تاریخ انتشار: 1401/05/14 17:58
کد خبر: 18352

توپچی‌ها با توپ پر می‌آیند؛ آرسنال در انتظار یک فصل درخشان و پرهیجان

آرسنال برای فصل جدید رویاهای بزرگی در سر دارد.
توپچی‌ها با توپ پر می‌آیند؛ آرسنال در انتظار یک فصل درخشان و پرهیجان

وقتی ۷ مارس ۲۰۱۷، آرتورو ویدال با فرار به پشت دفاع آرسنال، گل بایرن را وارد دروازۀ اوسپینا کرد، کم‌ترکسی فکر می‌کرد این آخرین بازی آرسنال در لیگ قهرمانان تا حداقل ۶ سال بعد باشد اما اوج‌گیری لیورپول و تاتنهام با سقوط تیم ونگر و اخراج او همراه شد و تا به امروز هیچ‌وقت سرود لیگ قهرمانان در اتحاد طنین‌انداز نشد‌. حالا ۱۸ سال بعد از آخرین قهرمانی لیگ، ۱۶ سال بعد از تجربۀ فینال لیگ قهرمانان، ۵ سال بعد از آخرین مسابقه در لیگ قهرمانان و ۴ سال بعد از رفتن ونگر، آرسنال بالاخره در شرایط روبه‌رشدی قرار گرفته و خیال‌پردازی برای بازگشت به دوران طلایی چندان غیرمعقول نیست.

اعتماد و حمایت مالی استن کرونکه، مالک آمریکایی باشگاه از برنامه‌های آرتتا با صرف هزینۀ ۱۲۰ میلیون پوندی در تابستان جاری برای خرید ژسوس، ویرا، زینچنکو، ترنر و مارکینیوش نقش مهمی در موفقیت احتمالی آرسنال خواهد داشت. میلیاردر ۷۴ ساله که تیم تحت مالکیت او در NFL سال گذشته با پیروزی در سوپربول پنجاه و ششم فاتح مهم‌ترین رقابت ورزشیِ آمریکا شد، با وجود اینکه محبوبیت چندان زیادی بین هواداران ندارد اما کم‌کم جای پای خود را در اذهان آن‌ها محکم می‌کند.بازسازی ترکیب تیم‌ با حضور میکل آرتتای جوان از دسامبر ۲۰۱۹ استارت خورد؛ فتح جام حذفی و سوپر جام انگلیس دستاورد قابل‌توجهی به شمار نمی‌رود. او 2 فصل اول حضورش در آرسنال را با ردۀ هشتم به پایان رساند اما حالا با بارآمدن یک ترکیب جوان و باانگیزه، امید هواداران برای آغاز یک دورۀ جدید در تاریخ باشگاه آغاز شده. بن وایت و گابریل ترکیب مستحکمی در قلب دفاع ساخته‌اند؛ ترکیبی که با آرون رمسدیل، دروازه‌بان مطمئن و ملی‌پوش حمایت می‌شود. باکایو ساکا در پست خود یکی از بهترین‌های فوتبال انگلیس است و ژاکا، اودگارد و مارتینلی به خوبی پیشرفت خود را ادامه می‌دهند. فابیو ویرای تازه‌وارد فصل گذشته در ترکیب پورتو ۱۴ پاس‌ گل ثبت کرد؛ بیشتر از هر بازیکن زیر ۲۱ سال دیگر در لیگ‌های مطرح اروپایی‌. اگر اینها کافی نیست نام گابریل ژسوس، گلزنِ همیشه برندۀ برزیلی را هم به فهرست الماس‌های آرسنال اضافه کنید.

پایان روزهای پرافسوس

بعد از پایان پرافسوس فصل قبل، آرتتا روحیۀ مثبت را به تیم برگردانده؛ پیش‌فصل با پیروزی‌های قاطع و پرگل و پی‌درپی مقابل تیم‌هایی مانند چلسی، اورتون و سویا به پایان رسید و این بار با تیم پرشورتر و باتجربه‌تری طرف خواهیم بود که از اشتباهات فصل قبل درس‌های زیادی گرفته؛ آرسنال فصل قبل را غم‌بار آغاز کردد؛ ثبت 3 شکست با نتیجۀ مجموع  9 بر صفر  در3 بازی ابتدایی ناامیدکننده بود. ۳۳۵ دقیقه طول کشید تا اوبامیانگ توپ سرگردان در محوطۀ جریمۀ نوریچ را به اولین گل فصل آرسنال تبدیل کند. گواردیولا بعد از تحمیل شکست 5 بر صفر در هفته سوم از اطمینان خود به موفقیت آرتتا گفت و اینکه دستیار سابقش بدون شک به مسیر پیروزی برخواهد گشت. سرمربی جوان رفته‌رفته راه پیروزی را پیدا کرد و با کسب ۹ پیروزی از ۱۱ مسابقه در زمستان در موقعیت امنِ کسب سهمیه قرار گرفت؛ تیم جوانی که اواخر فروردین چلسی را با ۴ گل در استمفوردبریج درهم کوبید، صلاحیت شرکت در تورنمت‌های زیر ۲۳سال را هم داشت. 3 هفته مانده به پایان لیگ، آرسنال با 4 امتیاز اختلاف نسبت به نزدیک‌ترین رقیب، شانس اصلی آخرین سهمیۀ لیگ قهرمانان بود اما اخراج حسرت‌برانگیز راب هولدینگ منجر به شکست سه‌گله مقابل تاتنهام شد و به دنبال آن باخت به تیم نونوارشدۀ نیوکاسل با گل‌به‌خودی بن وایت امید‌های هواداران را پرپر کرد اما پرنده‌های امید امسال قوی‌تر به پرواز درخواهند آمد.

امید به آینده

ترکیب فصل گذشتۀ آرسنال با میانگین سنی ۲۴ سال و ۳۰۸ روز با فاصلۀ یک سال نسبت به نزدیک‌ترین رقیب، جوان‌ترین تیم لیگ انگلیس بود‌؛ تیمی که با ثبت ۱۳ پیروزی در اتحاد، بهترین عملکرد خانگی لیگ را بعد از منچسترسیتی و لیورپول به ثبت رساند. با وجود انگیزه و شادابی بالای تیم، اشتباهات عجیب و کم‌تجربگی عامل اصلی از دست رفتن امتیازات بود. کارت زردهای مکرر و اعتراضات بی‌جا صحنۀ تکراری مسابقات آرسنال در فصل گذشته بود. از زمان آمدن آرتتا هیچ تیمی در لیگ برتر به اندازۀ آرسنال (۱۴) اخراجی نداده. فشار رسانه‌ها و هواداران بر عملکرد تیم در هفته‌های پایانی تأثیر گذاشت؛ گویی ذهنیت حضور در جمع ۴ تیم برتر در بین بازیکنان جا نیفتاده‌ بود و آن‌ها در حساس‌ترین مقطع فصل همه‌ چیز را به تاتنهام واگذار کردند. این بار اما با یک تیم تقویت‌شده، جوان، پرانرژی، باتجربه‌تر و پرمهره مواجه هستیم که برای عبور از هر سدی آماده است؛ آرسنال فصل جدید را جمعۀ این هفته در خانۀ کریستال پالاس آغاز خواهد کرد.

*سجاد اجاقی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/399bqe

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آرتتا: درخشش استثنایی ژسوس غافلگیرم کرد