تاریخ انتشار: 1398/04/05 22:44
کد خبر: 95682

ساوه؛ ظرفیتی برای معرفی استعدادهای فوتبالی

شهرستان ساوه با وجود ظرفیت های بالقوه در حوزه استعدادیابی فوتبال و فوتسال حرف بسیاری برای گفتن دارد.
ساوه؛ ظرفیتی برای معرفی استعدادهای فوتبالی

فوتبال به عنوان یکی از ورزش های پرطرفدار همواره از محبوبیت خاصی برخوردار و در کمتر خانه ای است که بزرگ و کوچک، مرد و زن و پیر و جوان با این ورزش آشنا نباشند و در این میان شهرستان ساوه با وجود ظرفیت های بالقوه در حوزه استعدادیابی فوتبال و فوتسال حرف بسیاری برای گفتن دارد.

باشگاه شن سا اکنون در شهر صنعتی کاوه یک کمپ مجهز تأسیس کرده است که با حضور مربیان استعدادیاب از کشورهای پرتغال، برزیل و ایتالیا امکان شناسایی نخبه‌های فوتبال کشور را فراهم کرده و می‌تواند تیم‌های باشگاهی کشور در لیگ‌های برتر، دسته اول و حتی لیگ ۲ را از برگزاری اردوهای پیش فصل و آماده سازی در کشورهای خارجی مانند ترکیه، ارمنستان، امارات، قطر بی نیاز کند.

شن سا؛ اگر چه زمانی در فوتسال باشگاهی ایران و آسیا دستی بر آتش داشت و قهرمانی را هم در لیگ داخلی و هم در قاره کهن تجربه کرد اما ارتباط مدیران این باشگاه با کشورهای صاحب فوتبالی چون برزیل، ایتالیا و پرتغال، اکنون مجال و فرصتی ارزشمند برای استعدادهای جوان و جویای نام کشور را فراهم شده تا پلی برای رساندن آنان به آرزوهایشان باشد همانگونه که زمانی «رامین رضائیان» ملی پوش کنونی کشور و «طاها شریعتی» مدافع بلندقامت باشگاه سایپا را به فوتبال پرتغال معرفی و زمینه رشد آنها را ایجاد کرد.

به عنوان مثال، نوجوانی آرماتوربند در رویای خود بر فراز داربست های ساختمانی هر از گاهی به آسمان شهر خیره می شد و عبور هواپیماها را به نظاره می نشست و در خیال خود آرزو می کرد که «خدایا می شود روزی با این هواپیماها به عنوان یک فوتبالیست از این شهر به آن شهر پرواز کنم»؟

این نوجوان رویایش به واقعیت تبدیل شد و پس از آنکه با یکی از باشگاه های فوتبال کشور در ساوه آشنا شد، نبوغش از دید مربیان پنهان نماند و در اندک زمانی با یکی از پروازهای بین المللی خود را بر فراز آسمان لیسبون دید و با حضور در تمرینات تیم پایه باشگاه اسپورتینگ خاستگاه استعداد نابی چون کریستیانو رونالدو، داربست‌ها را به کلی فراموش کرد.

در همین راستا با مدیرعامل باشگاه فرهنگی - ورزشی شن سا ساوه گفت و گو کردیم تا از زیرساخت‌های کمپ تمرینی و خدماتی که در راستای شناسایی و پرورش استعدادهای فوتبال کشور با معرفی آنها به کشورهای صاحب فوتبال اروپایی و برزیلی ارائه می‌کنند، بیشتر آگاه شویم.

«محمد مرتضوی» در گفت و گو با ایرنا افزود: در شرایط فعلی تیم‌های فوتبال کشور در رده‌های مختلف با مشکلات مالی و اقتصادی در اموری چون پرداخت حقوق بازیکنان و تأمین هزینه‌های سفر و اردوهای پیش فصل مواجه هستند.

وی گفت: تجربه قبلی ما و حضور در اردوهای خارج از کشور و شرکت در مسابقات باشگاه های آسیا نشان می‌دهد که یکی از چالش‌های بزرگ در داخل کشور برای باشگاه‌های مختلف فوتبال کمبود امکانات و کمپ‌های مجهز برای بی نیاز شدن تیم‌ها از سفر به کشورهای خارج و صرفه جویی در هزینه‌های آنها است.

مرتضوی اظهار داشت: باشگاه شن سای ساوه برای رفع این مشکل و با توجه به موقعیت مناسب و شرایط ایده آل ارتباطی و ترانزیتی شهرستان ساوه و مرکزیتی که نسبت به تهران، اراک، اصفهان، قم و مناطق غربی ایران دارد، یک کمپ مجهز در شهر صنعتی کاوه برای پذیرش اردوهای پیش فصل و آماده‌سازی تیم‌های مختلف فوتبال کشور ایجاد کرده و چون قبلاً سابقه تیمداری در سطح اول فوتبال ایران را داشته‌ایم، نسبت به دغدغه‌های مدیران باشگاه‌های کشور به خصوص برای تأمین هزینه‌های جاری و برگزاری اردوها مطلع هستیم.

مدیرعامل باشگاه شن سا ساوه گفت: کمپ تمرینی این باشگاه با توجه ملزومات کافی و همچنین زیرساخت‌های مناسبی از مزیت‌های دیگری مانند نزدیکی به فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهرآباد تهران با مسیر آزادراهی که در کمترین زمان امکان دسترسی را فراهم کرده، برخوردار است و سختی ترافیک و معطلی برخی کمپ‌ها که در دل شهرهای بزرگ و پرترافیک است، را ندارد.

وی اظهار داشت: این مجموعه در موقعیتی خوش آب و هوا واقع شده است و دارای امکاناتی مانند سالن‌های سرپوشیده، زمین‌های چمن مصنوعی و طبیعی، استخر، سالن بدنسازی که به زودی راه اندازی می‌شود و ظرفیت‌های اقامتی با بهره گیری از هتل شهر صنعتی کاوه و هتل‌های درون شهر ساوه است.

مرتضوی همچنین شرایط جوی و اختلاف مناسب منطقه شهر صنعتی کاوه از سطح دریا را زمینه‌ای مناسب برای میزبانی از اکثر تیم‌های فوتبال کشور از شمال و جنوب و سایر مناطق کشور برای برگزاری اردوهای پیش فصل و دوران آماده سازی عنوان کرد و برگزاری اردو و تمرینات آماده سازی تیم‌ها در این کمپ را از نظر اقتصادی نسبت به سایر کمپ‌هایی که در کشور وجود دارد، مقرون به صرفه تر ارزیابی کرد.

وی گفت: با توجه به ارتباطات مناسب این مجموعه با کشورهای صاحب فوتبالی مانند ایتالیا، برزیل و پرتغال، امکان رایزنی و برگزاری دیدارهای دوستانه و تورنمنت‌های فوتبالی با حضور تیم‌های خارجی و با هدف آماده سازی تیم‌های داخلی خودمان در این مجموعه وجود دارد.

معرفی استعدادها به کشورهای اروپایی و بزریل

مدیرعامل باشگاه شن سا ساوه اظهار داشت: تیم‌های فوتبال کشورمان می‌توانند دوره‌های استعدادیابی خود را در این کمپ برگزار کنند تا جوانان و نوجوانان مستعد فوتبال در حضور مربیانی از کشورهای پرتغال و برزیل در این مجموعه شناسایی و پرورش یابند.

وی افزود: در سابقه کاری این مجموعه علاوه بر شناسایی استعدادهای فوتسالی و معرفی آنها به تیم‌های لیگ برتر کشور در حوزه فوتبال چمنی نیز ظرفیت‌های مناسبی وجود دارد و تاکنون بازیکنانی مانند «رامین رضائیان» که اکنون در عضویت تیم ملی فوتبال است و همچنین «طاها شریعتی» مدافع جوانی که در باشگاه سایپا توپ می‌زند، توسط این آکادمی معرفی و رشد کردند.

مرتضوی اظهار داشت: اکنون نمایندگی فوتبال ایتالیا در زمینه کشف و شناسایی استعدادهای جوان فوتبال ایرانی با مجموعه شن سا همکاری موثری دارد.

شناسایی استعدادها و بازیکن سازی برای تیم ملی و باشگاه‌های کشور و نیز اعزام به کشورهای اروپایی و صاحب سبک می‌تواند آرزوهای نوجوانان و جوانان کشور و به خصوص استان مرکزی را برای رسیدن به قله‌های پیشرفت محقق سازد ضمن اینکه اقدام به تأسیس کمپ و اردوگاه برای برگزاری اردوهای پیش فصل و آماده سازی تیم‌های فوتبالی کشور با هزینه‌ای به مراتب کمتر از سفرهای خارجی سبب می‌شود از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور نیز جلوگیری کند.

گزارش از: یحیی معماری

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4jpoek

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



اصفهانیان و کفاشیان همچنان عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال خواهند بود