تاریخ انتشار: 1401/11/03 18:01
به بهانه نهمین تقابل استقلال و ملوان
کد خبر: 11480

ساپینتو در انتظار کلاسیک‌ترین مسابقه تاریخ جام حذفی!

استقلال و ملوان در شرایطی باید در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی به مصاف هم بروند که دو تیم هشت بار در این رقابت ها با هم بازی کرده اند.
ساپینتو در انتظار کلاسیک‌ترین مسابقه تاریخ جام حذفی!

مرحله یک هشتم نهایی رقابت های جام حذفی، امروز قرعه کشی شد که طی آن، استقلال و ملوان باید در استادیوم آزادی به مصاف هم بروند. این در شرایطی است که پنج شنبه نیز و در چارچوب هفته هفدهم لیگ برتر، این بازی در تهران برگزار خواهد شد.

استقلال و ملوان که به ترتیب هفت و سه مرتبه عنوان قهرمانی این پیکارها را به خود اختصاص داده اند، تاکنون هشت بار در رقابت های جام حذفی به مصاف هم رفته اند که سهم هر دو تیم کسب 2 پیروزی بوده و 4 بار نیز کار با تساوی به پایان رسیده که هم استقلال و هم ملوان، یک بار در ضربات پنالتی از سد حریف خود گذشته اند.

در زیر به سابقه تقابل استقلال و ملوان در جام حذفی می پردازیم:

* اولین تقابل و قهرمانی آبی ها
نخستین تقابل دو تیم در رقابت های جام حذفی، به مرحله نیمه نهایی فصل 56 – 57 بازمیگردد. جایی که این بازی با تساوی یک – یک به پایان رسید و استقلال توانست در ضربات پنالتی از سد ملوان گذشته و در دیدار فینال نیز با غلبه بر همای تهران، قهرمان این دوره از رقابت ها شود.

* دوئلی دیگر در مرحله نیمه نهایی

دو تیم نزدیک نزدیک به 9 سال بعد و در دو دیدار رفت و برگشت از مرحله نیمه نهایی به مصاف هم رفتند. بازی رفت در انزلی با تساوی 2 – 2 به پایان رسید. محسن گروسی هر 2 گل استقلال را به ثمر رساند و محمد احمدزاده نیز برای انزلی چی ها دبل کرد. در بازی برگشت و در استادیوم شهید شیرودی تهران، ملوان با تک گل احمدزاده برنده شد و به دیدار فینال راه یافت. اما این پرسپولیس بود که توانست عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.

* قهرمانی ملوان با قایقران

ششمین دوره جام حذفی فوتبال ایران با قهرمانی ملوان بندر همراه بود. انزلی چی ها در دیدار فینال و در ورزشگاه آزادی موفق شدند در ضربات پنالتی با نتیجه ۵ - ۶ استقلال را شکست داده و برای سومین بار قهرمان جام حذفی ایران شوند. بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه ۰ - ۰ مساوی شده بود. استقلالی ها مقابل ملوان با ستارگانی نظیر سیروس قایقران و محمد احمدزاده به تساوی بدون گل رسیدند و در پنالتی ها، شاهرخ بیانی ضربه خود را از دست داد و جام به ملوان رسید.

* دیدار تکراری، باز هم در نیمه نهایی 

پنجمین و ششمین تقابل دو تیم در جام حذفی، به دیدارهای رفت و برگشت مرحله نیمه نهایی جام حذفی در فصل 74 – 75 بازمیگردد. جایی که استقلال بازی رفت در تهران را با تک گل ادموند اختر به سود خود پایان داد و دیدار برگشت نیز با تساوی یک – یک به پایان رسید. صادق ورمزیار از روی نقطه پنالتی برای آبی ها و فرهاد پورغلامی برای ملوان گلزنی کردند. استقلال در آن فصل راهی دیدار فینال شد و در دو بازی رفت و برگشت و با نتایج سه بر یک و 2 بر صفر از سد برق شیراز گذشت و قهرمان شد. در بازی رفت و در شیراز، مرفاوی (2بار) و منصوریان گلزنی کردند و در تهران نیز امیر قلعه نویی بریس کرد تا استقلال جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

* طالع شوم ملوان؛ غلبه بر استقلال و شکست برابر پرسپولیس

استقلال و ملوان در فصل 89 – 90 به طرز عجیبی، یک بار دیگر در مرحله نیمه نهایی با هم روبرو شدند و از همه عجیب تر، سناریو سال 66 تکرار شد. انزلی چی ها توانستند با گل های هادی تأمینی و مهرداد اولادی در برابر تک گل فرهاد مجیدی از سد استقلال عبور کرده و راهی دیدار فینال شوند و باز هم در بازی پایانی برابر پرسپولیس شکست خوردند و عنوان قهرمانی را از دست دادند. در بازی رفت، سرخپوشان با هدایت علی دایی و با گل های نورمحمدی، هادی نوروزی و محمد نوری (2 گل) در برابر گل های رستمی و نزهتی به پیروزی رسیدند. ملوان بازی برگشت در انزلی را با تک گل اولادی پیروز شد اما پرسپولیس در مجموع و با حساب چهار بر سه، قهرمان شد.

* آخرین تقابل با درخشش حنیف

آخرین باری که استقلال و ملوان در جام حذفی به مصاف هم رفته اند، به سال 92 برمیگردد. جایی که آبی ها در تک بازی مرحله یک هشتم نهایی، با 2 گل حنیف عمران زاده از سد حریف عبور کرده و راهی دور بعد شدند. البته استقلال در بازی نیمه نهایی آن سال با حساب 2 بر یک مغلوب مس کرمان شد و از صعود به فینال بازماند. سالی که تراکتور با تک گل سعید دقیقی، عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

 

کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3ezjp3

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


یک نفر ترمز ساپینتو را بکشد/ این بازیکن استقلال روحی و فنی در حد این تیم نیست