تاریخ انتشار: 1400/01/10 22:14
کد خبر: 42132

به جای مانده از دیدار تدارکاتی تیم ملی ایران و سوریه

تیم ملی ایران در اولین بازی تدارکاتی خود به همراه اسکوچیچ به یک پیروزی پرگل در برابر سوریه دست یافت
به جای مانده از دیدار تدارکاتی تیم ملی ایران و سوریه

دو تیم ملی ایران و سوریه درحالی نیمه اول این دیدار تدارکاتی را در ورزشگاه آزادی آغاز کردند که مدت ها بود تیم ملی کشورمان هیچ دیداری را در این ورزشگاه  برگزار نکرده است.

اسکوچیچ تیمش را با مدل پایه ۲-۴-۴ وارد زمین کرده بود و درآن سوی نیز نبیل معلول تونسی با مدل پایه ۲-۵-۳ گام به این دیدار نهاده بود.

هنوز بدن ها گرم نشده بود که تیم ملی کشورمان از نقطه کرنر و روی ارسال بی نقص قلی زاده از نقطه کرنر و ضربه عالی کنعانی زادگان که بخوبی خودش را از یارحریف جدا کرد و به تیر اول نزدیک شده بود، اولین گل تیم ملی را بنامش ثبت کرد.

پس از گل نخست تیم ملی کشورمان ،شاهد یک بازی بی روح کسل کننده و بی هدفی از هردوتیم بودیم که با اشتباهات مکرر بازیکنان دو تیم ،توپ دائما بین بازیکنان دو تیم در حال چرخش بود،گرچه تا دقیقه ۳۵، آزمون و طارمی صاحب چند موقعیت گلزنی شدند اما گویی این دو بازیکن تا این دقیقه بی انگیره بازی را دنبال می کردند،هرچه به دقایق پایانی نیمه اول نزدیم می شدیم،هر دو تیم سرحال و قبراق بازی را دنبال می کردند و گویی بازی رنگ و بویی تازه به خود گرفته بود.سرانجام روی یک شروع مجدد از بازیکنان سوری،بیرانوند صاحب توپ و شد و با ارسال دیدنی طارمی را در یک ضدحمله مستقیم با ابراهیم عالمه دروازبان آشنای سوری درحالت تک به تک قرار داد،ضربه طارمی توسط عالمه دفع شد و آنگاه آزمون از راه رسید و روی یک ریباند تماشایی گل دوم تیم ملی ایران را بثمر رساند تا بچه های ما نیمه نخست را با بثمر رساندن دوگل، راهی رختکن شوند.

درنیمه اول گرچه مدل بازی تیم ملی ۲-۴-۴ بود،اما وظایف برخی از بازیکنان تیم ملی نسبت به این مدل بازی،متفاوت بود.سلمانی چپ پا، کمتر اجازه شرکت درفارتهاجمی را داشت ،وظیفه ای که دراگان به او داده بود ساکن بازی کردن در منطقه راست خط دفاعی بود و  شعاع حرکتی این بازیکن تا نیمه زمین و اندکی جلوتر بود.اما بلعکس میلاد محمدی از آزادی عمل بسیاری درفارهحومی برخوردار بود،حاج صفی متمایل به مرکز زمین بازی میکرد و گاها در زوج سازی به سمت چپ و نزدیک به محمدی میشد. قلی زاده بیشتر وظیفه بازیسازی  درمیانه زمین را برعهده  داشت و به سمت امیری که در سمت راست بازی می کرد، گرایش پیدا می کرد،بارها این دو بازیکن اقدام به زوج سازی و بازی ترکیبی در کانال کناری و کانال میانی زمین می کردند.

 نیمه دوم تا حدود زیادی با نیمه اول متفاوت بود،زیرا هم مربیان و هم بازیکنان از همدیگر شناخت پیدا کرده بودند،برای همین بازی ریتم و سرعت بهتری پیداکرد.  

سوری ها برای جبران دوگل خورده به دروازه بیرانوند حمله ور شدند و نبض بازی را در میانه زمین دراختیار داشتند.آنها یک بار از طریق المواس که بیشتر از سایر بازیکنان سوری، خط دفاعی ما را آزار داد، توپ را با تیرک افقی دروازه بیرانوند کوبید،میانه زمین تیم ملی در۱۵ دقیقه ابتدایی این نیمه سردرگم و خسته نشان می داد،برای همین اسکوچیچ حاج صفی کم رمق را خارج و ابراهیمی انرژیک را وارد بازی کرد. با ورود  امید و قرار گرفتن او جلوی مدافعین خودی، نورالهی درپست هشت و تحصصی اش  قرار گرفت تا ملی ایران بر بازی مسلط شود. با ورود بازیکنان جدید و با انگیزه ای چون انصاری فرد،نورافکن نعمتی،جلالی و صیاد منش مجددا تیم ملی ایران طراوت و شادابی اواخر نیمه اول را نشان داد و روی یک کار گروهی توپ به انصاری فرد رسید و این مهاجم خلاق و باتجربه با زدن سر توپ و محو کردن دو مدافع سوری ای، گل سوم تیم ملی کشورمان را به زیبایی هرچه تمام تر بثمر رساند تا آخرین میخ برتابوت تیم سوریه کوبیده شود. پس از گل سوم، بازیکنان تیم ملی ما به کنترل و اداره بازی پرداختند و بخوبی نیز اینکار را تا سوت پایان بازی ادامه دادند. با پایان این بازی تیم ملی فوتبال کشورمان خود را برای بازی های سخت و سنگین مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که قرار است در خرداد ماه ۱۴۰۰  در گرمای طاقت فرسا و کشنده منامه ی بحرین برگزار شود،آماده کند.قطعا اسکوچیچ از مسیر این دیدار به برخی از اهداف و  برنامه هایش دست یافت اما هنوز برای انتخاب قطعی بازیکنان تیم ملی ایران راه طول و درازی درپیش دارد.

هنوز آن هارمونی و هماهنگی  بین بازیکنان آنگونه که باید و شاید در این بازی در زمین دیده نشد و این به تمرینات و بازی های تدارکاتی بیشتری نیاز دارد که متاسفانه درشرایط کنونی به دلایلی مقدور نیست و فقط این صرب المثل  معروف را  در اذهان تداعی می کند که: دست ما کوتاه و خرما بر نخیل.

امیدوارم  که این، تنها امید مردم ،ناامید نشود . بنابراین با این اوصاف همه چیز برای از صعود از این مرحله به تفکرات و اندیشه های تاکتیکی اسکوچیچ و ساق بازیکنان ما و چشم میلیون ها ایرانی بستگی دارد.آیا اینکار شدنی است؟ درفوتبال همه چیز شدنی است و این راز جذابیت این پرطرفدارترین رشته ورزشی جهان است،خاصه که ما ایرانی ها، بارها کم کاری ها را با جسارت و تعصب خاص خود به سر منزل مقصود رسانده ایم.

 

امین یزدانی


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3emkmv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


گل اروپایی کریم، تقدیم به همسرش + عکس