تاریخ انتشار: 1401/03/20 17:05
کد خبر: 20837

مهدوی کیا:تا شهریور بیشتر قرارداد ندارم/نمیدانم برنامه لیگ چطور است

سرمربی تیم امید می‌گوید با آگاهی از شرایط با بازیکنان جوان وارد مسابقات قهرمانی آسیا شد و حالا هم مسئولیت حذف از تورنمنت را می‌پذیرد.
مهدوی کیا:تا شهریور بیشتر قرارداد ندارم/نمیدانم برنامه لیگ چطور است

کاروان تیم ملی امید ساعتی قبل و پس از حذف از مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا به تهران بازگشت. مهدی مهدوی‌کیا پس از ورود به تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص شرایطی که تیم امید در این مسابقات داشت، صحبت کرد.

* تبعات حذف را پذیرفتم

سرمربی تیم امید در ابتدا در خصوص حذف این تیم از رقابت های قهرمانی آسیا گفت: خیلی متاسفم که ما نتوانستیم از گروه صعود کنیم اما با علم به اینکه ممکن است این اتفاق رخ بدهد، من تمام تبعات را پذیرفتم و قبل از اینکه به این تورنمنت برویم در صحبت هایم گفتم که با یک تیم جوان می‌رویم و دنبال این هستیم که تیم تجربه کسب کند. متاسفانه ما بازی تدارکاتی نداشتیم و این بازی ها برای ما دقیقا بازی تدارکاتی بود و تمام آزمون و خطا هایمان در یک تورنمنت رسمی رخ داد.

* تورنمنت را به بازی ترکمنستان باختیم

وی افزود: اگر بخواهیم از نظر فوتبالی نگاه کنیم ما هم در بازی با قطر و هم ترکمنستان نسبت به حریف برتری مطلق داشتیم و در بازی با ازبکستان که حریف اصلی ما بود بیست هزار تماشاچی آمده بود، یک بازی پایاپای انجام دادیم که نیمه دوم شرایط ما خیلی بهتر از تیم حریف بود. اما از نظر نتیجه متاسفانه ما تورنمنت را به بازی ترکمنستان باختیم؛ جایی که بچه ها اشتباهات بچگانه ای انجام دادند.

* ما باید تاوان بی تجربگی بازیکنان را می‌دادیم

او در خصوص اخراج بازیکن تیمش در بازی با ترکمنستان گفت: وقتی ما می‌گوییم تجربه خیلی از دوستان توجه نمی‌کنند. وقتی سیستم کمک داور ویدئویی در کشور ما نیست، با وجود اینکه داور ها قبل از تورنمنت داور ها توضیح دادند و همه صحنه ها را نشان دادند، وقتی که بازیکن در طول سال درگیر این مسائل نبوده نمی‌داند یک پا انداختن می‌تواند پنالتی باشد، یک تکل می‌تواند اخراج باشد. وقتی تجربه نکردند ما هم باید تاوان می‌دادیم و دادیم. در بازی که ما برتری مطلق نسبت به حریف داشتیم، روی این اشتباهات بازی را واگذار کردیم. این هم جزو اتفاقات فوتبال است و برای بسیاری از تیم های بزرگ دنیا هم اتفاق افتاده است.

* با علم به شرایط روی حرفم ایستادم

مهدوی‌کیا ادامه داد: من دنبال بهانه ای نیستم و شعار هم ندادم. خیلی ها درباره آینده‌نگری صحبت کردند اما وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد خیلی ها از فرصت استفاده می‌کنند و حملاتی را انجام می‌دهند؛ من با علم به اینکه ممکن است این اتفاقات بیفتد روی حرفم ایستادم و با یک تیم جوان به مسابقات رفتم و از این نظر مثبت می‌بینم که این اتفاقات در مسابقات انتخابی المپیک رخ نداد چون ممکن بود تمام اتفاقاتی که برای ما در این تورنمنت رخ می‌دهد در آن مسابقات بیفتد که جبران ناپذیر بود.

* چه چیزی به تیم دادیم که انتظار نتیجه داریم؟

او تصریح کرد: ما باید ببینیم چه چیزی به این تیم داده‌ایم که حالا بخواهیم توقع زیادی داشته باشیم. به عقب برگردیم و ببینیم در ۷-۸ ماه گذشته چه کاری کرده‌ایم. من در شروع سال جدید وقتی که اردو شروع شد اعتراض کردم که تمام تیم هایی که الان به مرحله یک چهارم راه پیدا کرده‌اند در دبی جمع شده‌اند و تورنمنتی را برگزار کردند و تمام آزمون و خطا هایشان را آنجا کردند. ما متاسفانه دعوت نشده بودیم و این برای من جای سوال بود. از همان زمان دغدغه من بازی های تدارکاتی و رسمی بود. بازیکن باید با لباس ملی در استادیوم فوتبال بازی کند؛ بازی تدارکاتی در کمپ با تیم های باشگاهی هیچ کمکی به ما نمی‌کند. اگر برگردید همه صحبت های من هست و من همه این روز ها را می‌دیدم.

* دنبال رزومه برای خودم نبودم

مهدوی‌کیا تاکید کرد: من اینجا به دنبال جمع کردن رزومه برای خودم نبودم. اگر به فکر این مسئله بودم با توجه به اینکه قرارداد من شهریور ماه با فدراسیون فوتبال ایران تمام می‌شود، تمام بازیکنان آماده زیر ۲۳ سال مثل اللهیار صیادمنش، حسین حسین‌زاده و ... که در تیم‌شان فیکس بازی می‌کنند را جمع می‌کردم و به تورنمنت می‌رفتم و می‌گفتم می‌خواهم قهرمان شوم و برای خودم رزومه جمع کنم و پس از آن هم قراردادم با فدراسیون تمام است و شما از صفر شروع کنید ولی وجدان من این مسئله را قبول نمی‌کرد چون احساس می‌کردم بچه ها احتیاج به بازی تدارکاتی دارند و این بازی ها تقریبا برای ما تدارکاتی می‌شد.

* با این شرایط موفقیت به دست نمی‌آید

سرمربی تیم امید با اشاره به دور بودن بازیکنان از شرایط بازی گفت: ما هر بازی یک نیمه را از دست دادیم تا بفهمیم یک سری از بازیکنان در شرایط بازی نیستند. بزرگترین مشکل ما، مشکل بدنی بازیکنان است که ار باشگاه هایشان بازی نمی‌کند. فوتبالیست وقتی که نتواند در شرایط فوتبال امروز بالای ۱۰-۱۱ کیلومتر بدود ما مشکل پیدا می‌کنیم. مشکل دیگر ما گلزنی بود؛ ما موقعیت های خیلی بهترین نسبت به حریفان‌مان داشتیم اما موقعیت های خیلی ساده را تبدیل به گل نکردیم. باید روی این مسائل کار کنیم اما اگر اتفاقاتی که در ۷-۸ ماه گذشته افتاد، ادامه پیدا کند، من تضمین می‌کنم که هیچ موفقیتی به دست نمی‌آید.

* باید در عمل حمایت شویم

او افزود: این تیم باید حمایت شود. اینکه چهار عکس کنار زمین بگیریم و صحبت از حمایت کنیم و برویم فایده ای ندارد. ما باید حمایت را در عمل ببینیم؛ این تیم احتیاج به بازی دارد. اگر بازی نکنند در چنین تورنمنتی دچار مشکل می‌شوند. بازیکن بازی رسمی نکرده و دچار استرس است. بالاخره این بازیکنان هم باید در باشگاه هایشان بازی کنند و در‌ کوران مسابقات باشند. ما در تیم ملی نمی‌توانیم کار بدنی انجام بدهیم و فرصت این کار را نداریم. بازیکن ۳-۴ روز قبل از بازی می‌آید و ما نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم. بازیکن باید با بدن آماده به اردوی ما بیاید. این‌ تمام مشکلاتی است که در ۷-۸ ماه گذشته برای ما بوده ولی من تمام تبعاتش را پذیرفتم و الان هم پاسخگو هستم و به این بازیکنان اعتقاد دارم. می‌دانم که قطعا شرایط‌شان بهتر می‌شود و تجربه خیلی خوبی برایشان بود. باید این باخت را تجربه می‌کردند که در‌ مرحله نهایی این اتفاق برایشان رخ ندهد. حریف را دست کم نگیرند و از کوچک ترین موقعیت ها استفاده کنند و این داستان VAR را که متاسفانه هر سه هم به ضرر ما بود جدی بگیرند.

* مسئولیت شکست را می‌پذیرم

مهدوی‌کیا در مورد عملکرد ضعیف برخی بازیکنان گفت: یکسری بازیکنان باتجربه ما شرایط ایده آل نداشتند و نمیشود تقصیر را متوجه آنها کرد چون برخی مصدوم بودند اما من از تک تک آنها ممنونم و تمام تلاششان را کردم و وقتی صحبت کردم با آنها گفتم که به عنوان سرمربی مسئولیت تمام نتایج را قبول می‌کنم. روز خوب فوتبال ما نبود و بدشانس هم بودیم چون وقتی توپ از سه قدم می‌خورد به تیرک و از روی خط بیرون می‌آید، یعنی کمی بدشانس هم هستیم.

* تا شهریور بیشتر قرارداد ندارم

او راجع به تغییر در کادرش توضیح داد: ما مشکلی از بابت مربیان نداشتیم و ما اگر بازی بیشتری کنیم، شرایطمان بهتر خواهد شد. ما هم به عنوان مربی تجریبات خوبی به دست آوردیم و قطعا در آینده از آن استفاده خواهیم کرد. ما تا شهریور ماه بیشتر قرارداد نداریم و باید ببینیم در آینده چطور می‌شود.

* این چیزها در دنیا حل شده است

سرمربی تیم امید درباره تدارک تیمش گفت: ما در مورد مسائلی صحبت میکنیم که در فوتبال دنیا حل شده است و من به عنوان عضوی از جامعه ملی فوتبال کشور یک سری مسائل را صلاح نمی‌بینم در موردش حرف بزنم اما اگر به عقب برگردیم، صحبت‌هایی که با من شد و من را ترغیب به حضور در ایران کردند، چیز دیگری بود. نمیخواهم بگویم ۱۸۰ درجه متفاوت چرا که خیلی بیشتر بود. ما در عمل انجام شده قرار گرفتیم اما اگر بخواهد همین منوال ادامه پیدا کند، ما نسبت به سایر تیم‌های آسیایی غافل خواهیم ماند.

* دو بازیکن اصلی شب قبل بازی آمدند

مهدی مهدوی‌کیا در مورد عملکرد دروازه‌بان تیمش و عدم حضور دو گلر استقلال عنوان کرد: به نظر من پارسا جعفری خوب کار کرد و ایشان در گل‌های خورده تقریبا مقصر نبود و نمی‌توانیم بگوییم صددرصد مقصر بود. او اولین بار در اردو حضور داشت. ما دو بازیکن را شب قبل بازی قطر گرفتیم که دفاع چپ و راست اصلی ما بودند. نمی‌شود گلایه کرد چون قرار بود لیگ زودتر تمام شود اما انقدر کش دادند که رسید به شب بازی ما. هرچقدر صحبت کنیم فایده ندارد و ما همیشه در این بخشها مشکل داشتیم و باید شرایط باشگاه را درک کرد. این تیم نیاز به حمایت دارد.

* طبیعی است یکسری دنبال حمله به من باشند

وی با اشاره به انتقادات نسبت به خودش گفت: من به این صحبت‌ها اهمیت نمی‌دهم. ما با علم بر اینکه می‌دانستم این اتفاق می‌افتد، به دنبال خودم و جمع کردن رزومه برای خودم نبودم. با علم به اینکه می‌دانستم خیلی‌ها منتظرند به من حمله کنند، با تیم جوان رفتم به تورنمنت. چون فکر خودم نبودم و فکر فوتبالم بودم. طبیعی است یکسری آدمها دنبال فرصت هستند و این فرصت مناسبی است. ما برمی‌گردیم، با قدرت هم برمیگردیم. چون بچه‌ها تجربه خوبی به دست آوردند و پتانسیل خوبی دارند. من امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد.

* نمیدانم برنامه لیگ چطور است

سرمربی تیم امید راجع به بازیهای کشورهای اسلامی عنوان کرد: تکلیف ما مشخص نیست که لیگ چه زمانی شروع می‌شود و زمان بدنسازی تیم‌ها چه زمانی خواهد بود. یک برنامه که شنیدیم، این است که بازیهای کشورهای اسلامی با هفته اول لیگ تداخل دارد. من گلایه‌ام از این چیزهاست که نمی‌دانیم برنامه چیست و با چه نفراتی خواهیم رفت و چه تعاملی با تیم‌ها صورت خواهد گرفت. در این مورد هیچ صحبتی نمیتوانم بگویم.

* سن گلرهای استقلال دیگر به ما نمی‌خورد

مهدوی‌کیا در مورد دعوت از دروازه‌بانان استقلال برای اردوهای بعدی توضیح داد: گلرهای استقلال دیگر شرایط سنی‌شان به ما نمی‌خورد. هرکسی که شایسته باشد به تیم ملی دعوت می‌شود و ما با کسی مشکل نداریم و هرکسی توانایی داشته باشد در تیم ملی روی او باز است. شاید هر مربی سلیقه خودش را داشته باشد و اشتباه هم کند اما ما با آغوش باز از همه تیم‌ها استقبال می‌کنیم.

* از جلسه کمیته فنی بی خبرم

او در مورد جلسه کمیته فنی در مورد نتایج تیم امید اظهار داشت: من از جلسه کمیته فنی خبر ندارم چون ما هفت هشت ماه است در تیم فعالیت داریم اما چیزی در مورد کمیته فنی نشنیدیم.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4m87o5

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


چرا مهدوی کیا؛ الهیار را دعوت نکرد؟