تاریخ انتشار: 1395/09/13 16:09
کد خبر: 245375

درآستانه الکلاسیکو؛ آیا تاریخ تکرار می شود؟

ال کلاسیکو دیگری در راه می باشد و در این راستا هیجان این بازی که در بالاترین سطح فوتبال جهان انجام میگیرد توجه تمام فوتبالدوستان دنیا را جلب نموده است
درآستانه الکلاسیکو؛ آیا تاریخ تکرار می شود؟

 به گزارش فرتاک ورزشی، پس از این که قرعه کشی فصل جاری رقابت های لالیگا صورت گرفت، بسیاری از کارشناسان فوتبال اسپانیا، پیشاپیش حدس میزدند که احتمال عدم امتیاز گیری انریکه و شاگردانش، در دو ورزشگاه جهنم گونه بالایدوس شهر شمال غربی ویگو  مقابل سلتا، و استادیوم طلسم شده ی آنوئتای شهر سن سباستین، برابر سوسیداد و اوزه بیو که به ریز امور تاکتیکی وحتی فرهنگ بارسا، آشنایی کاملی دارد وجود دارد.

قبل بازی هفته چهاردهم و در آستانه فرا رسیدن الکلاسیکو ،چنین چیزی تقریبا پیش بینی می شد  و وقوع آن دور از ذهن نبود . ۴ ماه از آن هنگام گذشته و چیزی به جز آن چه پیش بینی می شده رقم نخورده است، آری بارسا با ۴ گل در بالایدوس از سلتاویگو شکست خورد و به شکل عجیب و معجزه آسایی توانست از جهنم آنوئتا یک امتیاز از سوسیداد بگیرد که انریکه در مصاحبه خویش، این امتیاز را لطف خدا دانست.

 به هر حال در آستانه ی بازی بزرگ سال، می توان درک کرد که حال و روز اردوی بارسا قبل از اولین الکلاسیکوی این فصل، به خوبی رئالی ها نیست. زیرا شاگردان انریکه برای دومین هفته پی درپی، طعم ناکامی را در لالیگا با تمام وجود چشیدند. هر چند پیروزی روحیه بخش در سلتیک پارک گلاسکو در لیگ قهرمانان هم به نظر می رسد که هنوز نتوانسته بارسا را از شوک ناشی از سیستم چرخشی انریکه و تساوی خانگی برابر مالاگا رها سازد و بارسا درحال سپری کردن فصل پر فراز و نشیبی است، فصلی که شباهت  زیاد و البته عجیبی به اولین فصل حضور انریکه روی نیمکت تیم اول کاتالانی ها دارد .

بارسا هم اکنون با کسب ۲۷ امتیاز از ۱۳ بازی  و قرار گرفتن در رده دوم جدول، اختلافی ۶ امتیازی با رئال صدرنشین دارد. احساسات ناخوشایند هواداران و نگاه مایوسانه ی آنها، نسبت به نبرد در نیوکمپ در ادامه مسیر، طبیعی بنظر می رسد. ولی اگر به تاریخچه بارسا دقیق تر بنگریم، آنها با چنین کارنامه ای تا به اینجای فصل، خیلی هم بیگانه نیستند. اگر فصل ۲۰۱۱/۱۲ که بارسا با پپ گواردیولا تا هفته سیزدهم  ۲۸ امتیاز داشت را فاکتور بگیریم، می توان با یک فلش بک  به فصل ۲۰۰۷/۸ برگشت، جایی که بارسا تحت رهبری فرانک رایکارد، دقیقا  ۹ سال پیش که درست ۲۷ امتیاز در کارنامه داشت.

MT9zrXWNzNzS

پس نتیجه گیری می کنیم که بارسلونا نسبت به یک دهه ی گذشته این نتایج برای تیم موفقی چون بارسلونا، اتفاقی جدید یا سقوطی از بالا به پایین نیست. کافی است فقط نیم نگاهی به گذشته و یکی از قهرمانی های بارسا در لا لیگا بیندازیم تا باورمان شود که ناکامی در یک سوم ابتدایی بازی های لیگ نمی تواند، دلیل نگرانی برای کاتالانی ها و هواداران بیشمارش  باشد. زمانی که بارسا درسال ۱۹۹۷/۹۸ تحت هدایت فن خال هلندی بود، فقط یک امتیاز بیشتر از بارسای فعلی داشت، یعنی کسب ۲۸ امتیاز از ۱۳ دیدار . حتی هواداران خوش بین بارسا، انتظار قهرمانی در پایان لیگ را نداشتند، عنوانی که نهایتا به ویترین افتخارات بلوگرانا اضافه شد.

 انریکه در طی ۲ سالی که روی نیمکت بارسلونا نشسته است، همیشه وضعیت بارسا پیش از الکلاسیکو ها اگر برتر از رقیب نبوده باشد، ولی بدتر هم نبوده است. وی در۴ الکلاسیکو صاحب ۲ پیروزی و ۲ شکست شده است  که هر دو شکست هنگامی رقم خورده اند که تیمش در وضعیتی بهتر از رئال بوده، یعنی احتمال پیروز شدنش بر رقیب، بیش از باختنش در بنگاه های شرط بندی، پیش بینی می شد و قبل از ۲ پیروزی در الکلاسیکو احتمال ناکامی اش- البته مانند امروزنبود- به هیچ وجه به ذهن کارشناسان خطور نمی کرد، زیرا بازی در برابر رئال آنچلوتی یا بازی بدون حضور مسی شانس این تیم را کمتر کرده بود. اما شرایط کنونی بارسا جدید است اما آن اندازه هم غیر عادی نیست که گفته می شود بارسا برای آنچه که رئالِ زیدان در نیم فصل دوم و در نیوکمپ بدست آورد شانسی ندارد.

کامبک های بارسای انریکه بعد از ناکامی ها می تواند هشداری برای زیدان و شاگردانش باشد و باید تا  شنیدن سوت پایان بازی منتظر ماند و دید  زیدان و شاگردانش ( بیل یکی از مهره های کارسازش را در اختیار ندارد ) دومین ضربه را به انریکه و بارسا پس از پیروزی ۲-۱ فصل گذشته در نیوکمپ با سومین دیدار متوالی بدون پیروزی به حریف می زند، یا این که این لویس انریکه است که انتقام رکورد ۳۹ بازی بدون شکست فصل قبل خود را که زیدان آن را شکست را با رقم زدن اولین شکست تیم صاحب رکورد زیدان می گیرد. باید منتظر ماند و دید که آیا همه ی احتمالات نوشته شده ی فوق ، پس از سوت داور و پایان بازی رنگ  واقعیت به خود خواهد گرفت؟ یا خیر ؟

نویسنده:  امین یزدانی اصل

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4899ww

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



به استقبال اولین ال‌کلاسیکوی فصل/ رئال مخوف، بارسای خطرناک
بارسای نصف و نیمه می‌برد یا رئال کم ستاره؟