تاریخ انتشار: 1401/09/02 16:02
مرور سرنوشت همه بازندگان دور اول جام جهانی
کد خبر: 13736

چرا شکست مقابل انگلیس مانع صعود نیست؟

شکست در اولین بازی هیچ‌گاه حکم به حذف تیمی نداده و نیز پیروزی در آن هرگز جواز صعود به مرحله بعد را امضا نکرده است. کما اینکه تیم شایسته ایران در سال 2018 نیز علیرغم پیروزی در بازی اول با بدشانسی محض از رسیدن به جمع 16 تیم برتر بازماند.
چرا شکست مقابل انگلیس مانع صعود نیست؟

مراسم آغاز بازی پرتغال و مجارستان

4. شوروی ۳-۰ کره شمالی
در همان دوره شوروی ۳-۰ کره شمالی را در هم کوبید ولی این کره‌ای‌های ملقب به طوفان زرد آسیا بودند که با تساوی مقابل شیلی و شکست ایتالیا با  امتیاز به دور بعد رفتند.

بازی ایتالیا – کره شمالی که با برتری 1-0 کره شمالی به پایان رسید

۱۹۷۴ آلمان‌غربی
۵. لهستان ۳-۲ آرژانتین
آرژانتینی‌ها به رغم شکست در گام اول و تساوی مقابل ایتالیا در بازی دوم تیم ضعیف هاییتی را برده و به لطف شکست ایتالیا در دور سوم مقابل لهستان صعود کردند.

شکست آرژانتین در مقابل لهستان در دور اول جام جهانی 1974 آلمان غربی

از جام‌جهانی ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۴ تورنمنت به صورت ۲۴ تیمی برگزار شد و تیم‌های سوم نیز شانس صعود داشتند. در آن فرمت تیم‌های زیادی بودند که با شکست در بازی اول دست کم می‌توانستند به عنوان تیم سوم راهی مرحله حذفی شوند. اما از جام ۱۹۹۸ تاکنون بازی‌ها به صورت ۳۲ تیمی برگزار شده؛ گروه‌های ۴ تیمی که دو تیم از آن به مرحله حذفی صعود می‌کنند.
در جام جهانی ۱۹۹۸ نتایج به گونه‌ای رقم خورد که هیچ تیم بازنده‌ای در دور اول نتوانست به دور بعد صعود کند.

۲۰۰۲ کره و ژاپن
۶. برزیل ۲-۱ ترکیه
ترکیه با وجود شکست در بازی پر حرف و حدیث نخست مقابل فینالیست هر دو دوره قبل یعنی برزیل، در بازی دوم با کاستاریکا به تساوی رسید و توانست چین را شکست داده و به دور حذفی برسد. آن‌ها با شکست دادن هر دو میزبان و سنگال تا مقام سومی جام هم پیش رفتند!

تمارض ریوالدو - صحنه اخراج هاکان اونسال در دقیقه 94 بازی برزیل ترکیه - داور: کیم یونگ جو (کره)

۲۰۰۶ آلمان
۷. ایتالیا ۲-۰ غنا
تیم جنگنده غنا بعد از این شکست در شروع جام دو برد ارزشمند مقابل چک و آمریکا به دست آورد و با شایستگی با 6 امتیاز به مرحله یک‌هشتم نهایی رسید.

بازی ایتالیا – غنا در جام جهانی 2006 آلمان

8. اسپانیا ۴-۰ اوکراین
اوکراین پس از این شکست تحقیرآمیز در آغاز مسابقات، به راحتی عربستان و تونس را برد و به مرحله حذفی رسید. اوکراین در پنالتی سوییس را نیز حذف نمود اما با شکست مقابل ایتالیای قهرمان از رسیدن به جمع ۴ تیم باز ماند.

بازی اسپانیا – اوکراین در جام جهانی 2006 آلمان

۲۰۱۰ آفریقای جنوبی 
۹. اسپانیا ۰-۱ سوییس
در این دوره تیمی که در انتها قهرمان مسابقات شد جام را با شکست شروع کرد! اسپانیا پس از باخت اول، هندوراس و شیلی را برد و به مرحله یک هشتم نهایی رسید. قهرمان یورو 2008 و 2012 سپس در مراحل حذفی پرتغال، پاراگوئه، آلمان و هلند را برد و قهرمان شد!

بازی اسپانیا – سوییس در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی

۲۰۱۴ برزیل
۱۰. کلمبیا ۳-۰ یونان
یونان بعد از این باخت سنگین با ژاپن به تساوی رسید و ساحل عاج را برد و تنها با 4 امتیاز صعود کرد.

شادی پابلو آرمرو بعد از گل اول کلمبیا به یونان در دقیقه 5

۱۱. کاستاریکا ۳-۱ اروگوئه
اروگوئه‌ای‌ها بعد از این باخت ناامید کننده دست به معجزه زدند و با دو برد در دور دوم و سوم مقابل انگلیس و ایتالیا صعود خود را به همراه کاستاریکا جشن گرفتند.

مسابقه شگفتی‌سازان  کاستاریکا – اروگوئه که باعث حذف انگلیس و ایتالیا شدند

۱۲. بلژیک ۲-۱ الجزایر
الجزایر بعد از این باخت کره را 4-2 برد و با تساوی 1-1 مقابل روسیه با ۴ امتیاز از گروه خود صعود کرد.

مسابقه بلژیک – الجزایر در جام جهانی 2014

۲۰۱۸ روسیه
۱۳. کلمبیا ۱-۲ ژاپن
بازندگان دور اول دو برد ارزشمند مقابل لهستان و سنگال کسب کردند و به لطف شکست روز آخر ژاپن حتی توانستند صدرنشین گروه شوند.

صحنه اخراج کارلوس سانچز در دقیقه 3 مسابقه ژاپن-کلمبیا

جمع‌بندی
تاریخ جام‌های جهانی نشان می‌دهد در 13 مورد تیم‌هایی که در دور اول مسابقات شکست خوردند توانسته‌اند به جام بازگشته و با جبران در بازی‌های دوم و سوم به دور بعد صعود کنند. از آن میان، مورد اسپانیا عجیب‌تر و استثنایی‌تر از سایرین است. آن‌ها جام را با شکست مقابل سوییس آغاز کردند اما با قهرمانی به انتها رساندند. در دیگر مسابقات معتبر نظیر یورو نیز مواردی مشابه وجود دارد. از آن میان می‌توان به پرتغال و چک در یورو 2012، ترکیه، روسیه و ایتالیا 2008، پرتغال و انگلیس  2004، ترکیه و اسپانیا 2000، چک 1996، هلند 1988، دانمارک 1984 و چکسلواکی 1980 اشاره نمود که در همه این موارد تیم مسابقات یورو را باشکست آغاز نمود ولی در پایان به صعود انجامید.

نمونه ایرانی این اتفاق خود تیم ملی ایران است که در جام ملت‌های آسیا 1996 پس از باخت در بازی اول به عراق به تورنمنت برگشت و با دو برد به مرحله بعد صعود کرد.

در این جام جهانی قطر، سنگال، ایران، آرژانتین و... بازندگان دور اول این شانس را دارند با جبران شکست دور اول و البته بسته به نتایج سایر رقبا به دور بعد جام 22 صعود کنند. شاید بتوان در پایان مرحله گروهی نام یک یا چند تیم از این کشورها را نیز به جدول فوق اضافه کرد.

تیم ملی ایران با نمایشی دورازانتظار به انگلیس قدرتمند باخته و حالا چشم به دو بازی آینده دارد. مهمترین مسئله در شرایط حاضر ریکاوری روحی روانی بازیکنان و بازگشت روحیه مبارزه‌طلبی به کل تیم است. در انتهای بازی اول تصویر حلقه اتحاد بازیکنان و کادرفنی یکی از نشانه‌های اولیه بازگشت به این تورنمنت بود. اگر چه کسی از محتوای صحبت‌هایی که آنجا مطرح شد اطلاعی ندارد اما می‌توان حدس زد بازیکنان اینک باید آنچه که در بازی اول رقم خورد را همانجا در زمین الخلیفه الریان دفن کرده و به بازی‌های بعدی بیاندیشند.

تیم‌های صعود کرده به مرحله حذفی در تاریخ جام جهانی که بازی اول خود را باخته‌اند

حال انتظار می‌رود کی‌روش یک تیم باانگیزه و متحول شده برای بازی ولز روانه زمین شود. تیمی که با اتکا به تجربه بالا و حرفه‌ای‌گری بازیکنان خود در تمام دقایق بازی بدون ترس از رقیب بازی را مدیریت کرده و به دنبال گل نخوردن در وهله اول و سپس ضربه زدن به حریف باشد.

وجود مهدی طارمی که دیگر هیچ شباهتی به نسخه چندسال پیش خود ندارد و از لحاظ کیفی و آمادگی جسمانی اختلاف قابل ملاحظه‌ای با تمام بازیکنان تیم دارد یکی از نقاط قوت تیم ما محسوب می‌شود. بازیکنی که در سخت‌ترین شرایط ممکن نیز با صحبت‌ها و حرکات روحیه‌ساز خود همانند یک کاپیتان می‌تواند در روزهای سخت داخل میدان را مدیریت کند.

همان‌قدر که تساوی 3-3 پرتغال-اسپانیا رقبای ما در دور اول جام قبل در نهایت به ضرر ما تمام شد، اکنون به همان اندازه تساوی 1-1 ولز و آمریکا در این دوره می‌تواند به سود ما باشد چرا که با فرض 9 امتیازی شدن انگلیس، ایران با 4 امتیاز هم می‌تواند به صعود تاریخی خود از گروه فکر کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2lge83

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ایران در چه صورت از گروهش صعود می‌کند؟

نیمکت‌‌نشینی قدوس از انگلیس تا انگلیس
قلم قرمز کی‌روش روی تجربه لیگ برتری؛