تاریخ انتشار: 1397/05/19 17:27
کد خبر: 135042

عحیب‌ترین حقیقت درباره سرمربی تراکتور

توشاک زمانی بازیکن لیورپول و تیم ملی ولز بود و همچنین در تعدادی از بهترین باشگاه های اروپایی مربیگری کرد. اما او یک سابقه کمتر شناخته شده نامعمول هم دارد.
عحیب‌ترین حقیقت درباره سرمربی تراکتور

 توشاک زمانی بازیکن لیورپول و تیم ملی ولز بود و همچنین در تعدادی از بهترین باشگاه های اروپایی مربیگری کرد. اما او یک سابقه کمتر شناخته شده نامعمول هم دارد.

 توشاک نه تنها یک فوتبالیست و مربی، که یک شاعر ورزشی هم هست که که نقطه اوج آن، انتشار کتابی با نام " hGosh it's Tos" (خدای من! این توشاک است) است. توشاک که متولد کاردیف است، به عنوان بازیکن، در دوران طلایی لیورپول در کنار کوین کیگان نامی برای خود دست و پا کرد. به عنوان مربی، او ابتدا هدایت سوانسی را برعهده گرفت و این تیم را از دسته چهارم، به دسته اول رساند و پس از آن در رئال مادرید، بشیکتاش و دپورتیوو لاکرونیا هم مربی کرد.

اما به عنوان یک شاعر، دوران اوج او به سال 1976 برمی گردد. آن سال، سال فوق العاده ای برای توشاک بود. او با لیورپول در حال قهرمانی در انگلیس و اروپا بود و با ولز هم به جمع 8 تیم پایانی رقابت های ملت های اروپا رسیده بود.

او با الهام محمد علی کلی و با مقدمه ای از کوین کیگان، کتابش را منتشر کرد که خیلی زود نایاب شد. در کتابخانه مرکزی کاردیف، تنها یک نسخه از کتاب او باقی مانده بود و مراجعه کنندگان تنها می توانستند در همانجا آن را مطالعه کنند.

توشاک در مقدمه کتاب نوشته بود که شعرهایش "در واقع سرگرم کننده هستند." کتاب با شعری در مورد دیدار ولز-انگلیس آغاز می شود:" ولز با پیراهن هایی جدید به زمین می رود/ اما من بازی نمی کنم چون آماده نیستم!"

در این کتاب عکس ها و تصاویری هم گنجانده شده و در آن از بازی های سرنوشت ساز از جمله اضطراب هم تیمی هایش پیش از دیدار مقابل بارسلونا در اسپانیا هم صحبت شده است:" بازیکنان مضطرب هستند/ اما لیورپول، ما نمی توانیم دفاعی بازی کنیم!"

و پس از آن، شعری سرخوشانه به نام "بازگشت از اسپانیا" که بعد از پیروزی مقابل بارسلونا سروده شده است:"ما امشب به خانه برمی گردیم/ پاهایم خیلی ضعیف است/ ما همین حالا از بارسلونا برگشتیم/ و من می خواهم به سونا بروم".

زمانی تونی کورتیس، استاد ادبیات، به توشاک توصیه کرد که نباید مربیگری را کنار بگذارد:" امیدوارم او در مربیگری، بهتر از شاعری باشد. اما باید او را تشویق کرد. در یک دنیای کاملا مردانه، او برای نوشتن وقت می گذارد."

شاید به این مرد تنومند و بلندقامت هرگز نمی آید که دستی در کار شعر داشته باشد اما ظاهرا شعر مفری به خارج از دنیای مردانه و خشن فوتبال است. او که امروز برای اولین بار در ورزشگاه آزادی، بزرگترین ورزشگاه ایران، حضور پیدا کرده و مهمترین بازی هفته را مقابل استقلال برگزار خواهد شد، شاید در آینده شعری هم در مورد این دیدار بسراید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2rpywy

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


هواداران به تراکتورِ توشاک امید بستند