تاریخ انتشار: 1396/06/11 10:18
کد خبر: 185435

سوریه؛حریف بد بدن برای ایران!

سوریه هرگز یکی از قدرتهای فوتبال آسیا نبوده اما همیشه حریفی سرسخت برای فوتبال ایران محسوب می‌شده‌است.
سوریه؛حریف بد بدن برای ایران!

در تاریخ ۴۴ سال رقایت ایران-سوریه بارها تیم سوری سد راه ایران شده است. به دفعات دیده شده در شرایطی که به نظر می رسیده یک برد راحت در مقابل سوریه در انتظار ایران است آنها ترمز ایران را کشیدند.

شاید به جرات بتوان گفت هیچ تیم آسیایی مثل سوریه در متوقف کردن ایران در تهران تخصص ندارد.

بازی سه شنبه ایران-سوریه در رقابتهای انتخابی جام جهانی بیست و پنجمین ملاقات دو تیم محسوب می شود. در ۲۴ بازی قبلی ۱۳ بار ایران برنده شده است، ۱۰بار کار دو تیم به تساوی کشیده است و یک بار هم سوری‌ها برنده شدند، با این حال این تیم تخصص عجیبی در نتیجه گرفتن در تهران دارد.

 مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴؛ ایران صفر- سوریه یک

ایران در دومین بازی خود مقابل سوریه به این تیم باخت. آن زمان ایران غول فوتبال قاره بود و سوریه یک تیم درجه دوم. بازیهای انتخابی جام جهانی۱۹۷۴ به صورت متمرکز در تهران برگزار می شد و ایران در بازی آخر خود که یک بازی تشریفاتی مقابل سوریه بود یک-صفر به این تیم باخت. جالب اینکه این باخت تنها باخت خانگی ایران در دیدارهای انتخابی جام جهانی تا مقدماتی ۲۰۰۶ بود. سوریه تنها یک برد برابر ایران دارد که به این بازی برمی‌گردد و این تیم از معدود تیم‌هایی است که سابقه بردن ایران در دیدارهای انتخابی جام جهانی در تهران را دارد.

 مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴؛ ایران یک- سوریه یک

ایران با مربی گری علی پروین تصور می کرد به راحتی سوریه را در تهران شکست می دهد اما اگر گل علی اصغر مدیرروستا نبود به این تیم می‌باخت. مسابقات دور اول انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ به این شکل برگزار می شد که ایران، سوریه، عمان و تایوان ابتدا در تهران بازی می کردند و دمشق هم میزبان باری های برگشت بود. توقف صدهزار نفری برابر سوریه، کار ایران را به اما و اگر کشاند.۹  روز بعد دوباره ایران و سوریه در دمشق به مصاف هم رفتند. ایران اگر این بازی را می باخت حذف می شد گل زیبای حمید درخشان به داد ایران رسید و ایران با یک امتیاز جان سالم به در برد.

مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸؛ ایران ۲- سوریه ۲

ایران با تیم جسور خود به مربی گری محمد مایلی‌کهن به حریفان رحم نمی‌کرد. بازی ها دور رفت در سوریه برگزار شد و ایران با یک گل میزبان را شکست داد. تهران میزبان بازیهای برگشت بود، تیم ملی پس از گل‌باران مالدیو و قرقیزستان در یک بازی تشریفاتی میزبان سوریه بود. همه تصور یک برد راحت را داشتند، اما بازهم سوریه در تهران تسلیم ایران نشد و بازی با گلهای رضا شاهرودی و علیرضا منصوریان دو-دو مساوی شد. این بازی اما یک نکته مهم داشت، اختلاف دیرینه علی دایی و محمد مایلی‌کهن از این بازی شروع شد. مایلی‌کهن در یک تصمیم عجیب دایی گلزن اولش را در این بازی نیمکت نشین کرد و محسن گروسی را به جای او به میدان فرستاد. مایلی‌کهن پس از گره خوردن کار و فشار تماشاگران تصمیم می گیرد دایی را به زمین بفرستد که او قبول نمی کند. اینجا بود که شکاف بین این دو بیشتر شد. مایلی‌کهن پس از این بازی دایی را به تیم ملی دعوت نکرد و در نهایت با پادرمیانی مسوولان برای بازی های مرحله دوم دایی دوباره به تیم ملی برگشت.

 مقدماتی جام ملتهای آسیا ۲۰۰۰؛ ایران یک- سوریه یک

تاریخ تکرار شد ایران در بازی رفت در خانه سوریه برنده شد و در بازی برگشت در تهران نتوانست این تیم را شکست دهد. دیگر به همه ثابت شد سوریه استاد نباختن در تهران است. تک گل ایران را در آن بازی مهدی هاشمی‌نسب به ثمر رساند. توقف ایران در این بازی موجب شد تا گروهی از تماشاگران به نمایش تیم ملی و جلال طالبی اعتراض کنند و حتی دقایقی سوریه تشویق شد.

مقدماتی جام ملتهای آسیا ۲۰۰۷؛ ایران یک- سوریه یک

امیر قلعه‌نویی هم طعم توقف خانگی مقابل سوریه را چشید. قلعه‌نویی در اولین بازی رسمی که هدایت ایران را داشت تصور یک برد آسان برابر حریف سوری را داشت اما سوریه ترک عادت نکرد و یک بار دیگر در تهران امتیاز گرفت. جالب اینکه این تیم مثل همیشه در خانه خود به ایران باخت. سوریه قبل از این بازی چندباری در رقابتهای غرب آسیا در زمان مربی‌گری برانکو ایوانکوویچ باختهای سنگین برابر ایران با ۴ و ۷ گل خورده را متحمل شده بود اما در این بازی نشان داد در بازی های مهم به ایران باج نمی‌دهد.

مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰؛ ایران صفر- سوریه صفر

ایران و سوریه یک بار دیگر در مقدماتی جام جهانی هم گروه شدند و سوریه مانند جام جهانی ۱۹۷۴، ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ موفق شد در تهران ایران را متوقف کند و بعدش در سوریه به ایران باخت! در این بازی هدایت ایران برعهده منصور ابراهیم زاده بود. ایران پس از جدایی امیر قلعه‌نویی سرمربی نداشت و در این بازی با هدایت ابراهیم زاده به میدان رفت و هرچه زد به در بسته خورد. شاید اگر ایران در این بازی راحت برنده می شد ابراهیم زاده به جای علی دایی سرمربی ایران می شد. یکی از نکات جالب این بازی این بود که گروهی از تماشاگران پس از ناکام ماندن ایران در گل زدن در دقایقی علی دایی بازنشسته را تشویق کردند. مهدی رحمتی از این بازی به دروازه‌بان اول ایران تبدیل شد.

مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸؛  سوریه صفر- ایران صفر

ایران وسوریه در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم گروه شدند. بازی رفت دو تیم ملاقاتی پس از هشت سال بازی نکردن بود. سوریه که متخصص متوقف کردن ایران در تهران بود این بار این کار را در مالزی انجام داد. در ۲۵ آبان ۹۵ در زمین گل گرفته شهر سرمبان مالزی دو تیم ایران و سوریه به تساوی صفر-صفر رسیدند؛ نتیجه‌ای تلخ برای ایران.

سوابق سوریه نشان می‌دهد بازی سه‌شنبه اصلا نمی تواند دیدار آسانی برای ایران باشد. فراموش نکنیم سوریه در شش بازی مهم خود در تهران نباخته است و باختهای این تیم در تهران در بازی هایی مثل غرب آسیا بوده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3knyp8

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ترکیب سوریه برای دیدار با ایران