تاریخ انتشار: 1401/08/29 17:43
کد خبر: 13860

حمله سازمان‌های حقوق بشری به اینفانتینو

سازمان عفو بین‌الملل سخنرانی پرمناقشه جیانی اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در آستانه افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر را محکوم کرد.

حمله سازمان‌های حقوق بشری به اینفانتینو

 به نقل از روزنامه دیلی میل، به دنبال دفاع رییس فیفا در این سخنرانی از عملکرد مقامات قطری در روند آماده‌سازی برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲، سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل آن چه که را "کوچک شمردن هزینه گزاف پرداخت شده توسط کارگران مهاجر" در این روند از سوی اینفانتینو خواند محکوم کرد.

اینفانتینو در سخنرانی روز شنبه خود ابتدا گفت: "امروز من احساسی همچون یک قطری، یک عرب، یک آفریقایی، یک همجنس‌باز، یک معلول و یک کارگر مهاجر دارم."

او در این سخنرانی با دفاع از عملکرد مقامات قطری و انتقاد از اروپایی‌های گفت، اگر اروپا واقعا کارگران مهاجر برایش مهم است می‌توانست مثل قطر عمل کرده و یک مسیر قانونی برای ورود آن‌ها به کشورهای‌شان فراهم می‌کرد.

صحبتهای اینفانتینو برخی اعتراضات را در جهان فوتبال در پی داشت از جمله این که چند باشگاه بوندسلیگا بنرهایی را در اعتراض به نمایش گذاشتند و حامیان سازمان عفو ​​بین‌الملل در لیسبون تظاهراتی برگزار کرد.

استیو کاکبرن، رییس واحد عدالت اقتصادی و اجتماعی عفو بین‌الملل در واکنش به اظهارات اینفانتینو بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت: "جانی اینفانتینو با بی اعتنایی به انتقادات حقوق بشری مشروع، هزینه گزافی را که کارگران مهاجر برای امکان‌پذیر کردن اجرای این تورنمنت مهم پرداختند و همچنین مسئولیت فیفا در قبال آن را نادیده می‌گیرد.

او اظهار کرد:‌"با مطالبه برابری، منزلت و غرامت نمی‌توان به عنوان نوعی جنگ فرهنگی رفتارکرد. این‌ها حقوق جهانی بشر هستند که فیفا در اساسنامه خود متعهد به رعایت آنها است."

کاکبرن در ادامه بر اهمیت پرداخت غرامت از سوی فیفا به کارگرانی که در زمان آماده سازی قطر برای جام جهانی متضرر شده‌اند تاکید کرد.

او ادامه داد: اگر یک بارقه امید وجود داشته باشد، این است که اینفانتینو اعلام کرد که فیفا پس از جام جهانی یک به اصطلاح صندوق میراث (برای پرداخت غرامت به متضرر شده‌ها) ایجاد خواهد کرد. با این حال، این نباید یک تلاش صرفا ظاهری باشد.

او خاطر نشان کرد:‌ اگر فیفا قرار است با برگزاری این تورنمنت چیزی را نجات دهد، بیاید اعلام کند بخش قابل توجهی از درآمد شش میلیارد دلاری فیفا از این تورنمنت را سرمایه‌گذاری و تضمین کند که این اعتبارات برای پرداخت غرامت مستقیم به کارگران و خانواده‌های آن‌ها صرف می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2l5756

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


فیفا خواستار آتش‌بس یک ماهه جنگ اوکراین در طول جام جهانی شد