلث خط حمله آن‌ها در فصل بعد خواهد بود. به عبارتی با رفتن سادیو مانه جایگاه نونی‌یز در خط حمله استوار شده و دیگران باید برای اضلاع دیگر این مثلث بجنگند. البته که محمد صلاح هم جایگاهی مانند نونی‌یز و شاید مستحکم‌تر از او در این سه ضلعی داشته و خواهد داشت. نونی‌یز با توجه به ویژگی‌های فیزیکی و سبک بازی‌اش به احتمال فراوان راس این مثلث را به خودش اختصاص می‌دهد‌ و به این ترتیب تکلیف اولین ضلع مثلث هجومی فصل بعد لیورپولی‌ها را قیمت بالا و کیفیت داروین نونی‌یز مشخص می‌کند.

صلاح؛ ضلع غیرقابل جایگزین

در تمام ادوار اخیر پس از آمدن محمد صلاح، هیچ کس به اندازه ستاره مصری لیورپول از هواداران این تیم دلبری نکرده و کلوپ روی هیچ بازیکنی به اندازه او در خط حمله حساب نمی‌کند. صلاح بدون وقفه و غالبا بدون افت و با ثبات در یکی از اضلاع کناری مثلث هجومی کلوپ می‌درخشد و هیچ خرید جدید یا رقیبی برایش چندان جدی تلقی نشده است. صلاح که گرایش به بازی در سمت راست دارد با موفقیت مداوم و آمادگی مستمر، عمده خریدهای لیورپول در فاز تهاجمی را به سمت چپ معطوف کرده و یوتا و دیاس بیش از اینکه برای محمد صلاح یا چایگزین باشند در سمت چپ و در پست فیرمینو به بازی گرفته می‌شوند. وینگر آفریقایی لیورپول آنقدر خوب عمل می‌کند که پدیده‌ای به نام هاروی الیوت با وجود درخشش در انتقال‌های قرضی همچنان منتظر فرصت مناسب برای حضور در ترکیب لیورپول است. در صورت پایان دوران محمد صلاح، الیوت جوان کار سختی برای جانشینی او خواهد داشت و ضلع سمت راست مثلث هجومی فصل بعد لیورپول هم مانند راس این مثلث شناخته شده و قابل پیش‌بینی است.

سمت چپ؛ محل آزمون و خطا

مانه ضلع چپ سه ضلعی خط حمله تیم کلوپ را ترک کرده و بحث‌های تاکتیکی پیرامون لیورپول بیشتر بر سر جانشین سادیو مانه در سمت چپ شکل می‌گیرد. لوییس دیاس، روبرتو فیرمینو، تاکومی مینامینو، کرتیس جونز و دیوگو یوتا همه مدعیان بزرگ و کوچک این پست می‌باشند. کلوپ با خرید یوتا نشان داد  کاملا از فیرمینو مطمئن نیست و با خرید دیاس هم ثابت کرد همچنان نگران ضلع سوم مثلث هجومی تیمش است. اگر چه یوتا و مانه بارها در پست مهاجم نوک هم به کار گرفته شده‌اند اما جایی که کلوپ را نگران می‌کند به استناد خریدهای متعددش در سمت چپ این مثلث نهفته و باید منتظر بود و دید تصمیم مرد آلمانی نیمکت برای این پست در فصل آینده چگونه خواهد بود.

تمام احتمالات ممکن

مثلث معروف کلوپ در فصل جدید و با آمدن نونی‌یز و رفتن مانه شمایل جدیدی به خودش خواهد گرفت و جدا از ترکیب ثابت و اولیه با توجه به تعدد رقابت‌ها و فشار بالای بازی‌ها احتمالا شاهد جایگزینی مهره‌های هجومی در این مثلث خطرناک باشیم. صلاح، نونی‌یز و دیاس، اولین ترکیبی است که تصور هواداران لیورپول از مثلث فصل بعدشان را می‌سازد. مثلث جانشین آن‌ها می‌تواند الیوت، یوتا و فیرمینو باشد و البته مینامینو هم با فرم سابقش یار تعویضی معقولی برای لیورپولی‌ها به شمار می‌رود. در صورت غیبت نونی‌یز به هر دلیلی، ترکیب اولیه با توجه به سیال بازی کردن بازیکنان لیورپول در فصل‌های گذشته به صلاح، یوتا و دیاس تبدیل خواهد شد و غیبت صلاح  می‌تواند سخت‌ترین شرایط را برای این مثلث به وجود بیاورد چرا که کلوپ می‌تواند روی یوتا به جای نونی‌یز حساب کند اما هیچ بازیکن در لیست لیورپول نیست که بتوان روی او به جای صلاح حساب کرد. در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد و ترکیب صلاح، نونی‌یز و دیاس به سلامت و در شرایط عادی فصل را شروع کنند، این خط حمله به نظر ترسناک‌تر از فصل‌های گذشته خواهد بود چرا که آنها با اضافه کردن داروین نونی‌یز در واقع قابلیت‌هایشان در فاز هجومی را ارتقا داده‌اند. تلفیق تکنیک بالا و تجربه صلاح با هوش و کیفیت دیاس در کنار شم گلزنی و چارچوب‌شناسی نونی‌یز نسبت به نسخه پیشین این مثلت با حضور مانه و یا در غیاب او با حضور یوتا، از فاکتورهای فیزیکی و گلزنی بیش‌تری بهره‌مند است. نونی‌یز با قامت بلندش ویژگی‌های جدیدی شبیه به مثلث کلوپ در دورتموند با حضور لواندوفسکی پیدا می‌کند. می‌شود گفت یورگن کلوپ بالاخره لواندوفسکی جدیدش را پیدا کرده و در لیگ جزیره بایرن مونیخی هم نیست که بتواند ستاره تیم کلوپ را جذب کند. فصل جدید لیگ برتر انگلیس فرصت یورگن کلوپ است و بازی با اضلاع مثلث جذابش که در هر مسابقه می‌توانند با آرایشی جدید رقبا را غافلگیر کنند. تا پیش از خریدهای بعدی لیورپول ترکیب 3 نفره صلاح، نونی‌یز و دیاس را باید مثلث به روزرسانی شده قرمزهای آنفیلد در فصل جدید بدانیم، مثلثی که احتمالا از نسخه فصل قبل خود ویژگی‌های بهترو کامل‌تری داشته باشد.

*حسین سعیدی نیکو

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4v5nln

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تصمیم فرهاد؛ استقلال راه پرسپولیس را نمی‌رود