تاریخ انتشار: 1396/03/13 21:02
کد خبر: 206363

تفاوت نقل و انتقالات فوتبالی در ایران و اروپا

فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران تا چند روز دیگر آغاز می شود و امیدواریم مدیران باشگاه ها اشتباهات هر ساله را دوباره مرتکب نشوند

تفاوت نقل و انتقالات فوتبالی در ایران و اروپا

 هر سال در فوتبال ایران وقتی به فصل نقل و انتقالات که نزدیک می شویم موضوع جذب بازیکنان جدید به اوج خود می رسد .انتقادها از جذب بازیکنان خارجی ، رقابت شدید بین تیم ها برای جذب ستاره های داخلی و موضوعات دیگر که اگر بخواهیم فوتبال ما پیشرفت کند باید کشورهای صاحب فوتبال را در این مورد الگوی خود قرار دهیم تا فوتبال ما هم به حرفه ای بودن نزدیک تر شود.

از مهمترین موضوعاتی که در باشگاه های معتبر اروپایی مورد توجه قرار می گیرد، جذب بازیکنان جوان برای آینده باشگاه است. بسیاری از باشگاه های بزرگ دنیا علاوه بر جذب ستاره برای تیم فعلی خود ، چندین بازیکن جوان داخلی و خارجی را توسط استعدادیاب هایشان زیر نظر می گیرند و با آنها قرارداد بلند مدت می بندند. حتی ممکن است این بازیکنان جوان ستاره های فعلی دنیای فوتبال باشند که در این صورت قیمتشان بسیار بالاتر از ستاره های مسن تر است و قراردادهای نجومی روی این بازیکنان سرمایه گذاری بلند مدت می کنند. اما در کشور ما و لیگ داخلی فوتبالمان اصلا به این موضوع توجهی نمی شود. قراردادها در فوتبال ما به ندرت از 2 سال بیشتر می شود و کمتر باشگاهی پیدا می شود استعدادیاب برای کشف بازیکنانان آینده دار داشته باشد . بسیاری از درآمد باشگاه های حرفه ای از پرورش بازیکنان جوان و فروش آنها تامین می شود در حالی که بسیازی از استعداد ها در کشور ما به دلیل نبودن استعداد یاب از بین می رود و همچنین بازیکنان جوان با تیم ها قرارداد بلند مدت نمی بندند و عملا کمتر پیش می آید که باشگاهی با فروش بازیکنانش درآمدزایی کند.

هومن افاضلی کارشناس فوتبال در این بار معتقد است : ضعف مدیران باشگاه‌ها باعث می‌شود آنها نتوانند تشخیص دهند روی کدام بازیکن سرمایه گذاری کنند چون این تشخیص را نمی‌دهند و با هیچ بازیکنی قرارداد بلند نمی‌بندند.بازیکنان لیگ ایران هم علاقه‌ای به قراردادهای بلند مدت ندارند. در اروپا ثبات اقتصادی وجود دارد و همچنین وقتی مدیران می‌بینند یک بازیکن پیشرفت کرده خودشان قراردادش را افزایش می‌دهند اتفاقی که در ایران نمی‌افتد.مدیران ما قبل از این که مسئولیت بگیرند باید یک دوره ببینند تا باشگاه‌ داری را یاد بگیرند در حال حاضر همه مدیران ما به شیوه آزمون و خطا عمل کنند یک شبه به فوتبال می‌آیند و تا بخواهند چیزی یاد بگیرند کنار می‌روند ما در فوتبالمان به جز یکی دو نفر مدیر متخصص ورزشی نداریم.

موضوع دیگری که در نقل و انتقالات ایران بسیار مورد بحث قرار می گیرد ، جذب بازیکنان خارجی بی کیفیت است. باشگاه های ایرانی مانند باشگاه های اروپایی و یا حتی باشگاه های عربی و شرق آسیا مثل چین ،قدرت خرید بازیکنان شناخته شده و بزرگ خارجی را ندارند، خودشان هم استعداد یاب ندارند تا بازیکنان با کیفیت خارجی را شناسایی و جذب کنند پس مجبور می شوند ، بازیکنانی که دلال ها معرفی می کنند را جذب کنند. اینطور می شود که بسیاری از بازیکنان خارجی بی کیفیت از آب در می آیند.

در باشگاه های بزرگ سرمربی یک لیست بازیکنان مورد نیازش را به مدیران باشگاه می دهد و مدیران بر اساس آن بازیکنانی که مربی می خواهد را جذب می کنند. به عنوان مثال مورینیو در ابتدای این فصل در مورد نقل و انتقالات یونایتد گفت :«ما هیچ گونه استرسی نداریم و کاملاً آرام هستیم چون می‌دانیم که به دنبال جذب چه بازیکنی با چه ویژگی‌هایی هستیم. ما سه بازیکن برای پست موردنظرمان در نظر داریم و می‌دانم که اِد وودوارد (مدیر اجرایی باشگاه) و مالکان باشگاه بازیکن مدنظر من را که تعادل لازم را در منچستریونایتد به وجود خواهد آورد، به خدمت خواهند گرفت.»

این را مقایسه کنید با تیم پرسپولیس که امسال قهرمان لیگ ایران شد و در مورد انتقال دو بازیکن اوکراینی که بعد از اردوی اوکراین به ناگهان سر از تمرینات تیم پرسپولیس در آوردند و حتی قرار داد آنها هم  ثبت شد از قول مسئول نقل و انتقال پرسپولیس  و معاون اقتصادی باشگاه یعنی ترکاشوند شنیدیم که: « با برانکو صحبت هایی داشتیم. او از این دو بازیکن راضی بود و آنها را تایید کرد.»

سوال این است  برانکو  چه چیزی را تایید کرد؟ مگر نباید خود او بازیکنان را به باشگاه لیست کند؟ در پایان هم کیفیت این بازیکنان مشخص شد و پس از پول زیادی که آنها و دلال هایشان دریافت کردند ، پرسپولیس را ترک کردند.

البته این موضوع فقط مختص بازیکنان خارجی و تیم پرسپولیس نیست. در همین فصل نیز در تیم استقلال شاهد این بودیم که چندین بازیکن به استقلال آمدند که خیلی کم به آنها بازی رسید و تا آخر فصل هم در این تیم دوام نیاوردند مثل آرش افشین و بختیار رحمانی که معلوم نشد با نظر چه کسی به این تیم آمدند در حالیکه منصوریان اصلا به آنها اعتقادی نداشت.

 بسیاری از ضررهای مالی که باشگاه ها متحمل می شوند و اکنون با پولی مواجه و دست به دامن هوادارانشان شدند به دلیل پولهایی است که صرف بازیکنان بی کیفیت و دلال هایی که آنها را می آوردند است. در حالیکه در فوتبال اروپا اکثر بازیکنان بزرگ اجنت های بزرگ و معروف دارند که کارشان را قانونی انجام می دهند. اگر در فوتبال ما هم فقط ایجنت های قانونی اجازه فعالیت داشته باشند و دلال های غیرقانونی و مدیران فاسد برخورد شود ، دیگر کمتر شاهد از بین رفتن پول بیت المال که در اختیار باشگاه ها قرار میگیرند خواهیم بود و باشگاه ها نیز کمتر با بی پولی مواجه می شوند.

 فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران تا چند روز دیگر آغاز می شود و تیم ها از حالا به دنبال جذب بازیکنان مورد نیازشان هستند. امیدواریم مدیران باشگاه ها اشتباهات هر ساله را دوباره مرتکب نشوند و با الگو گرفتن از باشگاه های بزرگ ، منابع مالیشان را به بهترین شکل خرج کنند تا باز هم شاهد درخواست کمک از هواداران، محرومیت به دلیل شکایت بازیکنان خارجی که پولشان را ندادند و ... نباشیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2ojwxd

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آخرین وضعیت نقل و انتقالات استقلال/ 3 ورودی قطعی و 2 احتمالی/ 8 خروجی در لیست منصوریان