تاریخ انتشار: 1397/11/21 23:53
باید ها و نباید های تاکتیکی یک دربی
کد خبر: 110535

رمز موفقیت:فرار از پرس و ضدحملات سریع

رمز موفقیت:فرار از پرس و ضدحملات سریع

هفته بیست و سوم لیگ یک در حالی پیگیری میشود که دو تیم قشقایی و فجر سپاسی در یک دیدار حساس و نفس گیر دربی شیراز را در روز سه شنبه برگزار خواهند کرد.

این دیدار به میزبانی قشقایی و در ورزشگاه بین المللی پارس برگزار خواهد شد.به بهانه این دربی،مهم ترین نکات فنی که میتواند برنده را مشخص کند مورد آنالیز و تجزیه و تحلیل قرار داده ایم.شما را به خواندن این مطلب تاکتیکی دعوت میکنیم.

 

1-سیستم و بازیکن ها:

 

قشقایی:

تیم قشقایی با هدایت فروردین به جز بازی با ملوان در همه بازی ها از سیستم پایه 4/2/3/1 استفاده کرده و انتظار میرود با توجه به حساسیت این دیدار،وی از همین سیستم در بازی با فجر استفاده نماید.

درون دروازه مسلم حق شناس انتخاب اول قشقایی هاست.حق شناس در روزی که روزش باشد بهترین مهار ها را انجام میدهد و در روزی که روزش نباشد پاشنه آشیل تیم قشقایی خواهد بود.

خط دفاع این تیم با بازگشت سروش سعیدی تقریبا به ثبات رسیده و احتمالا زوج سعیدی و چگینی در مرکز خط دفاع و علی آزادمنش وینگر سرعتی قشقایی با یک خط عقب آمدن دفاع راست این تیم خواهد بود و امید کریمی بازیکن راست پای این تیم در سمت چپ خط دفاع قشقایی ها بازی خواهند کرد.با اضاف شدن پوریا زارع و علی مصلا نژاد این دو بازیکن از گزینه های جانشینی در کناره های خط دفاع هستند اما با توجه به دیر اضاف شدن آنها به تمرینات نیم فصل و همچنین نتیجه گیری قشقایی با همین ترکیب در بازی قبلی،از ابتدا در ترکیب قرار گرفتن این دو بازیکن بعید به نظر میرسد.

در پست هافبک دفاعی تیم قشقایی،مسعود اسدی بازیکن جنگنده این تیم از ابتدا بازی خواهد کرد و احتمالا سهیل نیک نام زوج وی خواهد بود.احتمال جایگزینی علی حسامی به جای نیک نام نیز وجود دارد اما با توجه به گلزنی نیک نام در بازی قبلی،احتمال نیمکت نشینی وی بسیار کم است.

در پست هافبک طراح جواد عباسی بازیکن شماره 10 قشقایی انتخاب اول خواهد بود و هادی خادم کاپیتان این تیم که در بازی قبلی نیز یکی از گلهای قشقایی را به ثمر رسانده بود در پست هافبک چپ و حسین صدقی که سرمربی این تیم اعتقاد خاصی به بازی وی دارد به عنوان هافبک راست بازی خواهد کرد.

در پست مهاجم هدف نیز محمد مهری با شماره 99 انتخاب اول قشقایی ها خواهد بود.مهری بهترین گلزن تیم قشقایی تا این هفته میباشد.

 

فجر سپاسی:

تیم فجر با هدایت مهابادی در نیم فصل دوم از پنج بازی گذشته خود صاحب سه پیروزی در خانه و دو باخت خارج از خانه شده است.شاید جالب باشد که بدانید،مهابادی در این پنج هفته بدون تغییر در ترکیب اولیه خود تیمش را روانه مسابقه کرده است که این نشان میدهد وی به ترکیب اصلی خود دست پیدا کرده است اما از سوی مقابل آنالیز آنها را برای تیم مقابل آسان کرده است.

سعید جلالی راد گزینه اول فجری ها برای پست دروازه بانی خواهد بود.وی عملکرد متوسطی داشته و توپ هایی که باید بگیرد را گرفته و توپهایی که باید گل بخورد را گل خورده است.تا کنون سوپر واکنش نداشته اما برای گرفتن توپ های ساده نیز با مشکل مواجه نشده است.

در خط دفاع زوج اکبر بختیاری و مجید بهروزی به شناخت کافی از یکدیگر رسیده اند و جواد جلالیان در سمت چپ و جلال عبدی در سمت راست گزینه های اول مهابادی برای دربی میباشند.

در خط هافبک اسماعیل بابایی با شماره 88 به عنوان هافبک دفاعی بازی خواهد کرد و مجتبی حقدوست و میلاد غریبی دو هافبک وسط دیگر تیم فجر را تشکیل خواهند داد.

در خط مهاجم نیز حسین کریم زاده از چپ،عباس بوعذار از راست  و بابا محمدی مهاجم مرکزی فجر برای این بازی خواهند بود.

 

2-استراتژی و سبک بازی:

با نگاهی به بازیهای نیم فصل دوم این دو تیم میتوانیم به این نکته پی ببریم که:

استراتژی تیم فجر در بازی های خانگی،پرس از بالا و در دست گرفتن جریان بازی در نیمه زمین حریف میباشد.تیم فجر در این حوزه عملکردی متوسط داشته اما در سرعت دادن به گردش توپ در زمین و جابجایی بازیکنان بدون توپ،ضعف های ساختاری و اساسی دارد.این تیم در زمانی که توپ را لو میدهد نیز در ضد حملات حریف ضعیف عمل کرده و گلی که از تیم شاهین دریافت کرد بیانگر این موضوع مهم میباشد.

در سوی مقابل تیم قشقایی بیشتر متکی بر خلاقیت های فردی و سرعت فوق العاده وینگر های خود در ضد حملات میباشد.در واقع نقطه قوت قشقایی در مقابل نقطه ضعف تیم فجر قرار میگیرد.

حال باید دید که قبل از اینکه قشقایی ضد حمله بزند فجری ها کار را تمام خواهند کرد یا خیر؟

اما نکته کلیدی این بازی،ابعاد زمین  ورزشگاه پارس میباشد که بزرگتر از زمین دستغیب میباشد و قشقایی ها عادت بیشتری به بازی در این زمین دارند.

حال باید دید در روز مسابقه واکنش قشقایی ها به پرسی که تیم فجر انجام میدهد چیست و در سوی مقابل کادر فنی فجر چه تدابیری برای ضد حملات برق آسای تیم قشقایی دارد.

 

3-ضربات ایستگاهی

با توجه به اینکه هر دو تیم به دنبال کسب پیروزی در این بازی هستند قطعا به دنبال سریع ترین راه برای گلزنی هستند و ضربات ایستگاهی یکی از همین میانبرهای تاکتیکی برای رسیدن به گل میباشد.

میانگین قدی دو تیم تقریبا با یکدیگر برابر میباشد و باید دید در خطاها و ضربات کرنر کدام تیم موفق تر عمل میکند و بهترین استفاده را از این ضربات خواهد کرد.

 

4-کوچینگ و تعویض ها:

نقش کادر فنی دو تیم و عیار آنها در این بازی میتواند تا حدود زیادی مشخص شود.

آرامش سرمربی در کنار زمین و همچنین اتخاذ موثر ترین تاکتیکها و خنثی کردن تاکتیک های حریف برگ برنده دو سرمربی خواهد بود.

در این بازی هر مربی ای که احساسی شده و حتی در تعویض ها تمرکز لازم را نداشته باشد به راحتی بازی را به حریف واگذار میکند.

در جدال تاکتیکی مهابادی و فروردین کسی موفق تر است که آرامش خود را حفظ کند و بدور از احساس،رشته های تاکتیکی را دنبال کند.

 

5-مسائل روحی-روانی و تماشاگران:

این بازی حساس به مربی-روانشناس بزرگتر احترام میگذارد و کادر فنی دو تیم باید هر چه بیشتر با کار کردن بر روی مسائل روانی،تیم را برای تیم بودن و بازیکنان را برای با هم بودن آماده کنند.

تماشاگران نیز از مهم ترین نکات پنهان این بازی هستند.مسلما تعداد تماشاگران قشقایی بیشتر میباشد اما انسجام و صدای تشویق تماشاگران فجری بیشتر میباشد.

پس از خواندن این مطلب؛به نظر شما کدام تیم برنده این دربی خواهد بود و کدام شاخصه نقش پر رنگ تری در پیروزی این دو تیم خواهد داشت؟

 

نویسنده:میلاد رییسی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3kxdrv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


واجا بیست و پنج تن از پرسنل باشگاه لیگ یکی را احضار کرد
چون پرده در افتد نه تو مانی و نه من!