تاریخ انتشار: 1397/06/21 09:02
کد خبر: 130735

قطبی فعلاً چین را ترک نخواهد کرد

باشگاه شیجیاژوانگ یونچانگ در فصل 2016 در سوپرلیگ چین نتایج ضعیفی به دست آورده و به دسته‌ی پایین‌تر سقوط کرده بود.
 قطبی فعلاً چین را ترک نخواهد کرد

یاسن سرمربی وقت این تیم در میانه‌های فصل اخراج شده بود. در پایان آ« فصل افشین قطبی از گوانگژو به شیجیاژوانگ یونچانگ آمد و سرمربی جدید تیم شد. این مرد خوش‌تیپ و خوش‌اخلاق بلافاصله مورد توجه هواداران باشگاه قرار گرفت. سبک فوتبال مورد نظر قطبی، در مقایسه با یاسن، به آنچه در فوتبال روز دنیا دیده می‌شد نزدیک‌تر بود. قطبی که زمانی به عنوان دستیار هیدینک افسانه‌ای فعالیت کرده بود، به شدت تحت تاثیر سبک مربی‌گری او قرار داشت. به همین خاطر بود که فوتبال تهاجمی به تاکتیک اصلی قطبی تبدیل شده بود. حضور او در شیجیاژوانگ یونچانگ باعث شد این حلقه‌ی مفقوده به باشگاه چینی اضافه شده و شکل و شمایل فوتبال این تیم در زمین را تغییر دهد.

 

قطبی در ایران به دنیا آمده و به همراه پدرش به ایالات متحده مهاجرت کرده بود. مثل خیلی از بچه‌های ایرانی، ورزش محبوب قطبی هم فوتبال بود. با وجود زندگی در آمریکا، قطبی فوتبال را رها نکرده بود. از قضا دوران جوانی قطبی در آمریکا با دوره‌ی ترویج و پیشرفت فوتبال در این کشور همزمان بود. با ورود بعضی ستاره‌های اروپایی مردم آمریکا توجه بیشتری به فوتبال نشان داده و قطبی که از بچگی عاشق و شیفته‌ی فوتبال بود به هیچ وجه حاضر نبود این فرصت را از دست بدهد. به این ترتیب قطبی به تدریج در فوتبال آمریکا فعال شد و بعد از مدتی به تیم ملی آمریکا بسیار نزدیک شد.

 

قطبی حوالی سال 2000 به گروه گاس هیدینک پیوست. سبک مربی‌گری هیدینک که آن زمان یکی از مشهورترین مربیان فوتبال دنیا بود روی قطبی تاثیر قابل توجهی گذاشت. قطبی بعد از جدا شدن از هیدینک در آسیا ماندگار شد. او در لیگهای باشگاهی متعددی فعالیت کرد و از شرق آسیا تا جنوب شرق آسیا تا غرب آسیا، از ژاپن، کره‌ی جنوبی و تایلند گرفته تا ایران، از باشگاه‌ها گرفته تا تیم‌های ملی، به مربی‌گری پرداخت. قطبی در آسیا به تجربه‌اندوزی ادامه داد و درماه مارس 2017 به چین رفت تا بخت خود را در این کشور بیازماید.

 

قطبی در بدو ورود به شیجیاژوانگ با استقبال هواداران تیم روبرو شد. استقبالی که او را شگفت‌زده کرده و انگیزه‌ی زیادی به او داد. شیجیاژوانگ یونگ‌چانگ هواداران بسیار پرشوری دارد که عاشق تیم‌شان هستند و تک‌تک بازیکنان و مربی‌های تیم را با تمام وجود تحسین می‌کنند. با اینکه شیجیاژوانگ یونگ‌چانگ یکی از غولهای فوتبال چین به حساب نمی‌آید و تاریخ پرافتخاری ندارد ولی از هوادارانی ساده اما بسیار وفادار برخوردار است. به همین علت بود که با رسیدن قطبی به شیجیاژوانگ، هواداران این تیم به او دلگرمی داده و یکی از عوامل مهمی بودند که قطبی را با این تیم علاقه‌مند کرد.

 

چیزی نگذشت که قطبی با شخصیت جذاب خود دل هواداران یونگ‌چانگ را فتح کرد. قطبی در مقابل یاسن زمخت و سرسخت، مردی نکته‌بین و باظرافت بود. او تا آخر به تشویق کردن بازیکنانش ادامه داده و حریفان را به واقع و نه از سر تکلیف می‌ستود. او جشن تولد بازیکنان را در تیم جشن می‌گرفت و از هواداران تشکر می‌کرد. تیم یونگ‌چانگ از سال 2014 تا امروز تغییرات بسیار زیادی را از سر گذرانده. این تغییرات و همچنین سیاست‌های جدید فدراسیون فوتبال چین این باشگاه را با فشار بسیار سنگینی مواجه کرده ولی با وجود همه‌ی این فشارها و سختی‌ها قطبی فصل گذشته هدایت این تیم را پذیرفت و به دست گرفت و بدون اینکه فرصت چندانی داشته باشد عملاً از بدو ورود، هدایت تیم خود در سوپرلیگ چین را به عهده گرفت.

 

در شروع فصل، شیجیاژوانگ یونگ‌چانگ سه پیروزی پیاپی بدست آورد و هوادارانش را بسیار امیدوار کرد ولی بعد نوبت به هفت شکست پیاپی رسید و با مصدومیت متیوز بازیکن مهم تیم، اوضاع در یونگ‌چانگ رو به وخامت گذاشت. از دست دادن پیاپی امتیازها باعث شد تیم به تدریج به رتبه‌های پایین جدول سقوط کند. با اینکه متیوز بعد از رهایی از مصدومیت به تیمش کمک کرد تا یازده امتیاز بدست آورد ولی یونگ‌چانگ چهار بازی مانده به پایان مسابقات لیگ، به دسته‌ی پایین‌تر سقوط کرد. مدیران شیجیاژوانگ یونگ‌چانگ که همان سال مربی سابق خود یاسن را اخراج کرده بودند، این بار هم برای قطبی تصمیم مشابهی گرفتند.

 

قطبی که اسباب و اثاثیه‌ی خود را جمع کرده و در حال ترک هتل ورلد ترید، محل اقامتش بود وقتی از در هتل بیرون آمد ناگهان با صدها نفر از هواداران شیجیاژوانگ یونگ‌چانگ روبرو شد که جلوی هتل جمع شده بودند. آنها با تشویق‌های آهنگین همیشگی‌شان به تشویق قطبی پرداخته و نامش را بارها و بارها صدا می‌زدند. قطبی 54ساله که بارها به آسیا سفر کرده و در این قاره کار کرده بود، کسی که بارها در باد و باران و در گزند حوادث این قاره، از دل کوره‌هایی تف‌دیده بیرون آمده و آبدیده شده بود، نتوانست جلوی هجوم احساسات را بگیرد و اشک از چشمانش جاری شد. قطبی کمی مانده به اتوموبیلی که قرار بود او را به فرودگاه برساند توقف کرده و بارها و بارها به هواداران ابراز احترام کرد. اشکهای قطبی بر صورتش جاری شده و چانه‌ی او را خیس کرده بود. همه‌ی اینها صحنه‌ای بسیار پراحساس بوجود آورده بود که امکان نداشت بیننده را احساساتی نکند.

 

هواداران شیجیاژوانگ یونگ‌چانگ به این ترتیب باعث شدند این تیم و هواداران دوست‌داشتنی‌اش برای همیشه در یاد قطبی حک شده و زنده بماند. قطبی قبلاً هیچوقت چنین برخوردی را تجربه نکرده بود و این می‌تواند باارزش‌ترین تجربه‌ی او به عنون یک مربی فوتبال باشد. هواداران شیجیاژوانگ یونگ‌چانگ همیشه از کسانی که برای تیم‌شان زحمت کشیده‌اند قدردان هستند و با هر دیدگاه و طرز تفکری، به تشویق آنها می‌پردازند. حتی اگر آنها نتیجه‌ی خوبی بدست نیاورده باشند، هواداران به خاطر زحمات‌شان بدون توجه به نتیجه، آنها را مورد تشویق و ستایش قرار خواهند داد. هواداران این باشگاه نتیجه‌محور نیستند. درست است که تیم‌شان تاریخ بلندی ندارد یا فرهنگ هواداری فوتبال در این شهر چندان ریشه‌دار نیست ولی هیچکس نمی‌تواند در ناب بودن و جدی بودن فرهنگ اصیلی هوادران اهل این شهر تردید کند. هواداران احساسی و در عین حال عاقل که به واقع شایستگی حضور در سوپرلیگ چین را دارند.

 

جایگزین قطبی برای هواداران شیجیاژوانگ یونگ‌چانگ چهره‌ای  آشنا است. مربی پیش از قطبی، یاسن. هواداران یونگ‌چانگ از این خبر هم استقبال کرده و گفتند از یاسن با  آغوش باز پذیرایی خواهند کرد. ولی همه‌ی اینها به این معنی نیست که آنها از قطبی عصبانی هستند. قطبی فعلاً چین را ترک نخواهد کرد چرا که به نظر می‌رسد گاس هیدینک قرار است به عنوان سرمربی تیم ملی زیر 21سال چین منصوب شود و قطبی همکار قدیمی او قرار است به استادش محلق شود و روی نیمکت تیم ملی زیر 21سال چین، در رقابتهای آسیایی و بین‌المللی بجنگد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3kykdx

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


استعفا با چاشنی گریه/قطبی رفت!