تاریخ انتشار: 1398/10/30 22:25
کد خبر: 73877

گزارشی از دلایل انتخاب ستین شطرنج‌باز و بد‌قلق به عنوان مربی بارسا/بازخود در اولین حضور

در حالی که همچنان بیم و امیدهای بسیاری در رسانه های اسپانیا مبنی بر انتخاب ستین مطرح می‌شود وی در اولین حضور پیغام رسایی به هواداران با عملکرد تیم ارسال کرد.
گزارشی از دلایل انتخاب ستین شطرنج‌باز و بد‌قلق به عنوان مربی بارسا/بازخود در اولین حضور

 بامداد امروز بارسلونا در اولین حضور ستین به عنوان جایگزین والورده روی نیمکت مقابل گرانادا با تک گل مسی به برتری یک بر صفر دست یافت تا کاتالان‌ها در نخستین دیداری که با ارنج ستین راهی میدان شدند با 3 امتیاز میدان را ترک کنند.

حضور ستین روی نیمکت بارسا تا حدی غافلگیر کننده و غیر محتمل به نظر می‌رسید و همه رسانه‌ها از ژاوی و پوچتینو به عنوان جایگزین والورده نام می‌بردند.

در نهایت کاتالان‌ها در تاریکی شب کیکه ستین مربی اسبق رئال بتیس را به عنوان مربی آینده بارسلونا معرفی کردند.

مربی اسبق رئال بتیس و لاس‌پالماس با قراردادی تا انتهای فصل 2022 و تمدید به شرط رضایت طرفین در پایان فصل هدایت کاتالان‌ها را بر عهده گرفت.

ستین مردی ریز بین و جدی

اولین تجربه مربیگری بازیکن اسبق اتلتیکومادرید در ۴۳ سالگی رقم خورد که در سال ۲۰۰۱ هدایت راسینگ سانتاندر را بر عهده گرفت.مربی 61 ساله فصل گذشته هم زمزمه‌های مبنی بر حضورش در بارسا در رسانه‌ها وجود داشت اما در بتیس ماند و در ماه می 2019 از کار برکنار شد.البته وی در فصل 2015 هم توانسته تیم لوگو را از لیگ دسته سوم به لیگ دسته دوم بیاورد در مجموع وی کارنامه چندان قابل توجهی ندارد ولی سران و مشاوران بارتومئو با در نظر گرفتن اینکه در درجه اول باید مربی بارسا یک اسپانیایی باشد و فلسفه‌ای مطابق با رویکرد دهه اخیر این باشگاه مبنی بر بازی با مالکیت توپ و بازی زیبا در عین حال نتیجه گرا بودند است، وی را انتخاب کردند.

سبک بازی و فلسفه فوتبالی

تیم‌های سابق ستین همواره مبتنی بر مالکیت توپ و میدان و تصاحب توپ و در حقیقت تحت تاثیر قراردادن حریف بازی می‌کردند.در اصل در تمام طول این سال‌های وی این روند را با موفقیت نسبی در اجرای تاکتیک پشت سر گذاشته است گرچه نتایجی منجر به کسب عنوان در کارنامه وی بروز جدی ندارد اما ستین به خوبی فلسفه‌ای را که در ذهن دارد، قادر است به بازیکنان خود منتقل کند.

 شطرنج انتخاب شماره یک ستین

ستیِن سولار شصتمین سرمربی تاریخ باشگاه کاتالان‌ها به شمار می‌رود. وی علاقه زیادی به بازی شطرنج و دامپروری دارد.البته او سابقه رویارویی با شطرنج‌بازان مطرح دنیا از جمله کارپوف و کاسپاروف را در کارنامه دارد. جالب اینکه ستین  در رنکینگ جهانی فدراسیون جهانی شطرنج (FIDE)، ریتینگ 2055 در رتبه جهانی 54 هزار 419 قرار دارد.و در اوقات فراغت و تعطیلات سریعا به بازی شطرنج رو می‌آورد ، چرا که اعتقاد دارد این بهترین تمرین برای پیش زمینه شروع کاری جدید در باشگاه جدید است.

نتایج قابل قبول مقابل غول‌ها

کیکه ستین همیشه مقابل تیم های بزرگ با آمادگی کامل بازیکنان خود را راهی میدان می‌کرد و کسب امتیاز در دیدار رفت و برگشت مقابل بارسا و رئال و حتی اتلتیکو در فصل های گذشته معید این ادعا است.وی هیچگاه مقابل تیم های بزرگ رو به بازی تدافعی نمی‌آورد و با اتکا به تاکتیک خود تحت تاثیر رقبا بازی نمی‌کند و این همان احترام به فلسفه یوهان کرایف معروف است.گرچه ستین چندین بار در مصاحبه های خود از علاقه خود به سیستم بازی کرایف سخن گفته و عنوان کرده است که در این راستا گام برداشته و خواهد برداشت.

اولین  باز خورد در اولین حضور در بارسا

ستین در بدو حضور در نیوکمپ چند جلسه تمرین مستمر را در صبح و عصر در دستور کار قرار داد تا از زمان کمی که در اختیار دارد بیشترین استفاده را برای انتقال افکارش به بازیکنان کرده باشد.گرچه این برنامه خیلی زود در تاکتیک بارسا نمود داشت.آمار منتشره از مالکیت توپ و آمار حفظ توپ و پاس بازیکن بخصوص هافبک‌های تیم نشان می‌دهد وی در ابتدای راه تا حد زیادی در مسیر درستی در حال حرکت است.

نخستین تغییر ستین مربوط به حضور بوسکتس و ویدال در ترکیب تیم از همان ابتدای بازی بود.آمار نشان می‌دهد ویدال 157 بار توپ را لمس کرده که 145 پاس ارسال کرده که 92.4 درصد پاس سالم به مقصد رسیده است 

بوسکتس هم نمایش خوبی داشته و با رشد مواجه بوده است.آمار نشان می‌دهد بوسکتس 82 درصد از پاس‌هایش را سالم به مقصد رسانده که در جهت اهداف مربی به حساب می‌آید.

رابطه با مسی و مدیران 

در تمام طول سال‌هایی که ستین در تیم‌های مختلف به عنوان مربی کار کرده با مدیران و ستاره های تیم رابطه چندان صمیمی برقرار نکرده و همواره با مدیران باشگاه با اختلاف نظر مواجه بوده است.به عنوان مثال وی در دوران حضور در اتلتیکومادرید به خاطره همین تفاوت نظرها تصمیم به جدایی گرفت و در فصل 2015 هم از لوگو در حالی که با نتایج خوب موجبات صعود تیم را فراهم آورده بود اخراج شد.

رکورد‌های بارسا  در ارسال بیشترین  پاس در یک بازی 

سال 2011: 1046 پاس مقابل لوانته

سال 2012: 1035 پاس مقابل لوانته 

سال 2020: 1005 پاس در بازی بامداد امروز مقابل گرانادا در اولین حضور ستین

رکورد مالکیت توپ باشگاه بارسا

سال 2011: مقابل رسینگ سانتاندر 84 درصد

سال 2011 مقابل لوانته 83.9 درصد

سال 2020 مقابل گرانادا در حضور ستین روی نیمکت 82.6 درصد 

این نمایش در اولین حضور ستین روی نیمکت نشان از تغییر رویکرد بارسا با افکار و فلسفه مرد شطرنج باز اسپانیایی دارد.تفکراتی که با ابزارهایی که وی در اختیار دارد می‌تواند به یک موفقیت فوق‌العاده منجر شود و یا پیش از جا افتادن با چند نتیجه بد به عدم ادامه همکاری در پایان فصل منتهی شود.اما اولین بازخورد آماری حکایت از نشانه‌هایی مثبت در عملکرد بارسا داشته و از زاویه نگاهی دیگر می‌تواند اظهار کرد که سران بارسا کارشناسی درستی در جهت اهداف و فلسفه باشگاه از انتخاب وی داشته‌اند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2avpav

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اظهارات دی لیخت درخصوص آینده اش